Full version: Frökataloger
*Ulrica*
Har kollat i lite gamla trådar efter frökataloger. Jag vill kunna bläddra i äkta papperskataloger. yes.gif
Impecta har jag. Jelitto, Thompson och Morgan samt Konnäsörsklubben har jag beställt nyss.

Vilka "måste" jag ha mer? tongue.gif

Och, en sak jag undrar över... jag tänkte ju börja förodla väldigt tidigt, typ i jan.-feb. men de nya katalogerna kommer ju först i januari... hur gör ni med det? Jag vill ju beställa i lugn och ro i december typ....
EKLO
Runåbergs har ju många roliga grönsaksfröer, hur det är på blomfronten vet jag inte riktigt, men det har de säkert. Känns trevligt också med en fröfirma i Spekeröd, nån gång skulle man vilja ta en tur dit. Kanske har du gjort det - eller nån annan på västkusten? När jag beställde deras fröer i våras/somras via nätet hade deras papperskatalog tagit slut, men de pratade om en ny nu i höst... Tänkte beställa den och sitta och drömma lite om konstiga lila bönor och blodröda sallatshuvuden och andra märkvärdigheter som jag tänkte ge mig på i vår/sommar ...

Mvh
Eklo
Anki V
Jag struntar i nyheterna och beställer i december! shy.gif
Det finns så många frön jag har osådda så jag behöver inte vänta in nyheterna…det finns så det räcker i alla fall. laugh.gif

/Anki
kerstin z5-6
eller x2 smile.gif De flesat firmor övergår mer mer till online .. papperskataloger verkar bli ett minne blott snart ..
*Ulrica*
CITAT (EKLO @ 22-10-2007, 21:18) *
Runåbergs har ju många roliga grönsaksfröer, hur det är på blomfronten vet jag inte riktigt,
Jag har en Runåbergskatalog, mycket fin men det är perenner jag är ute efter och det har de inte så mycket.

CITAT (kerstin z5-6 @ 22-10-2007, 21:27) *
De flesat firmor övergår mer mer till online .. papperskataloger verkar bli ett minne blott snart ..
crying.gif Det är ju en förfärligt tråkig utveckling... inte alls samma känsla. Jag vill ju kunna ligga i soffan och bläddra och markera och skriva små noteringar och ha perennboken bredvid...

Såå... vilka onlinekataloger skulle ni inte klara er utan då?

Jag såg att Lilla Fiskaregatan tar 98:- för att skicka hem en hel bunt med kataloger. Är det en bra idé? Läs mer här.
KURT
Skall man kunna jämför priser och skaffa mera information så behöver man ju ändå söka på nätet. Papperskatalogerna har nog gjort sitt.
Eva 33c
CITAT (*Ulrica* @ 23-10-2007, 08:47) *
Jag såg att Lilla Fiskaregatan tar 98:- för att skicka hem en hel bunt med kataloger. Är det en bra idé? Läs mer här.

Nej det är ingen bra idé smile.gif
Jag har gjort det två år i rad. Och båda gångerna har katalogerna kommit så sent att jag för länge sedan gjort mina beställningar i allafall via nätet. Eftersom de väntar tills alla kataloger har kommit innan de skickar så räcker det med lite strul hos någon leverantör för att det ska bli försenat.
Jag håller med dig om att en papperskatalog är mysig att bläddra i, men förstår också att det är en rätt dyr produkt. Och själva beställningarna gör jag alltid via internet ändå.
Häromdagen fick jag föresten årets första frökatalog, från Plant World Seeds. (www.plant-world-seeds.com) Jag beställde frön därifrån förra året och fick den automatiskt. Men hittar ingenstan på deras hemsida om att man kan beställa den... Dessutom skiljer sig papperskatalogen lite från on-line katalogen vad det gäller sortimentet. Skumt...

Rent praktiskt brukar jag läsa och pricka för i fjolårets kataloger det jag vill ha (det mesta är ju lika år från år) så är jag ganska klar med mina önskemål när de nya katalogenrna kommer och kan beställa omgående när de kommer.
Thomson & Morgans nya katalog är redan klar såg jag på hemsidan så den har du snart. Impectas brukar komma i mitten av december och konnässörklubben kommer nog inte förrän efter nyår, tror jag...
Gardens North daterar upp sin webkatalog löpande allteftersom fröerna är insamlade och klara för försäljning.
Fast jag ska ju inte så så mycket perenner näst år..... shy.gif
*Ulrica*
CITAT (KURT @ 23-10-2007, 09:01) *
Skall man kunna jämför priser och skaffa mera information så behöver man ju ändå söka på nätet. Papperskatalogerna har nog gjort sitt.
Ja, jo när jag väl har bestämt vilka fröer jag vill ha så kommer jag såklart använda internet. Men den där processen att planera, drömma, upptäcka nya saker och bestämma mej för vad jag vill ha skulle jag vilja slippa göra framför datorn...

Kanske ska göra såhär i stället:
Kolla i mina böcker vad jag vill ha och sedan leta upp det i frökataloger på nätet. Men då kanske jag fastnar för något som jag inte hittar i någon katalog sedan... suck... vilka besvär man har va... rolleyes.gif

CITAT (Eva 33c @ 23-10-2007, 09:57) *
Nej det är ingen bra idé smile.gif
Tack för infon! tummenupp.gif
CITAT (Eva 33c @ 23-10-2007, 09:57) *
Rent praktiskt brukar jag läsa och pricka för i fjolårets kataloger det jag vill ha (det mesta är ju lika år från år) så är jag ganska klar med mina önskemål när de nya katalogenrna kommer och kan beställa omgående när de kommer.
Bra tips, tack!
kerstin z5-6
De jag inte klarar mej utan online är
Alplains har katalog.. men nytt kommer på nätet

GN har precis slutat med katalogen

RM rare plants
malin72
fast jag måste hålla med om att jag saknar också att kunna ligga på soffan och se bilder i en katalog och kryssa för dom jag vill ha osv..så velig som jag är så vill jag fundera och ändra mig i lugn och ro dunno.gif så lite synd tycker jag med att det är sad.gif
ewa zon 3
Här kan man fortfarande skicka efter en papperskatalog.
Chiltern Seeds

/Ewa
*Ulrica*
Sådärja, nu har jag hittat några fler "riktiga" kataloger att skicka efter:

Chiltern Seeds (tack Ewa), Suttons, Mr. Fothergills, Unwins och Florabunda.

Uj, så mysigt jag ska ha det när de kommer! wub.gif
ingrid fuxwall
Har beställt från Runåbergs i många år men tycker egentligen inte om dem då de inte har några bilder, vare sig på nätet eller i på papper och det behöver i alla fall jag - bild på vad det är jag planterar.

ingrid
*Ulrica*
Några fler fröbeställningstips någon?
Elisabeth-Västkustkolonisten
Dom besta kataloger har inte en massa bilder. I regel vet man ju vad man letar efter.

Graines Baumaux har alltid en fin katalog. Och den är t.o.m. med bilder. Har mycket i grönsaksväg.

Elisabeth
*Ulrica*
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 24-10-2007, 14:44) *
I regel vet man ju vad man letar efter.
Hm.. gör du? En knäpp fråga kanske... men hur gör du då? Jag är ju nybörjare känner inte till så mycket blommor ännu...

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 24-10-2007, 14:44) *
Graines Baumaux har alltid en fin katalog. Och den är t.o.m. med bilder.
Fattar man nåt även om man inte kan franska då?
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (*Ulrica* @ 24-10-2007, 18:15) *
Hm.. gör du? En knäpp fråga kanske... men hur gör du då? Jag är ju nybörjare känner inte till så mycket blommor ännu...

Fattar man nåt även om man inte kan franska då?

Till det mesta finns bilder och urvalet av grönsaker är enorm

Och jag inbillar mig att den nu också finns på tyska.

Elisabeth
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon