Full version: hösten favoriter
Alexander-VG-zon3
hejsan

finns ju en tråd med sommaren favoriter så tänkte jag varför kan vi inte ha en med höstens och vinterns favoriter .

så har ni bilder på rosor som blommat i sept-okt och har knoppar eller som behåller bladen länge så lägg gärna in dom .

mina rosor har knoppar i massor men inga som hunnit slå ut ( hoppas dom vill och hinner)

rosa lavender dream - knoppar

rosa bordure rose -blommar och knoppar
[attachment=8726:höst_170.jpg]

rosa the fairy - blommar än lika vackert som när den började

Erotika ros - har blommat vackert i sept
bild från 25 sept
[attachment=8727:höst_041.jpg]

rosa climbing schneewittchen - blommar dock inte nu , men vill ändå ta med den bland höst och vinter vackra rosor . då den fäller sina blad sent på hösten/vintern . dock detta år har den drabbats av svartfläcksjuka som gjort att den bara är grön och fina på nya skott och resten har den fält . men här är en bild från förra året i nov-dec var den grön och dom sista bladen föll i feb-mars
[attachment=8728:IMG_1011.jpg] ( ni ser rosen längst bort den med mörkgröna blad )

och så en grönare bild från slutet av november
[attachment=8729:PICT0015.JPG]

även min Tuscany rose behåller bladen länge .

vad har ni för roligt att visa ?
Christina i Taxinge~
Årets absolut mest fantastiska höstros hos mig är 'Reine des Violettes' - vilken ros!!!!!!!!!!!!! wub.gif
[attachment=8741:2.jpg]

I våras en liten ynklig sak......en pinne på ett par dm - nu ~180 x 120! Har blommat massor och har fortfarande knoppar, men tvivlar på att de slår ut, det är minusgrader på nätterna nu.
Fortfarande fullt "påklädd" med gröna blad. Inte en enda liten svartfläcksprick har setts på denna ros i sommar!
Doftar gott och är tagglös dessutom yes.gif
Rekommenderas!

Dessutom blommar förstås alla rabattrosor ännu - Leonardo da Vinci (å, så vacker!), Friesia (stor favorit!) och Aspirin (största rabattrosfavoriten!!)
[attachment=8748:DSCN1565.JPG]
Aspirin

Kajsa
Det var ovanligt mycket som blommade i sept/okt i år, det blev soligt en period där.

Nevada brukar inte blomma så här rikligt, men detta en bild från september.

Golden Wings, modern buskros, blommade knappt i sommar, men i höst tog den fart.
Alexander-VG-zon3
Golden Wings va ju helt underbar , hur stor är blomman på den ?

min nevada mår inte så bra tappade bladen tidigt , den står halv skugga men den ska ju vara skuggtåligt så det borde väl inte vara därför .
Kajsa
Golden Wings har en stor blomma enligt LÅG 9 -12 cm i diameter. Doftar gott, ros från 1956.

Rosen blir lite spretig, grenarna far runt, ska klippa ner min hårt i vår.
Ca 1.5 x 1.5 m och zon 4

Du får väl ge Nevada lite kogödsel i vår så blir man belönad.
Kajsa
Tre höstrosor till

Golden Celebration och Rudbeckian Goldsturm

Marie Bugnet, i höstfärger

Indigo, Portlandsros som blommar om efter regnet.
noranettan
Jag har inga bilder här på Odla på de rosor som har glatt mig mycket under hösten - och fortfarande gör. En av klätterrosorna ´Rosenholm´ har gett järnet hela hösten. Rugosorna ´Liga´ och ´Ritausma´ blommar fortfarande och länge har ´Leander´och ´Sekel´varit jättefina. Knopp i ´Jaqueline de Pré´just nu och den sista blomman på ´Stanwell Perpetual´har fallit. Om inte rådjuren börjat härja hos oss (som om alla sorkarna inte var nog) så hade jag fortfarande haft en bra blomning i HC Andersenrundeln på min framsida. rolleyes.gif Anette

Glömde säga att det är jättefina bilder ni lagt in!! Tangentbordet blir blött!!!! Reine de Violette hamnade på önskelistan fastän jag vet att jag inte är duktig på remontanter. Suck.
Kajsa

Oktober bild av Rhapsody in Blue, denna ros blommar in i det sista.

