|
Jag och min man är tidigt ute när det gäller semesterplanering för 2008. Det är ju kul att ha något att se fram emot!
Vi funderar på att cykla i Provence. En semester på drygt en vecka där vi cyklar 3-6 mil per dag.
Är det någon här som har gjort en liknande cykelsemester i Provence och kan dela med sig av erfarenheter?
Om inte så kanske ni kan berätta vilka semesterplaner ni har för nästa år. Alltid kul med inspiration!
Ps. Jag är nyss hemkommen från Barcelona och kan varmt rekommendera den staden!
anna_rispan
22-10-2007, 17:00
Åh! Det låter roligt. En sån resa vill jag med göra i framtiden.
Jag kommer att tömma spargrisen redan till jul i år så nästa sommar blir det ingen semester för mig. Vi ska till fjällen och jag hoppas på snö och bra humör så vi orkar åka en hel del skidor.
Vad gjorde ni i Barcelona? Fotboll? Eller shopping? Jag är nyfiken på Portugal och städerna där. Borde ju ha samma klimat iallafall.
CITAT (anna_rispan @ 22-10-2007, 18:00)  Vad gjorde ni i Barcelona? Fotboll? Eller shopping? Jag är nyfiken på Portugal och städerna där. Borde ju ha samma klimat iallafall. Jag var i Barcelona på tjänsteresa. 3 dagars intensivt jobb från tidig morgon till sen kväll och sen 1 dag ledigt då vi for omkring som skållade råttor mellan alla sevärdheter. Jag hann med Olympiabyn, La Sagrada Familia, Gaudis Guell-park, Picasso-muséet, La Rambla etc. Folket var väldigt vänligt och vi hade varmt och soligt.
netaave
22-10-2007, 17:17
Såg nåt Tv-program för flera år sen när Christoffer Barnekov och någon mer cyklade omkring i Provance, finns tydligen Bed & brekfast hos bönderna på landsbygden där. Minns att dom cyklade förbi både lavendelfält och solrosfält. Var på vinprovning och på nåt ostcafé. Kanske finns det programmet på webben nånstans.
Lär nog inte få upp gubben på cykel, annars låter det trevligt.
CITAT (MariaS @ 22-10-2007, 18:22)  Lär nog inte få upp gubben på cykel, annars låter det trevligt. Inte ens om du lockar med provsmakning på vingårdar?  Annars får du väl använda din kvinnliga list! Du kommer säkert på något!
Svaret blir ända: "varför två hjul när det finns fyra". Han tar bilen!
Varför inte ta en tur upp till Mont Ventoux. Cyklisterna i Tour de France åker upp på någon timme. För normala motionärer, är det en fin dagsutflykt.
Underbart, är vad det låter som. Att cykla omkring ute i Europa är en gammal dröm och tyvärr får det förbli en dröm. Kroppen orkar inte med den typen av äventyr längre, men jisses så kul det skulle vara. Se nu till att det blir av, för annars kommer ni ångra er, jag vet.  Och så kan ni ta bilder och skriva en liten reseberättelse, som vi som inte kan resa per cykel, kan gotta oss i (okej?)
CITAT (Farmor @ 22-10-2007, 19:29)  Se nu till att det blir av, för annars kommer ni ångra er, jag vet.  Och så kan ni ta bilder och skriva en liten reseberättelse, som vi som inte kan resa per cykel, kan gotta oss i (okej?) Absolut bilder och rapport!
Snöflinga
22-10-2007, 21:15
Åh så härligt det låter  Skulle också vilja åka till Provence, inte för att cykla, utan för att måla ... suck Om du inte har läst Peter Mayles böcker om Provece, så gör det ... Han skriver väldigt underhållande om sitt liv som nybliven husägare där, om klimatet, människorna och framförallt maten
CITAT (Snöflinga @ 22-10-2007, 21:15)  Åh så härligt det låter  Skulle också vilja åka till Provence, inte för att cykla, utan för att måla ... suck Om du inte har läst Peter Mayles böcker om Provece, så gör det ... Han skriver väldigt underhållande om sitt liv som nybliven husägare där, om klimatet, människorna och framförallt maten  I en genre som många skulle kalla fördomsfull!
catlady
23-10-2007, 12:09
Ja, Peter Mayle skriver oerhört brittiskt om fransmännen... Provence är stort och bjuder på många vackra vyer. Det beror på hur mycket tid ni vill spendera där och hur mycket ni vill cykla resp. göra per dag. Personligen tycker jag att man kan hoppa över östra kustdelen med exploaterade Cannes, Nice och St. Tropez, och istället se de västra delarna där man fortfarande kan få uppleva medeltidsk arkitektur och riktiga provencalska byar. Medeltidsstaden Arles, de mindre (men rätt så turistiga) kuststäderna Cassis och La Ciotat och naturligtvis regionens mysiga huvudstad Aix-en-Provence. Ovanför/längs med hela kustlinjen löper låga berg med flera vackert belägna små bergsbyar med fantastisk utsikt. Jag rekommenderar Le Castellet, en välbevarad medeltidsby som ligger 15 min (med bil) inåt landet ovanför Bandol/Sanary (som dessutom har områdets bästa creperie med mumsig cider), men varenda litet berg har sin by. Många ställen har dessutom sitt lilla vinkooperativ där man kan prova det lokala vinet. Jag vet inte när det var ni tänkte åka men jag rekommenderar inte en resa senare än juni. Juli och framåt kan bli omänskligt varmt och torrt, även på morgon och kväll. Dessutom bränns hela regionens jord och växtlighet snabbt av den starka solen och landskapet blir kargt. Sen vår, typ maj, är absolut bästa tiden. Och så bara ett måste-prova-eller-köpa-med-hem tillägg; Massor med vin, massor med ost, oliver, olivolja, pain au chocolat, lavendel, fikon, aprikoser, fisksoppa, kryddor och tvålar. Lycklig resa!
Tack för den detaljerade infon Catlady! Vi kommer att åka i början av juni och troligtvis blir det som en gruppresa med färdig rutt.
Resan är bokad så nu är det hårdträning på cykelsadeln som gäller! Äsch, jag tror inte att det blir några problem att cykla 4-6 mil per dag som det tydligen blir. Man har ju en hel dag på sig och cyklar i lagom lunk - fast det är ju rätt kuperat där förstås. När min man och jag är ute och cyklar i vanliga fall så kör vi i högt tempo och tillhör dem som har svårt för att cykla i "promenadtakt".
Vi kommer att åka i början av juni och jag hoppas att lavendelfälten är i full blom då.
Hoppsan! Jag inser just att vi kommer att vara ute och cykla mitt under fotbolls-EM .... Nåja, man kan ju inte få allt men visst är det typiskt!?
Kunde varit värre, ni kunde ju cyklat under OS. Själv ska jag ta semester under OS, och bänka mig framför TVn...OS går väl med nära en halv dags tidsförskjutning så det blir gott om tid över till trädgård också
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|