I helgen fick jag ett gräs i present, Glansmiskantus " Malepartus " ca 1.80 högt. Har inga gräs i trädgården, gillar inte gräs något vidare och är rädd för att dom ska börja sprida sig mellan rosorna. Ska det ev. planteras med en 10 l spann med hål i botten ?
Någon som har detta ?
Lena i Torslanda
23-10-2007, 20:16
Miscanthus sprider sig inte speciellt fort. Den växer lite sakta på bredden för varje år. Du riskerar inte att få några frösådder som dyker upp på andra ställen. Det behövs definivt inte någon avgränsning.
Lotta i Gbg
23-10-2007, 21:09
De flesta Miscanthus håller sig på plats men blir med tiden väldigt kraftiga nedtill och kan till och med bli svåra att gräva ur. Jag har en som jag inte ens orkar tänka på att dela. Det handlar väl om motorsåg. Jag tycker att det bästa är att ställa de här stora gräsen utanför rabatterna (fast i direkt anslutning) Silvermiskantus, Miscanthus saccariflorus däremot sprider sig hiskligt med utlöpare och ska man se upp med.
Tack för svar, det finns olika sorter av dessa glansmiskantus är " malepartus " också en sort som blir så där kraftig som du beskriver Lotta ?
Lotta i Gbg
24-10-2007, 19:10
Alltså Kajsa, jag är inte en gräsexpert, men jag tror att detta blir lika stort som många av de andra. I allafall enligt uppgift när man söker på dem. Läs gärna här om hur det ska gå till när man delar dem:-)
Delning av gräs
Sparar det Lotta, och hoppas grannens jättebjörkar bakom och min sandiga jord har en dämpande effekt på växtkraften, annars får man väl ge bort gräset om det känns fel mellan rosorna.
Lotta i Gbg
26-10-2007, 19:04
Klart du ska spara det Kajsa:-) Har du inga andra gräs så kommer du att tycka att det är trevligt med detta. Men som sagt tänk på att det kan bli rejält. Gräsen är ju vacker gröna hela sommaren, men på hösten tar de riktig fart och blir höga och börja blomma. De är så trevliga för de förgyller hösten, och är vackra med sina vippor långt in på våren. En jättetrevlig present som du kommer att uppskatta länge.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.