Jag har norpat en massa aroniabär och hoppas givetvis på att det ska finnas fröer däri. Men jag har nåt i bakhuvudet som säger att de endast sticklingförökas? Är det rätt?
Rätt vet jag inte, men det går ju väsentligt mycket snabbare att driva dem som stickling än från frö - om det nu går.
Mvh
Fenja
Jo, det gör det nog. Får väl åka ner till Ica:s parkering någon kväll och klippa sticklingar då, eller ska jag vänta tills våren?
Jag tror att det är i senaste laget nu... men sök på aronia så kanske det finns tidigare trådar om hur man bäst går tillväga!
Mvh
Fenja
Söker man så hittar man rekommendation att ta icke vedartade sticklingar på försommaren:
http://www.hort.net/profile/ros/arome/Men för buskar/träd så brukar det också fungera med vedartade nu på hösten, de sätts då i dränerande jord ute, och rotar sig till våren.
Den information som jag lyckats få fram, säger förökning från frö eller örtstickling. Och då är örtstickling det nya skottet på busken precis när den börjar gå över i mörkare grönt. Jag har provat att ta vinterstickling, men efter ett år hade de fortfarande inta rotat sig. Prova med fröna (Skölj dem från fruktköttet först) och återkom med hur det går.
Tack för alla svar, testa ska man alltid göra annars får man aldrig reda på något.

Ska köra båda varianter, stickling och frö. Här o var ser man aroniabuskarna digna av bär, det ser så otroligt vackert och frodigt ut!
Jag har fröförökat Aronia,ta ut förerna ur frukten och tvätta av sedan bara så i krukor,om du inte ha växthus gräv ner krukorna ute skyddat,lägg över nät och ev granris som skyddar mot vätan. Tre st tog sig,men jag har bar 2 kvar,de växer rusligt snabbt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.