160kvm stort hus
Hej!
Köpte tjusiga rosor från odla. Pga miss så har jag inte hunnit plantera dom i marken än och hos oss är det nästan redan fruset där nu. Vi har nätter med minus sex...

Jag har planterat fem rosor i en stor kruka i väntan på att dom skulle ner i marken. Men nu ser det inte ut som jag hinner...

Jag har en källare där det är nu ca 10 grader dygnet runt. I vinter ligger väl tempen på en 2-5 grader.

Visst går det väl att övervintra rosorna där i krukan? Det finns ju inga löv på och plantor utan löv kan man väl förvara mörkt??

Eller ska jag "slarv" gräva ner dom nånstans i närmsta gräsmatteplätt?

Tosan
Har du mellan 3-5 plusgrader ska det vad jag förstår gå bra att förvara dem mörkt. Blir det varmare behövs lysrör.
kerstin z5-6
Beror ju även på i vilken zon du bor -bor du i 1-4 kan du jordslå dem dvs gräva ner dem i en grop , med ympningsstället väl under jord i väntan på rätt placering i rabatt i vår

De behöver inte rota sig för att överleva -och så länge du kan få ner spaden o kan gräva en grop är det ok ...
160kvm stort hus
Tack Kerstin, du är bäst!

Har nu grävt ner dom u kryddlandet, ett ganska skyddat läge. Och täckt lite gramm med gramkvistar.

Nu är det bara att hålla tummarna att dom överlever till våren.

( och se till att få tummen ur och börja gräva nya landet... )

Tack Kerstin, du är bäst!

Har nu grävt ner dom u kryddlandet, ett ganska skyddat läge. Och täckt lite gramm med gramkvistar.

Nu är det bara att hålla tummarna att dom överlever till våren.

( och se till att få tummen ur och börja gräva nya landet... )
kerstin z5-6
Du kan gärna vara tidig med vattenkannan i vår till just dessa nyplanterade -särskilt om de sedan ska flytta smile.gif
Lycka till
K
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon