noranettan
OK Svennis, då kör vi Aimable Rouge före Alain B! angel_not.gif
Aimable Rouge är en gallica från tidigt 1800-tal. Den har också hetat ´Le Triomphe´(åh, vad jag tycker illa om alla namnbyten!) Den blir lite högre än gallicor generellt ~1,5 m. Rosen är mörkrosa och som synes har den purpurfärgade ådringar. Den är tättfylld och doftar gudomligt!! Jag har haft min sen jag såg den på bild i Rosenbladet för rätt många år sedan. Var jag köpte den minns jag inte, tror inte den är så himla lätt att få tag på (här har jag kanske fel coolgleam.gif )

rolleyes.gif Anette
svennis
Bra Anette! Dä vi på rätt spår igen.
La Cour de Commer.jpg
Då fick jag till en bild ändå.
La Cour de Commer, där Francois har Gallicorna.
Franska är ett vackert språk. wink.gif

noranettan
Lars-Åke Gustavsson planerar att ta hit honom (fråga om jag ser fram mot det då?) när vi har kommit lite längre i rosinventeringen. Han är väl världens främsta gallicaexpert! Kan du inte berätta hur det var att besöka honom och hans gallicasamling. flirting.gif Anette
svennis
Visst Anette.
Tycker det är väldigt trevligt att träffat Francois Joyaux.
Han var vänlig, ställde upp med kaffe och dricka och hade god tid med oss.
Vi fick röra oss fritt och hade det bra. Med sånt förtroende så tog man inget med hem.
Han höll ett fint föredrag om förädlare och årstider, historia om Gallica rosor.
Man lär lite här och lite där så man står stadigare.
Jag hade ju varit mer intresserad av Pimpineller.
Jag har träffar Peter Boyd, han står högst på listan. Peter vill ha fler Pimpineller från Sverige.

http://www.peterboyd.com/
sweatingbullets.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon