|
noranettan
22-10-2007, 17:15
En av de käraste gallicorna jag har. Frisk, vackert växtsätt, medelstora blommor, stadiga grenar, rik blomning, stark och god doft. Kan det bli bättre?? Lars-Åke Gustavsson sätter den som samma ros som Belle sans Flatterie och Louis van Till. Det är jag tveksam till. Däremot får vi vid POM-inventeringarna in många rosor som är oerhört lika Aimable Amie men som ändå inte är samma. Vi kallar dom för Aimableamielika.....
Har lyckats gå förbi den en massa ggr, men visst ska jag ha den  kanske till våren, visst blir den 1.5 m ?
svennis
22-10-2007, 18:09
Fint med Gallicor. Foto med anknytning. Namn F J, grått hår. Bok c.jpg Kul med bilder Gallicor.jpg
Christina i Taxinge~
22-10-2007, 18:15
'Aimable Amie'.....en sån där ros som jag alltid tänkt att jag ska "köpa nån gång". Hittills har det inte blivit av Men man ser den ju varenda gång man närmar sig Rosbibeln, så det är ingen risk man glömmer att man "borde"...... Är den alltid så där rikblommande som på din bild, Anette? Fin bild förresten!
Eva 33c
22-10-2007, 18:26
CITAT (noranettan @ 22-10-2007, 18:15)  En av de käraste gallicorna jag har. Frisk, vackert växtsätt, medelstora blommor, stadiga grenar, rik blomning, stark och god doft. Kan det bli bättre?? Lars-Åke Gustavsson sätter den som samma ros som Belle sans Flatterie och Louis van Till. Det är jag tveksam till. Däremot får vi vid POM-inventeringarna in många rosor som är oerhört lika Aimable Amie men som ändå inte är samma. Vi kallar dom för Aimableamielika.....  Jag beställde en Aimable Amie från Rosenposten förra året och fick Louis van Till som ersättningsros, vilket väl borde betyda att de är ganska lika. Men Rosenposten för alltså båda som separata sorter. Jag blev lite besviken först men Louise har varit riktigt fin trots allt.
noranettan
22-10-2007, 18:33
Jag har ju varit tvungen att köpa både Louis v T och BsF bara för att se, och just Louis van Till kan jag faktiskt inte hitta några skillnader på i förhållande till Amiable Amie. Däremot Belle sans Flatterie som jag tänker visa bild på lite senare. Svennis! Är bilden tagen hos Torben Tinn????? Christina! Ja, den är en riktig rikblommande gallica. Jättefin. En klar måsteharos!
Svennis, vad är det för vacker ros på väggen, Ghislaine de Feligonde, gissar vilt ?
Den har stått på min önkselista jättelänge, sen strök jag den och trodde att jag inte behövde den, men jag tror att jag ändrar mig igen. Det är nog en "måste ha" ros
svennis
22-10-2007, 19:08
Kajsa! Jag vet inte. Var med på Rosresa i midsommar. Det är hos Gallicaexperten Francois Joyaux, ingen gallica iallafall. Kanske du har rätt. Bild från Versailles Verseilles.jpg
svennis
22-10-2007, 19:41
Anette! Får jag sätta in gallica imorgon. Det brinner. Så jag inte glömmer den.
noranettan
22-10-2007, 19:56
Men snälla rara Svennis! Inte behöver du väl fråga om du får sätta in en gallica. Det är KLART att du SKA!!!
Fast nu är jag jättenyfiken. Vad är det för gallica?????  Anette
svennis
22-10-2007, 20:22
Alain Blanchard! Du har väl inte haft den? Bilden kommer från Francois trädgård. Det var inte så många rosor som blommade men tyckte det räckte. Man kan ju göra en bild. OCCH man har ju anledning att åka dit igen. KUL
Eva 33c
22-10-2007, 20:25
Så här ser i allafall min Louise van Till ut, under sin första sommar hos mig: [attachment=8698:rosa_Lou...van_Till.jpg]
noranettan
22-10-2007, 21:15
Vilken vacker bild! Bedömmer du att Louis van Till har samma egenskaper som jag rabblade upp för Aimable Amie?
Eva 33c
22-10-2007, 22:08
Jag har nog haft henne för kort tid för att avgöra det. Men riklig blomning verkar hon ha. Bilden är som sagt från första sommaren efter en vårplantering samma år. Och hon blommade fint i år igen. Ingen nedfrysning alls trots zon 5. Stadig i grenarna så här långt, men jag får nog återkomma när hon vuxit å sig lite mer.
svennis
23-10-2007, 14:53
Anette! Fortsätt du med gallica bilder. Du har ju fler innan Alain Blanchard. Aimale Rouge är ju före. Svennis som tyckte det var lätt att sätta in bilder och kul.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|