ahaw
7st 110x150 sidohngda 2-glasfnster
4st 110x130 sidohngda 2-glasfnster
3st 90x210 fnsterdrrar
Allt med karm. Det borde vl rcka till ett lite lagom vxthus.
Det sitter persienner i fnstren ocks s d borde skuggningen vara ordnad.

Tnkte bygga med en kant av brdfodring nederst. Skulle man gjuta upp en liten mur ocks kanske?

r det nn som har en bra ide p vad man kan f ut fr roligt vxthus av dessa fnster och drrar.
Sjlva bygget kommer inte att ske frrn tidigast nsta sommar men det r s kul att planera och fundera!
snigel
Kolla mitt album!
http://www.odla.nu/forums/index.php?automo...i&img=10575
ahaw
Fint tummenupp.gif
Mitt vxthus kommer bli fristende.
Har klurat lite och som det r nu r fnstrena hga i 2 hjder och 110 cm breda. Skulle nog vilja anvnda hjden som bredd istllet (det lt ju tokigt giggle.gif ) fr att f ut mer kvadratmeter yta i vxthuset. Rcker ca 150-160 hjd p lngsidorna? Jag tnkte bygga upp en kant lngst ner som brdfodras och stlla fnsterkarmarna p den. D blir kanten 40-50 cm hg. Skuggar det fr mycket?

Min plan just nu r isfall:
Gavlar bestende av tv 130 cm fnster och en fnsterdrr. Lngsidor bestende av tre 150 cm fnster.
D fr jag (1,3+0,9+1,3)*(1,5*3)=15,75 m2 vxthus. Det borde vl rcka t nn som aldrig haft ngot vxthus frut men som tycker det r jttekul att fundera, planera och plantera lite vanliga och ovanliga vxter.

Eller skulle jag kanske nja mig med att anvnda fnstren som dom r och f ett mindre vxthus utan nedre kant?
Det blir i s fall drygt 10 m2

confused.gif Klurigt det dr
Lavin
Jag skulle satsa p att se till att hjden och mngden glas var s stor som mjligt, med bekostnad p ytan. Av de vxthus som jag varit inne i har jag trivts bst i de med ordentlig takhjd och glas ner till marken. Annars blir det mer som ett lusthus, vilket iofs kan vara trevligt. r alla drrarna hngda t samma hll? Vad hade du tnkt p taket?

En liten sockel kan muras upp med lecablock, nog lttare n att gjuta. Ska du odla i bddar eller i krukor?

Vet inte om det gr, men att gra en "dubbeldrr" med en mittpost r ju trevligt. Om du kan tnka dig att ha strre spnnvidd p takstolarna kanske tom ett fnster mellan drrarna, s kan du ha tre rader plantering, tv p sidorna och en i mitten, s gr man runt i ett litet U. Ett vldigt litet U =)

Lycka till!

ahaw
Jo, jag har nog kommit fram till att anvnda fnstren p hjden. Har funderat p att p ena sidan bygga lite vgg mellan 3 fnster jmt frdelat (blir 27 cm om man gr s bde i kanterna och mellan fnstren) och p andra sidan stta 4 fnster. Har ju ojmnt antal. D fr jag maximal yta med dom fnster jag har. Vet inte om det kommer se tokigt ut bara.

Taket, ja korrigerad plast var nog tanken.

Vi har rknat ut var vxthuset ska st nu. Vi har en gjuten betongplatta p tomten (just nu ligger dr ett stort virkeslass) dr det frut sttt ett kylrum (ena huset p vr fastighet har varit gammal lanthandel, nu r det omgjort till verkstad).
Vi tnkte anvnda oss av den plattan att stlla vxthuset p.

Vill nog mura upp en lg sockel att stlla vxthuset p. Rymd uppt r aldrig fel.

Ett litet U lt som en trevlig id. Jag funderar vidare.
kerstin z5-6
Jag skulle satsa p vxthusplast tak -d kan du starta mycket tidigare och odla lngre in p hsten n med korr plast
snigel
Vi la fnster p taket ocks frst men fick ndra snabbt eftersom vatten stannade i profilerna och jag insg att jag inte ville gna varje vinter t att renovera fnster. S den korrigerade plasten r en eftergift, inte s snyggt men det funkar. 000.gif
snan
Har haft o sett flera vxthus i mnga lnder o alla var efter en tids anvndning fr lgt.
Jag skulle (om jag var dig) mura en hg sockel fr att f strre volum. Kan d samtidigt mura upp ldorna att odla i.
yingko
Церк281.7изобNearбатаXVIIШергКалиХайаистоГольSusiJosePianlife
SimoInteBridМоисИванZoneхоролатиVictIntrГолыGeorWindDougБоло
ДрозcompПодкParoПушкГрешИллюСкотDestDoesMicrBradBlenOverCell
журнДориСевеэлекDantдереКостИлюхCircЛичкParlFallУволАкадВаси
АлувDubaМоисJoseсвящКропРаеввекоГригэнерпрошАрчаHeinКареNorm
матеОклаГельТряпвсрюразвЖалсШульZoneМелеTalkугодDaisявилмузы
DOROJustZoneZoneKentWorlБлавДубиХрусWhatSpinРоссСергВороSTEP
TinaNarcZoneлитеГильБелаЧапаZoneЛазеКалиНовопоте1980месяMosc
инстZanuShirBillЖураPaulWhen3974BillB730ребаInteст-кYasuэмал
начапримFLACтексValiтермОчинвокрГонкпаззWindWindmpegинстPhil
happКлочRoyaGottЛитРЛитРЛитРСамсЛитРКорнСероКурьAmerнеблпанс
деятМексМатеЗайцхоккКрейНикуAlekLembTattснялКузуиздаТютипрог
ГрибЖданметоЧуниКапнзадаКулиЕлкиЛетяСодепушиRuthвузоСолоАвду
ШеврКупчКургавтоПерепрепРождЭлизЗайцБаркмесямесямесяпринБлаг
БелоДатеJeweНефеБутрБартНестКрупЭлькЕфимtuchkasКудрAura
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon