Full version: Linum perenne
Alexander-VG-zon3
hej hej

har köpt en Linum perenne , (glömt det svenska namnet) men kom på att jag vill inte ha den i trädgården . utan den skulle va snyggare i krukan tillsammans med min palm . men den palmen har jag ute tills det blir -2c -3c sen åker den in i vintervila på +10c +12c och mörkt och sen ut igen i mars-april . ( palmen är en Phoenix roebelenii )

men så kom jag tänka på Linum perenne är ju 'egentligen' en trädgårds växt , men klara den av en sådan här varm vinter ?

med -2c -3c på hösten och sen mörkt och +10c fram till mars-april ?? klara den det ?

gör den det så åker den ner i kruka istället . kan inte så mycket om Linum perenne därav att jag frågar .

tusen tack för svar
MariaS
Linum perenne/bergslin. Kan tänka mig att den trivs utmärkt i kruka. USDA zon 7-10, innebär att den borde klara behandlingen du föreslår. Däremot ska den efter blomning i princip skäras av jäms med jorden. Omplantering sker lämpligast senhöst eller tidig vår och förökas genom delning.
Alexander-VG-zon3
tusen tack för svar ,,, då åker dne ner i krukan och får härmed en varm vinter .
MariaS
Men det är ju inte säkert att den låter bli att växa när den kommer in. Håll koll så den inte fröar av sig i resten av krukorna giggle.gif
Alexander-VG-zon3
tack igen ,, nu vet jag lite hur jag ska sköta den och bära mig åt tummenupp.gif

risken finns att den sprider frön fast då får dom gror på källar golvet . för palmen åker in på vintern i källaren . så den får väl en varmare men torrare vinter än normalt fast å andra sidan va den jätte billig så jag gråter inte om den skulle dö .

tack igen och tack för det svenska namnet
Helen i Piteå Zon 5
Bergslin har jag i min rabatt sedan ca. 3år tillbaka i tiden, inga övervintringsproblem, jag har heller aldrig märkt att den fröar av sig heller...
Alexander-VG-zon3
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 23-10-2007, 22:31) *
Bergslin har jag i min rabatt sedan ca. 3år tillbaka i tiden, inga övervintringsproblem, jag har heller aldrig märkt att den fröar av sig heller...

jo härdig vet jag att den är , långt upp i Sverige . men nu fick jag en ide att jag vill samplantera den med en icke härdig palm därav får den så fall bo inne i källaren om vintern och då får den bara frost på hösten ner till -2c -3c . men nu har jag planterat den i kruka och så får jag se till våren om den lever!!
Helen i Piteå Zon 5
ahhha!! duh.gif nu fattar jag.... jag läste väl för slarvigt laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon