Zoyas matte
22-10-2007, 18:03
Eftersom jag har en bullig, ojämn liten gräsmatta har ajg fått rådet att toppdressa den. Hur gör jag då?? och när??
vill veta allt!!!
Toppdressa kallas det när man jämnar till gräsmattan genom att kratta ner jord och samtidigt så i nytt gräs emellan. Detta gör man på mindre ytor. På större ytor fyller man helt enkelt med jord och sår som vanligt. Detta görs lämpligast på våren, när det börjar bli varmt och det gamla gräset börjar komma igång och växa.
(Med små och stora ytor, menar jag ojämnheter där små är max en kvadrat med en nivåskillnad på 5cm.)
Ett annat tips till våren, är att vertikalskära gräsmattan (maskin hyres) kratta och toppdressa hela ytan. Många gånger jämnar gräsmattan ut sig om man gör detta några vårar i rad. Lämna också gräsklippet då och då, så hjälper det till.
Ofta använder man fint grus när man toppdressar efter att ha vertikalskurit mattan...man sopar runt gruset med en piassavakvast så att den letar sig ner i "springorna" som bildats i marken och ger en luftigare och bättre dränerad gräsmatta...
Krolliljan
23-10-2007, 05:16
På våren köper vi påsar med toppdress och krattar ut i de håligheter som syns efter vintern . På vissa ställen rätt mycket. Gräset växer rätt snabbt igenom dressen.