Astrid Lindgren och klematis General Sikorski, blommade fint i början av oktober.
( en tidig klematis gr. 2 som blommar om )

Henry Hudson, Kanadaros, en underbar rugosa ros, blommar också in i det sista.
Alexander-VG-zon3
Kajsa nu på minde du mig till att skaffa en Rhapsody in Blue .

en okänd sort , vet bara att den är liten och klen .
men blommar vackert .

[attachment=8780:höst_181.jpg]
Kajsa
Rhapsody in Blue sålde Odla.nu i höst, i din zon kan du väl gräva ner rosor hela nov.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Kajsa @ 25-10-2007, 19:23) *
Rhapsody in Blue sålde Odla.nu i höst, i din zon kan du väl gräva ner rosor hela nov.

i dec med ,, får kolla odla . tack för tipset
Nybörjar-Linda
Vilka vackra rosor ni har! Jag planterade också en Reine des Violettesi juni men den har inte vuxit särskilt mycket, är nu ca 40 cm och tanig. Hoppas att den kommer igen nästa sommar! Men nu festar rådjuren i vår trädgård var och varannan dag så vi får väl se...
noranettan
Reine de Violett är en remontantros och de behöver lite extra omsorger. (hela säsongen känns det som - hur sköter du din Christina?) Lars-Åke Gustavsson säger att de både är skötselkrävande och oftast svårodlade. De behöver odlas under optimala förhållanden som är: väldränerad jord som är närings- och humusrik, växtplatsen ska vara solig, varm och skyddad mot vindar, beskärningen ska utföras "korrekt", gödslas och vattnas rikligt. (nästan ordagrant citat från Rosbibeln) Puh, säger lata jag. Jag har ett par remontanter som precis klarar livet.....men inte mycket mer. Men Reine de Violett är himla snygg - jag får skärpa till mig!
whistling.gif Anette
Christina i Taxinge~
Jag sköter min preciiiiis som det står i Rosbibeln! yes.gif
D v s numera........

Den var ett tanigt exemplar som jag ville se om den kunde bli bättre, så jag flyttade den.
Nu när den står bredvid yttertrappen, mot väggen i södersol har jag nära till hands att se när/om den behöver nåt.....och den får allt den vill ha! smile.gif
Kan man ge den förutsättningarna så är den absolut värd att skaffa - HELT UNDERBAR!
(hmmm, va kul det är att använda alla små gubbar i inläggen!)

Det var också Reine des Violettes fantastiska "svar" på den nya behandlingen som inspirerade mig att fixa en "rosretreat".
Ett ställe där jag sätter alla "ynklisar" och ger dem allt de vill ha - svarar de på den behandlingen blir de utplanterade på "friland" igen smile.gif
Kajsa
Det blir mycket Linnaeus här idag.

Här två höstbilder, här ser man hur busklik Linnaeus kan bli, alltid frisk, ca 1.20

Bilden tagen 24 oktober, vi har haft många frostnätter redan.
Christina i Taxinge~

WOW, Kajsa! Blommar Linnaeus sådär mycket NU???
Häftigt!
AnnammA
Ja, den var häftig, Kajsa!
renate
Det är inte många rosor som blommar nu efter alla frostnätter,har inte fotat några nu,bara tittat.Rosbuskar med höstfärg har jag fotat men inte lagt in.
Man längtar efter våren när man ser alla vackra rosbilder.Undrar om jag hitta något att visa.

Frostnupen Hanne Hanne har fortfarande knoppar trots 2 frostnätter.

Miniros Miniros med iskristaller.

