LindaLunda
Nix ... dessa campanulor verkar inget för mig ranting.gif ! Varför dör de???

Döda och levande Campanulor hos mig.

Linda
kerstin z5-6
Vet inte -jag har för bra flyt .. nästan alla blir invasiva sad.gif i min lerjord
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag hade också bra flyt på mina campanulor, problemt var bara alla kaniner som älskar allt som heter Campanula....

När jag gick min morgontur genom trädgården så visste jag direkt om det var kanin i trädgården eller inte. Det räckte med att titta på mina olika campanulor

Elisabeth
MariaS
Kom hit med era gröna fingrar och kaniner, här växer alla campanulor som ogräs. Har inte ens planterat in dem g.gif confused.gif
Krolliljan
Jag hade några på ett ställe där det var för blött på vintern. De gick ur. sad.gif
Samma klockor klarar sig bra där det är bättre dränerat, hos mig. Kan det vara något confused.gif
anna_rispan
Men. vad trist. när jag ser bilder på campanula blir jag sugen på att börja samla. de är så snygga!
Monica i Nässjö
Jo men Linda, jag har t.o.m lyckats ta död på toppklocka blush.gif , värsta ogräset hos alla andra, så du är absolut inte ensam. tongue.gif
Krolliljan
Sökte lite på olika klockor och ja det står väldänerat. smile.gif
MariaS
CITAT (monka @ 23-10-2007, 18:10) *
Jo men Linda, jag har t.o.m lyckats ta död på toppklocka blush.gif , värsta ogräset hos alla andra, så du är absolut inte ensam. tongue.gif

Hur då -fear-.gif tala om tala om bravo.gif vill också döda toppklockor wacko.gif
Lotta i Gbg
En del campanulor är kortlivade. Hos mig återkommer t ex den stora blåklockan, (Campanula persicifolia ) och jag har den på flera ställen, men den står sällan länge på samma plats utan det är fröplantor som kommer. Jag har också märkt att namnsorter har jag bara några år sedan dyker de upp som vanliga fröplantor.
Sedan tror jag att det är utmärkt att det är väldränerat.
Monica i Nässjö
CITAT (MariaS @ 23-10-2007, 19:42) *
Hur då -fear-.gif tala om tala om bravo.gif vill också döda toppklockor wacko.gif

Ja du, jag bara planterade dem och nästa sommar var de borta, två år i rad. whist.gif
Blomstertanten
Kan det vara för bra jord ?
Bara en tanke som dök upp , för om man tänker på hur blåklockor växer ute i naturen så växer de väl på mager jord och ganska torrt g.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (monka @ 23-10-2007, 21:04) *
Ja du, jag bara planterade dem och nästa sommar var de borta, två år i rad. whist.gif

Att ta död på toppklockor är inte det enklaste. Har man dom en gång i trädgården blir man aldrig av med dom.

Elisabeth
Ewa L
Jag har samma problem — och samma kärlek!!

Har 15 olika sorter och ett elände att hålla liv i dem. Brukar fnysa varje gång Kerstin ogräsvarnar. -cry-.gif

Kanske att Blomstertanten har kommit sanningen nära. Jag har absolut inte "odränerat", har ju mängder av perenner som kräver väldränerat.
Men jag har definitivt inte någon mager jord. Fet och mullig (som jag giggle.gif ). Har slutat att satsa på perenner som "klarar torr och mager jord... De brukar inte bli långlivade hos mig.
LindaLunda
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 24-10-2007, 09:23) *
Att ta död på toppklockor är inte det enklaste. Har man dom en gång i trädgården blir man aldrig av med dom.

Elisabeth

Åjaa... jag har lyckat flera gånger!!!! Även där det är väldrenerat!
Linda
Ewa L
CITAT (LindaLunda @ 24-10-2007, 10:08) *
Åjaa... jag har lyckat flera gånger!!!! Även där det är väldrenerat!
Linda

Jag oxå!! Av ursprungliga 4xblå + 4xvita är det nu 1+2 kvar!!
Karpaterklockan är en av de få som verkar trivas. Men inte där den planterades, utan den har rymt ut till stenplattorna!!
Av 3 vita Storklockor kom i år inte en enda. 1 (av 3) blå blommade.
1 av 3 olika dubbla vita storklockor blommade också, men såg ledsen och tanig ut.

I övrigt är det nog bara Gentianor som jag "misslyckats" med. De trivs inte heller. -cry-.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon