Full version: saint paulia frön
yla
[attachment=8683:pink_neon_electra.jpg]
nå jag tror att det är små frökapslar från min lilla neon electra (stor e den föresten)

hur ska man nu behandla dessa
e de nån som vet
Fenja
Tyvärr ligger saintpauliasällskapets forum nere på grund av flytt, jag vill minnas att jag läst om frösådd där. Eller man hade kunnat fråga i alla fall. Frågan är om du inte kan fråga här Gesneriasterna och få hjälp med hur du bäst går till väga.
Jättekul att du fått fröer och det ska bli spännande att höra hur det artar sig, du fota och berätta!!
Mvh
Fenja
yla
jaaa fast de e kanske bäst o vänta till våren iallafall de kanske är för mörkt nu
så jag ska allt vänta men jag lovar att berätta sen om de lyckas

jag kunde iallafall läsa ut där att man inte får vattna ihjäl dom o att dom gillar ljus
så jag får börja på de viset till våren eller då vintern lagt sej o dagarna blir längre
kerstin z5-6
Av en något underlig anledning vet jag detta angel_not.gif
la en avokadokärna vid en St Paulia -direkt på jorden -glömde -den grodde -pillade ur plantan
-jord medföljde -ur den jorden har nu en st Paulia spirat ...

Råd varmt o ljust ytlig sådd tummenupp.gif
yla
har du nån hum om man ska ta de till våren eller nu då kanske
fast jag kan ju förstås testa lite nu o lite sen förstås
oakpine
Jag har provat att så saintpaulia ett par gånger för några år sen. Ena gången var i maj månad, krukan stod i ett norrfönster och det ljuset räckte för att det skulle gro bra. Andra gången var på höstkanten, men då hade jag krukan under lysrör och det funkade också bra.
Fröna är verkligen pyttesmå, som damm. Jag pillade upp frökapslarna över ett vitt papper så att jag hade hjälplig koll över fröna. Sedan vek jag papperet på mitten, lutade det över krukan och knackade försiktigt på det så att fröna trillade ner på jorden. Fröna ska inte täckas. I början hade jag krukan med fat stående i en plastpåse med några lufthål och jag vattnade från fatet.
Plantorna är jättesmå i början, som små gröna prickar, men när de väl kommit igång att växa går der ganska fort. Kul med "egna" små plantor som man kan döpa! En räddade jag från att bli uppäten av katten, den fick heta Osvald...
aldo
Jag har sått Chirita-sorter och Streptocarpus med lycklig utgång blomma.gif

Köpte askar i Delikatess-avdelningen i min livsmedelsbutik ....ask+lock .
I asken hade jag såjord + vermikulit som jag fuktade innan jag strödde de små fröna över .Sedan på med locket .
In i mitt inneväxthus och efter c:a 3 mån såg man liv rolleyes.gif

St.Paulians frö är ljusgroende så när vi själva försöker så dessa frön är det alltså viktigt att ge dem ljus, värme och
hög luftfuktighet

Man kan så när som helst bara du har det som behövs s a s .
Lycka till rose.gif
yla
tack frö alla bra svar,,här ska sås
fast måste nog fixa lite ny jord först
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon