Förra hösten blev jag - som vanligt - helt överraskad av första frostnatten. I panik lastade jag mina pelargoner - jag hade många - på skottkärran och körde in dem i garaget, ca 5-10 grader och inte en gnutta ljus. De som var samplanterade med sommarblommor ryckte jag upp och packade tätt i en stor murbruksbalja. Det var lite grymt, för de flesta blommade för fullt. Hade tänkt att ta lite bättre hand om dem dagen därpå, men det råkade komma annat emellan. Så där stog de, i flera veckor, innan jag kom på vad jag missat. Och då var blommorna vissna, och de flesta bladen gula och trista. Så det var bara att konstatera att jag hade dödat dem.
Sedan, tidigt på våren, skulle jag kasta dem på komposten, men upptäckte då att så gott som alla tycktes leva. De fick stå kvar i garaget tills det blev lite mer stabilt i vädret - ungefär till första veckan i juni, tror jag.
Då ställde jag ut alla krukorna och murbruksbaljan intill en mur precis utanför garaget. Och det regnade en del, och lite vattnade jag också. Klippte även ner dem som det verkade vara mest liv i, tog bort vissna blad och blommor men gjorde för övrigt inget på flera veckor.
Sammantaget fick jag kasta kanske 5 av 30-35 plantor. De som dött hade alla stått ensamma i små krukor. Överlevarna planterades sedan ut i amplar och krukor, och även om det tog lite tid bled de allra flesta jättefina.
Nu, i år, har jag fyllt på pelargonsamlingen med bland annat jättefina sticklingar från odla.nu. Och jag hade bestämt mig för att övervintra alla på bästa sätt. Men nu läste jag om andra som gjort ungefär som jag, alltså packat samman en massa pelargoner med så gott som bara rotklumpar (alldeles torra) och fått de flesta att övervintra. Så det verkar vara en framgångsrik metod.
Så härom natten, när det kom en riktig frostknäpp, blev det åter igen murarbaljor och skottkärra. Och nu undrar jag - ger jag pelargonerna en ännu bättre chans att överleva vintern om jag klipper bort blommorna och kanske även klipper ner de största lite. Eller är det ungefär som med tulpaner och påskliljor, att pelargonerna tillgodogör sig fukten i bladen efter hand som de vissnar ner? Utrymmesmässigt spelar det ingen roll för mig - golvytan de tar blir ju densamma.
Det skulle vara intressant att få ta del av andras erfarenheter av detta ganska drastiska sätt att övervintra pelargoner...