Full version: Tulpanträd
Monaxe
Har ett tulpanträd sedan ca 3 år tillbaka, rolleyes.gif det trivs och växer fint. Men planeringen var väl inte så bra från början, giggle.gif den växer rätt upp i min rosen å blåregnspergola. Nu till min fråga, det bör väl vara rätt tid att försöka flytta det nu? Det ska egentligen bara flyttas ca 3 m men där kan det växa mer fritt fast lika skyddat. Alla löv är gula men det har inte börjat att fälla än, ska jag flytta det nu eller vänta tills det är helt bart??? confused.gif
tulpanträd

Aqvakul
Det ska inte vara några problem att göra det nu. Klokt att göra klart den nya planteringsgropen innan du gräver upp din planta. En ordentlig vattning skadar inte heller. Om du väntar lite till så är det marginellt bättre. Risken är kanske (egen erfarenhet) att vädret blir dåligt eller annat kommer emellan. En slarvig omplantering senare eller att vänta till nästa år är sämre alternativ. Lite fint väder till helgen och fram med spaden, så blir det säkert bra. Kan ev. bli läge att korta in några grenar till våren.
Hälsningar
Anders
Lotta i Gbg
Monica, tänk på att tulpanträdet på sikt blir jättestort. När du nu ska flytta det menar jag, så du tar i lite:-)

Lena i Torslanda
På semestern förra året stannade vi till en liten tysk stad, minns ej vilken nu, och strosade genom en park . Min man pekade uppåt och frågade vad sjutton det var för mysko träd som hade så konstiga blommor. Det var mitt första blommande tulpanträd och det var GIGANTISKT!! Tror minst upp mot 20 meter högt. Det fick mig att ta tillbaka min önskan om ett tulpanträd i trädgården.
Monaxe
Hjälp...går det att klippa tro confused.gif , har inte kollat detta, kanske ska gräva upp det permanent giggle.gif . Men bort från pergolan måste det ju definitivt!/Monica
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag hade ett tulpanträd, från frö så klart.

Och det växte bra. Så 3 X fick trädet byta plats. Men jag gjorde det alltid till våren.

Elisabeth
Anders Roslagen
Att flytta det tre meter verkar lite, det gör inte så stor skillnad på sikt. Jag beundrade ett tulpanträd på väg till affären idag som är drygt åtta meter högt och nästan lika brett...
Lotta i Gbg
Klart du ska plantera om det, det är ett jättevackert träd. Blir det för stort får du väl såga ner det:-)
Big Gardener
Vänta tills bladen har fallit. Med blad förbrukar den betydligt mer vatten än utan och gör du ingrepp i rotsystemet då blir plantan extra stressad.
Åsa E
Vad vackert du har det Monica!
Hur gör du för att få så fina hortensior? Mina fryser ner och blommar aldrig, och jag bor ändå i samma zon som du. Måste det vara väldränerat?

Lycka till med flytten av tulpanträdet. tummenupp.gif
Aqvakul
Instämmer med Lotta!
Plantera om trädet, njut av det ett antal år. Blir det alltför stort så kan man ju försöka beskära eller i värsta fall hugga ner det. Växter är levande material som ständigt förändras. Det är ju det som är charmen. Lycka till. jag avundas dig din fina planta.
Mvh
Anders
MariaS
Ett tulpanträd i våra trakter (zon2) blir ca 10-12 meter högt och lika stort i omkrets. Ska du flytta trädet, ta i ordentligt på en gång. Tulpanträd gillar INTE att bli flyttade. Det kan ta upp till 15 år efter senaste omplantering innan det går i blom.
Aqvakul
Ju större anledning att flytta det nu i höst.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon