ahaw
7st 110x150 sidohängda 2-glasfönster
4st 110x130 sidohängda 2-glasfönster
3st 90x210 fönsterdörrar
Allt med karm. Det borde väl räcka till ett lite lagom växthus.
Det sitter persienner i fönstren också så då borde skuggningen vara ordnad.

Tänkte bygga med en kant av brädfodring nederst. Skulle man gjuta upp en liten mur också kanske?

Är det nån som har en bra ide på vad man kan få ut för roligt växthus av dessa fönster och dörrar.
Själva bygget kommer inte att ske förrän tidigast nästa sommar men det är så kul att planera och fundera!
snigel
Kolla mitt album!
http://www.odla.nu/forums/index.php?automo...i&img=10575
ahaw
Fint tummenupp.gif
Mitt växthus kommer bli fristående.
Har klurat lite och som det är nu är fönstrena höga i 2 höjder och 110 cm breda. Skulle nog vilja använda höjden som bredd istället (det lät ju tokigt giggle.gif ) för att få ut mer kvadratmeter yta i växthuset. Räcker ca 150-160 höjd på långsidorna? Jag tänkte bygga upp en kant längst ner som brädfodras och ställa fönsterkarmarna på den. Då blir kanten 40-50 cm hög. Skuggar det för mycket?

Min plan just nu är isåfall:
Gavlar bestående av två 130 cm fönster och en fönsterdörr. Långsidor bestående av tre 150 cm fönster.
Då får jag (1,3+0,9+1,3)*(1,5*3)=15,75 m2 växthus. Det borde väl räcka åt nån som aldrig haft något växthus förut men som tycker det är jättekul att fundera, planera och plantera lite vanliga och ovanliga växter.

Eller skulle jag kanske nöja mig med att använda fönstren som dom är och få ett mindre växthus utan nedre kant?
Det blir i så fall drygt 10 m2

confused.gif Klurigt det där
Lavin
Jag skulle satsa på att se till att höjden och mängden glas var så stor som möjligt, med bekostnad på ytan. Av de växthus som jag varit inne i har jag trivts bäst i de med ordentlig takhöjd och glas ner till marken. Annars blir det mer som ett lusthus, vilket iofs kan vara trevligt. Är alla dörrarna hängda åt samma håll? Vad hade du tänkt på taket?

En liten sockel kan muras upp med lecablock, nog lättare än att gjuta. Ska du odla i bäddar eller i krukor?

Vet inte om det går, men att göra en "dubbeldörr" med en mittpost är ju trevligt. Om du kan tänka dig att ha större spännvidd på takstolarna kanske tom ett fönster mellan dörrarna, så kan du ha tre rader plantering, två på sidorna och en i mitten, så går man runt i ett litet U. Ett väldigt litet U =)

Lycka till!

ahaw
Jo, jag har nog kommit fram till att använda fönstren på höjden. Har funderat på att på ena sidan bygga lite vägg mellan 3 fönster jämt fördelat (blir 27½ cm om man gör så både i kanterna och mellan fönstren) och på andra sidan sätta 4 fönster. Har ju ojämnt antal. Då får jag maximal yta med dom fönster jag har. Vet inte om det kommer se tokigt ut bara.

Taket, ja korrigerad plast var nog tanken.

Vi har räknat ut var växthuset ska stå nu. Vi har en gjuten betongplatta på tomten (just nu ligger där ett stort virkeslass) där det förut stått ett kylrum (ena huset på vår fastighet har varit gammal lanthandel, nu är det omgjort till verkstad).
Vi tänkte använda oss av den plattan att ställa växthuset på.

Vill nog mura upp en låg sockel att ställa växthuset på. Rymd uppåt är aldrig fel.

Ett litet U lät som en trevlig idé. Jag funderar vidare.
kerstin z5-6
Jag skulle satsa på växthusplast tak -då kan du starta mycket tidigare och odla längre in på hösten än med korr plast
snigel
Vi la fönster på taket också först men fick ändra snabbt eftersom vatten stannade i profilerna och jag insåg att jag inte ville ägna varje vinter åt att renovera fönster. Så den korrigerade plasten är en eftergift, inte så snyggt men det funkar. 000.gif
Åsnan
Har haft o sett flera växthus i många länder o alla var efter en tids användning för lågt.
Jag skulle (om jag var dig) mura en hög sockel för att få större volum. Kan då samtidigt mura upp lådorna att odla i.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon