Piggeplopp
Hejsan!
För er som följt Beatrice äventyr följer här en uppdatering....

Hon lever och mår bra. Vi har matat henne med solrosfrön hela sommaren. När vi varit på semester så har grannarna och familjen ställt upp och matat både våra katter och Beatrice.

Hon skriker på morgonen och på kvällen på fasta tider. När vi av någon anledning inte är hemma eller orkar gå upp på helgen (hon börjar vid 07.00) så är det bara att vissla när man lägger maten så kommer hon för det mesta. Detta innebär att hon håller sig inom ett "visslings-område".

Ibland ser man att hon blir jagad av andra fåglar (en gång någon form av rovfågel) men det verkar som om hon flyger bättre eller är smartare än de andra fåglarna. Ibland står jag kvar när hon äter och inte en enda gång har jag sett någon skada på hennes kropp. Hon ser mkt välmående ut.

Problemet har varit att om vi lagt ut solrosfrön så kommer även en hel del andra fåglar och äter, därför är det bra att Beatrice kommer på kommando, så att maten inte tar slut.

En rolig sak är att en skata försöker äta ut Beatrice matskål, denna är för liten så skatan kan inte sätta sig. Då har den kommit på att den kan flyga rakt på matskålen så den börjar gunga, då ramlar fröerna ut och sedan kan man äta dem på marken....

Ja, man kan förstå varför dessa djur överlevt ända sedan dinusarie-tiden.

Nu har jag förberett inför vintern så att Beatrice har det så bra som möjligt och nu ska hon börja få nötter igen. Äpplena på våra äppleträd har fått hänga kvar som extra bonus för henne och koltrastarna.

Hälsningar
Pia
Papegojan 1.jpg Beatrice i slutet av augusti 2006!

malin72
thanks.gif för uppdateringen..helt ortoligt att hon lever och mår bra! har hon vågat komma nära er någonting ännu? hon måste ju "känna" er så pass väl nu menar jag, eller sitter hon bara på avstånd och kikar ner på er whist.gif
synd att det är så långt för det skulle vara så skojj att få se henne yes.gif
Berith
Tackar också för uppdateringen! tummenupp.gif Hoppas att det blir en "snäll" vinter till för hennes skull.
anna_rispan
Häftigt! Tänk om en till släpps ut o de lägger ägg....
olgak
I Bryssel finns en hel klan gröna gojor som övervintrar och förökar sig vilt, men det är ju mildare klimat där. Enligt myten var det en djuraffärsinnehavare som stängde sin butik p g a pensionering. Av ej redovisade skäl (men vi kan ju gissa) släppte han i samband med det papegojorna han hade i butiken fria. Det ska ha varit några stycken. Det är de som är grunden till kolonin.
Alba
Tack Pia för uppdateringen.
Underbart att höra att Beatrice mår bra och funnit sig väl och vågar komma när du visslar.

yla
åhh va skojjigt att hon lever o har de bra sånt blir man glad av o höra
Betty
Säger som övriga här: Tack för uppdateringen Pia! smile.gif Gott att höra att Bea lever och har det bra.
Azola
Skönt att höra att hon har hälsan! Hoppas det går bra även i vinter! Håller alla tummar wink.gif
Farmor

Vilken följetong! Jag instämmer med tidigare kommenterare och tackar så mycket för den underhållande läsningen och fina bilder på Beatrice.

En mild och fin vinter önskar jag att hon får, den tuffa damen.

pejori
tackar jag med tummenupp.gif
alltid kul med uppdateringar.

MALIN..hur gick det för pisse???? confused.gif
malin72
MALIN..hur gick det för pisse???? confused.gif
[/quote]

jo hon finns kvar!!!!! men tar det helst på pm efterson att det blev så mycket tjafs ang tråden rtfm.gif blush.gif
Ewa L
Stämmer in i tack-kören. Hoppas på ett långt liv för gojan i frihet.
Wilmer
Hej Pia!

Tackar också för uppdateringen. SKönt att hon haft en fin sommar i träden!

Wilma
Eva i Skåne
Kul att få läsa så positivt besked yes.gif
Alba
Det var länge sedan vi fick en uppdatering om Beatrice. Hur har det gått i vinter ?
storm
Jag har funderat över gojan,hur är det med henne?
Christer i Falköping
Även jag satt och funderade på det häromdagen. Någon som vet?
Christer.
Azur
De där parakiterna verkar vara både tuffa och invasiva. Det är samma som spritt sig i USAm, Tyskland och Storbrittannien.
http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/education/3869815.stm

Får de bara mat verkar de kunna hantera rätt stark kyla.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon