mojan
Jag köpte ett fikonträd i kruka i somras. Det växte jättebra och trivdes. Jag trodde att det skulle ha svårt att klara vintern ute (zon 3) så jag tänkte förvara det som jag gör med mina pelargoner. Dvs i källaren, ganska mörkt, lite svalt, vatten någon gång, väckas med ny jord, ljus och vatten till våren. Men det såg genast ledset ut och började fälla bladen snabbt. Borde jag istället ha det inne som en vanlig krukväxt (med ljus, vatten och rumstemp)??? Hur gör ni?

Alexander-VG-zon3
inne - mörkt och i en temp på 0c +5c ( den är lövfällande )
eller
inne - extra ljuse +10c +15c
eller
ute - skyddat och soligt läge i zon 0-3 i väl dränerade jord
eller
i växthus - kallväxthus med skydd eller i ett varmväxthus som håller runt +10c

jag har mina på friland .
mojan
Aha! Min källare håller nog ca +10-15 C. Jag sätter den vid ett källarfönster så den få mer ljus. Det borde väl kunna fungera?
Jag tänkte inte på att den naturligtvis fäller bladen! (Här skulle det varit en smiley men det funkade inte. Ni får tänka er valfri smiley när jag fattar att ett lövträd vanligtvis tappar bladen när den vilar.)
Mot källaren...!
Alexander-VG-zon3
källar fönstret ger inget ljuse . och går det över +10c bör den ha extra ljuse om vintern . alt är att du har den ute än nu tills det blir frost ner till -5c -8c om nätterna och sen sätter den inne i rums temp och extra ljuse. så den får en liten vår fram tills du kan ha den ute igen . dock kommer det inte nya blad förens det är tillräckligt med ljuse . men den kan få en liten för smak av vår . så gjorde jag när jag inte hade trädgfård .
mojan
OK! Jag ska tänka till hur jag ska ordna det på bästa sätt. Tack för hjälpen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon