CillaM
Jag har testat att driva 2 mangrove-fröer i större glasvas, satta i grovkornig sand. Fungerade alldeles utmärkt, nu håller ena fröet på att veckla ut sina blad. Jag undrar ju lite hur det ska sluta, blir det ett mindre inomhusträd eller ska jag lämna över det till Botaniska i framtiden.... fear.gif
Piccante
Häftigt ! w00t.gif har du köpt fröna eller samlat dem utomlands? Kan man köpa mangrove frö i Sverige? Skulle ju vara spännande att ha hemma.
sqrulan
w00t.gif Men oj vad spännande! Undrar också var du fick tag på dom?

Lova att hålla oss uppdaterade om hur det går. tummenupp.gif
CillaM
Jag har den roliga, i vissa fall iaf, förmånen att ha både en bror och far som bor i Florida. När min mammas man var där över för att hälsa på dom så tog han med sig lite fröer hem, bl.a mangrove. I vintras kom han hem med silverpalmsnötter och något annat som jag inte vet namnet på. Men de har grott och trivs jättefint. Lite stolt är jag nog allt yahoo.gif
Alexander-VG-zon3
åhh var har du fått tag på dom ?

mina föräldrar hade mangrove inne ( tills mamma dödade den med en uttorkning) och skulle gärna vilja ha och finns det att köpa fröer is Sverige så skulle jag vilja göra det .
CillaM
CITAT (flaxss @ 22-10-2007, 20:51) *
åhh var har du fått tag på dom ?

mina föräldrar hade mangrove inne ( tills mamma dödade den med en uttorkning) och skulle gärna vilja ha och finns det att köpa fröer is Sverige så skulle jag vilja göra det .

flaxss, se mitt svar ovan smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (CillaM @ 22-10-2007, 20:59) *
flaxss, se mitt svar ovan smile.gif

ahh missade det ,, skrev nog när du postade . så synd . skulle gärna vilja ha ,, får se om jag kanske hittar fröer när jag är utomlands . ge den tropiskt klimat så kommer den växa på sig fint i ett ljust fönster .
CillaM
CITAT (flaxss @ 22-10-2007, 21:09) *
ahh missade det ,, skrev nog när du postade . så synd . skulle gärna vilja ha ,, får se om jag kanske hittar fröer när jag är utomlands . ge den tropiskt klimat så kommer den växa på sig fint i ett ljust fönster .

Jag trodde det skulle vara svårt att få dom rotade, just med tanke på avsaknad av tropiker inomhus. Själv bor jag i äldre hus, stuga, det är inte precis tropiskt varmt på varken höst, vinter eller vår. Men, jag kan tro att det har lite att göra med luftvärmepumpen, det blir en jämnare temperatur, fast där får man passa sig att vattna fler gånger istället då den torkar ut växterna snabbare. Du får använda dina kontakter, nätverka som AF så tjôtigt säger crazy.gif
Netha
Cilla... förlåt att jag smyger in.. men var det inte du som hade ett kul hus... typ ett träd
som gick igenom hela huset nerifrån och upp?

CillaM
CITAT (Netha @ 22-10-2007, 21:37) *
Cilla... förlåt att jag smyger in.. men var det inte du som hade ett kul hus... typ ett träd
som gick igenom hela huset nerifrån och upp?

Hmmm! Det kanske blir så snart!? Nä, allvarligt talat, jag har alla mina träd utomhus, ÄN så länge! Annars kommer ni snart nog höra : sos.gif
Netha
CITAT (CillaM @ 22-10-2007, 21:56) *
Hmmm! Det kanske blir så snart!? Nä, allvarligt talat, jag har alla mina träd utomhus, ÄN så länge! Annars kommer ni snart nog höra : sos.gif

Aj, aj... då måste jag minnas alldeles galet.
Det var iaf ett hus där ett räd (dött) gick igenom hela byggnaden.
CillaM
CITAT (Netha @ 22-10-2007, 22:29) *
Aj, aj... då måste jag minnas alldeles galet.
Det var iaf ett hus där ett räd (dött) gick igenom hela byggnaden.

Det vore ju ganska så tufft att ha det så. I USA finns det flera sådana hus, enda nackdelen är väl att risken för att typ barkborre tar sig in lite smidigare
pejori
jag hade behållt den hemma, tills den växer ur huset och sen gett bort den till hugade speckulanter, typ universeum eller skansens tropikhus tummenupp.gif
Gunvor Nilsson
Det är Cilla (utan M) som hade trädet i huset! Hon brukar svara på frågor i avdelningen Träd, buskar och häckar.

/Gunvor N
Henrik_
Jag har klurat lite grann tidigare på att testa mangrove, men jag förstod att det var svårt att få tag på så jag lade projektet på is.
Det borde gå att beställa via en zoobutik, men jag tror att man behöver gå ihop några stycken om dom och leverantören ska gå med på det hela.
Jag är jäkligt sugen på att testa, så om någon skulle komma på nått sätt att få tag på frön så skriv det för guds skull här! blush.gif
Jensen
CITAT (CillaM @ 22-10-2007, 21:37) *
Det vore ju ganska så tufft att ha det så. I USA finns det flera sådana hus, enda nackdelen är väl att risken för att typ barkborre tar sig in lite smidigare

- Hej...

- Lite mer out of topic...

- Var i Tantolunden 24 augusti och fick denna pärla med mig hem...

[attachment=9039:Tradet_i...olunden1.jpg]

[attachment=9040:Tradet_i...olunden2.jpg]

CillaM
CITAT (Jensen @ 02-11-2007, 12:24) *
- Hej...

- Lite mer out of topic...

- Var i Tantolunden 24 augusti och fick denna pärla med mig hem...

[attachment=9039:Tradet_i...olunden1.jpg]

[attachment=9040:Tradet_i...olunden2.jpg]

Helt underbara bilder! Det är så synd att inte fler tänker annorlunda och alternativt. Tänk att få se ekorrarna rusa runt i trädet, lagom till julafton.... giggle.gif
MariaS
CITAT (CillaM @ 02-11-2007, 18:04) *
Helt underbara bilder! Det är så synd att inte fler tänker annorlunda och alternativt. Tänk att få se ekorrarna rusa runt i trädet, lagom till julafton.... giggle.gif

Men då får du klistra barr på stammen innan, så de har något att gömma sig i whistling.gif Och du glömmer väl inte glaskulorna och polkagriskäpparna heller angel_not.gif giggle.gif
CillaM
CITAT (MariaS @ 02-11-2007, 18:09) *
Men då får du klistra barr på stammen innan, så de har något att gömma sig i whistling.gif Och du glömmer väl inte glaskulorna och polkagriskäpparna heller angel_not.gif giggle.gif

Hehe.. Man kan ju göra en 'kjol' med grangrenar och trä den uppåt stammen, hänga upp lite nötter i grenen, tillsammans med glaskulorna! Sedan kan man sitta i bikini med en pina colada under 'tältet' och kolla ekorrarna
MariaS
CITAT (CillaM @ 02-11-2007, 18:31) *
Hehe.. Man kan ju göra en 'kjol' med grangrenar och trä den uppåt stammen, hänga upp lite nötter i grenen, tillsammans med glaskulorna! Sedan kan man sitta i bikini med en pina colada under 'tältet' och kolla ekorrarna

santa.gif bravo.gif cool.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon