Full version: Hybridmejram
Monica i Nässjö
Kan man använda hybridmejram på samma sätt som vanlig eller används den bara som prydnadsväxt? Vad är det vetenskapliga namnet och vad är den korsad med?
KURT
SKUD
Monica i Nässjö
Tack ska du ha! Men jag blev lite fundersam, det står att det är en rumsväxt, men det är då inte min, den har levt och frodats så glatt flera år i örtagården. Kanske något annat jag har då confused.gif
Förresten, kunde du söka på svenskt namn i SKUD? Det visste jag inte att man kunde.
KURT
Nej jag tror inte heller att det är samma. Flera verkar tydligen kalla Origanum laevigatum för hybridmejram

http://skud.ngb.se/pub/index.php?thm=mxn&a...l&num=38183

Men om det verkligen är en hybrid vet jag inte, det är i alla fall inte en hybrid med mejram. De verkar odlas som prydnasväxt, inte som kryddväxt:

http://www.telegraph.co.uk/gardening/main....num-grow117.xml
Monica i Nässjö
thanks.gif Kurt yahoo.gif ! Det måste nog vara Origanum laevigatum som jag har. Bilden stämde väldigt bra med min och den är faktiskt fullkommligt översållad med fjärilar i augusti. Länken till SKUD fungerade inte och inte heller när jag försökte gå in direkt, har du kanske ett svenskt namn på den ?
Eva i Västerås
Origanum laevigatum, "Herrenhausen".
Den köpte jag för länge sedan som oregano och den lever som oregano, övervintrar utmärkt och jag har ätit blad (och blommor) som oregano, borsett från att den blommar så tätt, rött och vackert.
Aningen svagare smak än vanlig oregano.
KURT
CITAT (monka @ 24-10-2007, 08:10) *
thanks.gif Kurt yahoo.gif ! Det måste nog vara Origanum laevigatum som jag har. Bilden stämde väldigt bra med min och den är faktiskt fullkommligt översållad med fjärilar i augusti. Länken till SKUD fungerade inte och inte heller när jag försökte gå in direkt, har du kanske ett svenskt namn på den ?

Skud har inte något svenskt namn på den.
Monica i Nässjö
Tack igen Kurt och tack Eva! Då kallar jag den oregano och ska också våga smaka av den nu.
Tesa
Jag köpte en sån i höstas..Herrenhausen..Mejram är ju en sorts origanum..Origanum majorana heter ju vanlig mejram g.gif så det är nog rätt vilket som egentligen..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon