För er som följt Beatrice äventyr följer här en uppdatering....
Hon lever och mår bra. Vi har matat henne med solrosfrön hela sommaren. När vi varit på semester så har grannarna och familjen ställt upp och matat både våra katter och Beatrice.
Hon skriker på morgonen och på kvällen på fasta tider. När vi av någon anledning inte är hemma eller orkar gå upp på helgen (hon börjar vid 07.00) så är det bara att vissla när man lägger maten så kommer hon för det mesta. Detta innebär att hon håller sig inom ett "visslings-område".
Ibland ser man att hon blir jagad av andra fåglar (en gång någon form av rovfågel) men det verkar som om hon flyger bättre eller är smartare än de andra fåglarna. Ibland står jag kvar när hon äter och inte en enda gång har jag sett någon skada på hennes kropp. Hon ser mkt välmående ut.
Problemet har varit att om vi lagt ut solrosfrön så kommer även en hel del andra fåglar och äter, därför är det bra att Beatrice kommer på kommando, så att maten inte tar slut.
En rolig sak är att en skata försöker äta ut Beatrice matskål, denna är för liten så skatan kan inte sätta sig. Då har den kommit på att den kan flyga rakt på matskålen så den börjar gunga, då ramlar fröerna ut och sedan kan man äta dem på marken....
Ja, man kan förstå varför dessa djur överlevt ända sedan dinusarie-tiden.
Nu har jag förberett inför vintern så att Beatrice har det så bra som möjligt och nu ska hon börja få nötter igen. Äpplena på våra äppleträd har fått hänga kvar som extra bonus för henne och koltrastarna.
Hälsningar
Pia

Papegojan 1.jpg Beatrice i slutet av augusti 2006!