Stanwell Perpetual Den ständigt blommande rosen,den hör till mina absoluta favoriter.Det har varit frost i natt men S P är vacker ändå.

Stanwell P med rimfrost Lite rimfrost på mössan gör inte S P något den är strålande vacker när solen kommer fram.

Kajsa
Åh så vackert renate, så deppigt med långa vintern framför oss.
Jo, Linnaeus verkar ta nya tag trots kalla nätter, men det kan straffa sig, dom ska vila nu !!!
Kajsa

Sista rosorna 28 oktober, har varit ute och krattat löv idag och plockade in dessa.
Heritage, Graham Thomas, Gertrude Jekyll, James Galway, Bonica 82, Linnaeus, Golden Border, Charles Austin.
Austinrosorna doftar starkt.
Christina i Taxinge~

Vilken bukett, Kajsa!!
Vackert!

Jag har fortfarande inte lärt mig att plocka in rosor i buketter.......måste nog träna på det! tongue.gif
renate
Ah vilken fin bukett du fick ihop.Här finns inga rosor mer att plocka in,New Dawn har några frusna knoppar kvar och Jaques Cartier en mumifierat blomma,här är rosåret slut.

Mumifierat Jaques Cartier Den vackra rosen efter några frostnätter.

Berit z5
Hos meg er det snart bare Morden Blush og Prairie Joy som blomstrer, de satte i gang med et nytt flor for en uke siden. Her har vært relativt mildt de siste par ukene.

Spesielt fine i høst har vært Astrid Lindgren, Mme Boll, Wenlock, Morden Ruby, og det har vært uvanlig god høstblomstring på Nevada og Frühlingsduft.

(Dessverre ingen bilder tilgjengelig for øyeblikket)
Åsnan
O ni vad härlig med alla dessa bilder. Har själv många rosor, skall visa dem nästa år. Var i Jönköping i Rosaruim o såg "rapsody i blue", föll som en sten, skall köpa nästa år. Hoppas odla nu har kvar ett ex åt mig.

Rådjuren: jag odlar mest klätterrosor, ser till att första metern växer rakt upp, o täckar stammarna. Men för resten av odlingarna finns en tips; Gör en blandning av blodmjöl o amonia. (stinker makalöst) Klip en svamp i små bitar (3 cm fyrkant), sätt på trä-grillpinnar (limmar med Karlsson eller dyligt), doppar i blandningen, sett 2/3 vid varje planta. Har haft detta i 5 år o det har (tills ny.........täppa täppa) funkat jätte bra. Enligt Gunnel (gröna rum) behövs de byttas ut varje 2 veckor. Men jag har dem hela vinter stående, tills rådjursfaran är över på våren. Som sist äter rådjuren (varje år!!!!) allt grön på mina tulpaner. Men trots det blommar det lika fint ändå.
Anki på Öland
Min Läckö Slottsros blommar fortfarande - kortet taget igår, 28 okt.

[attachment=8911:ros_lack...tt071028.jpg]

Anki
Anna NV Uppsala

Eglantyne, 27 oktober Eglantyne håller ställningarna! Blommar och doftar jättefint i slutet av oktober, och flera knoppar finns fortfarande!

Undrar hur det här blev... försökte använda knappen 'hämta albumbilder'
noranettan
Eglantyne är inte fel! Mmmmmmm. Det är knoppar i mina, men det kommer ju inte att slå ut, men de är snygga de med.
Ewa L
Åh Renate, vad härliga dina bilder var med frostnupna rosor. Förresten; allas bilder var vackra!

Mina rosor har inte haft något bra år så de var inte mycket att visa ens i sin krafts dagar. Endast en Peace-ros har jag att bidra med:

Peace i knopp slutet av oktober

Peace i vas i slutet av oktober

Alexander-VG-zon3
jätte underbara ros bilder .

det som har knoppar hos mig nu är
the fairy,peace,lavender dream,golden showers

dom som blommar är
the fairy,peace

[attachment=9179:höst_277.jpg]
[attachment=9180:höst_275.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon