Maggan H
Tycker att det är väl fuktigt i krukan som jag tagit in, finns det risk att den ruttnar fastän bladen ff är gröna? Ska jag gräva upp dom, eller bara låta dom vara? Synd att ta upp om det inte behövs, inbillar mig att den kommer igång fortare om de får vara kvar i jorden. Köpte rötterna på mässan och vill absolut inte bli av med dom! help.gif
Alexander-VG-zon3
jag har 5på friland hos mig , plantera dom i söderläge i sand-grus jord . täck ev med regnskydd . dom ser så mycket vackrare ut när dom växer i det fria .
Rossi
Vi bor ju i Skåne och skulle kunna ha våra på friland året om om man har det väldränerat men vi tar i alla fall in vår stora låda med Agapanthusen. Den får sen stå i ett ljust förråd med 8-11 graders värme hela vintern. Först när risken för nattfrost är borta tar vi ut den igen. Det funkar jättebra. Den blommar frodigt och villigt varje sommar.
igl
jag bor i zon 3 så här åker de in. jag gräver ned dem när frostrisken är över i rabatten och där trivs de. men jösses vilket rotsystem det blir, inte lätt att gräva upp. jag sätter dem i plastsäckar och förvarar dem i ganska mörkt garage, frostfritt men inte mycket mer, över vintern. jag tycker det är enklare att plantera dem på friland än att ha dem i krukor, det blir ju jättekrukor till slut.
mvh
inger
Alexander-VG-zon3
CITAT (igl @ 22-10-2007, 20:10) *
jag bor i zon 3 så här åker de in. jag gräver ned dem när frostrisken är över i rabatten och där trivs de. men jösses vilket rotsystem det blir, inte lätt att gräva upp. jag sätter dem i plastsäckar och förvarar dem i ganska mörkt garage, frostfritt men inte mycket mer, över vintern. jag tycker det är enklare att plantera dem på friland än att ha dem i krukor, det blir ju jättekrukor till slut.
mvh
inger

jag läste i allt om trädgård om en person i zon 3 som har haft agapnthus ute i många år . du ska inte prova ?
Maggan H
Oj, jag visste inte att man kunde ha dem ute på vintern. Nu är det försent att gräva ner dem, men kanske sätter jag dem i söderrabatten till våren. Jag har blandat vita och blå, hoppas det blir en fin kombination. Blommar de längre på friland?
Alexander-VG-zon3
både längre och mer blommor och en kraftigare planta . jag fick ca 15-20 knoppar efter bara andra sommaren i marken med att inte alls blomma när den stod i kruka . dom startar tidigare redan i april syns bladen och sen blommar den i juli-aug .

bilder på mina frilands planterade agpanthusar ( som även är där under vintern då)

[attachment=8693:blommor_121.jpg]
[attachment=8694:blommor_122.jpg]
Alexander-VG-zon3
så här såg den ut när jag köpte den och oj vad den har växt på friland !!

[attachment=8695:växter__26_.JPG]

och i denna länk är en bild i våras , redan i mitten av mars började dom titta upp

http://home-and-garden.webshots.com/photo/...090562052tJWiZf
Rossi
Vår Agapanthus står i en jättestor blomsterlåda som min man har snickrat ihop. Plantan hade 13 stora blommor i år.
Snigelhatare
Jag planterade Agapanthus för första gången i våras. Satte den i en jättekruka. Sedan läste jag att den inte blommar förrän den fyllt krukan med rötter, så jag planterade om den i en mindre kruka. Den har stått på en inglasad altan i sommar utan att blomma.
Att den inte skulle blomma förrän den fyllt krukan med rötter rimmar ju illa med hur bra den trivs för er på friland. När ni sätter ut den på friland, driver ni den inne först då?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Snigelhatare @ 24-10-2007, 23:56) *
Jag planterade Agapanthus för första gången i våras. Satte den i en jättekruka. Sedan läste jag att den inte blommar förrän den fyllt krukan med rötter, så jag planterade om den i en mindre kruka. Den har stått på en inglasad altan i sommar utan att blomma.
Att den inte skulle blomma förrän den fyllt krukan med rötter rimmar ju illa med hur bra den trivs för er på friland. När ni sätter ut den på friland, driver ni den inne först då?

det är så mycket en skröna man kan komma , den blommar inte bättre bara för att den stå trångt . då min är ute på friland i jorden året runt . och blommar överdådigt under sommaren. så där har du rätt .
Rossi
Ja, och vår står i en jättestor låda - alltså inte alls trångt - och blommar fint ändå.
Anders zon 1
Det finns flera olika arter/sorter av Agapanthus och härdigheten varierar en hel del. Vad som är lämplig skötsel beror alltså delvis på vilken art/sort det är man har. Några är vintergröna och inte särskilt härdiga (knappast härdiga någonstans i Sverige) medan andra vissnar ner under vintern och klarar mer kyla. Tyvärr är jag rätt dålig på arterna och kommer inte ihåg vilka som brukar anses vara härdigast.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Anders zon 1 @ 30-10-2007, 20:37) *
Det finns flera olika arter/sorter av Agapanthus och härdigheten varierar en hel del. Vad som är lämplig skötsel beror alltså delvis på vilken art/sort det är man har. Några är vintergröna och inte särskilt härdiga (knappast härdiga någonstans i Sverige) medan andra vissnar ner under vintern och klarar mer kyla. Tyvärr är jag rätt dålig på arterna och kommer inte ihåg vilka som brukar anses vara härdigast.

dom flesta är härdiga i zon 1-2 i skyddat söderläge , den som inte är härdig ( 1art) finns inte att få tag på i Sverige . även den vintergröna klarar att övervintra ute i zon 1-3 beroende sort .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon