malin72
jag är så lycklig yahoo.gif jag har fått 2 nya blommor...den ena blir väl en buske och den andra oj vad fin den var, men nu vill jag ha lite hjälp om ni kan med tex härdigheten mm på dom

den första heter Francoa "rogerson´s form...(brud........)
den andra en clematis Heracleifolia
clematisen är ganska liten ännu och den tar jag väl in över vintern den andra är lite större,men ska väl kanske in den med jag hittar inte så mycket på svenska så nu hoppas jag på er hjälp sos.gif shy.gif
Wilmer
Kul för dig!

Tyvärr kan inte jag hjälpa dig... Men det kan säkert någon annan!

WIlma
kerstin z5-6
FRANCOA SONCHIFOLIA

Clematis heracleifolia
malin72
nämen Kerstin då giggle.gif så där kan du ju inte bara göra!!!! visa mig hur underbart fina dom kommer att bli utan att säga något om dom a0a.gif a0a.gif a0a.gif
kerstin z5-6
Clematisen har jag personlig erfenhet av -den är mycket vacker -tål det mesta bara den fått bra med vatten i etableringsskedet
jag har sått mina själv -en del doftar av hyacinter smile.gif den kan du lämna ute -den är mkt härdig
:angel_not:Blåklocksklematis på svenska

Buskform som inte behöver stöd.
Blommar under augusti och september och doftar starkt. Bör klippas ner helt under tidig vår, örtartad (som perennerna smile.gif
Blomstertanten
Nu va hon rolig Kerstin !!! biggrin.gif

Jag har köpt en Clematis heracleifolia ! Jag planterade min ute för ungefär en månad sen och hoppas nu på det bästa ! Den ska tydligen vara härdig, inga problem här i zon 3 enligt Himlagård . Blommar sent i augusti - september (min blommade såå fint när jag köpte den )
Alexander-VG-zon3
CITAT (malin72 @ 23-10-2007, 22:36) *
jag är så lycklig yahoo.gif jag har fått 2 nya blommor...den ena blir väl en buske och den andra oj vad fin den var, men nu vill jag ha lite hjälp om ni kan med tex härdigheten mm på dom

den första heter Francoa "rogerson´s form...(brud........)
den andra en clematis Heracleifolia
clematisen är ganska liten ännu och den tar jag väl in över vintern den andra är lite större,men ska väl kanske in den med jag hittar inte så mycket på svenska så nu hoppas jag på er hjälp sos.gif shy.gif

bägge två är härdiga i din zon . Francoa - kan du ha ute och plantera den nu funkar och är härdig långt upp i norr . ( Kerstin vacker blomma)
Blomstertanten
blush.gif jag ljög !!!!
Inte alls en sån clematis jag har !!!
Sprang ut för att kolla om det stod nåt på namnlappen och upptäckte då att min är en Clematis bonstedtii Crepuscule.
Fast den är oxå ljusblå ! Och jättefin ! biggrin.gif
kerstin z5-6
FRANCOA SONCHIFOLIA verkar fin är den härdig hos mej som Flaxxs säger så får det nog bli en sån här med smile.gif
malin72
CITAT (kerstin z5-6 @ 24-10-2007, 13:46) *
FRANCOA SONCHIFOLIA verkar fin är den härdig hos mej som Flaxxs säger så får det nog bli en sån här med smile.gif

men vänta nu.....har jag en blomma som du inte har ohmy.gif giggle.gif

men hur gör jag nu?? om jag tar ett kort så ser ni hur dom ser ut....dom är ju ganska små iallfall clematisen och den har börjat gå i vinter vila i sin kruka g.gif ska jag plantera dom och vinter täcka dom senare eller dunno.gif

[attachment=8754:blandat_07_414.jpg]
[attachment=8755:blandat_07_415.jpg]
kerstin z5-6
Ja plantera dem nu --lägg en ruska granris på dem om du är orolig-men inte förrän marken är frusen

Skandalöst ! Du har en växt jag saknar ! ninja.gif

fear.gif
malin72
CITAT (kerstin z5-6 @ 24-10-2007, 14:14) *
Ja plantera dem nu --lägg en ruska granris på dem om du är orolig-men inte förrän marken är frusen
Skandalöst ! Du har en växt jag saknar ! ninja.gif
fear.gif

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif men du har bergvallmo ninja.gif giggle.gif

men ok då planterar jag ut dom thanks.gif
Helen i Piteå Zon 5
Jag har testat frösådd på Francoa Sonchifolia 'Rogerson´s form', men 'icke sa nicke' ville den överleva hos mig no.gif trots att jag testade på flera olika ställen runt om i trädgården.....
malin72
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 24-10-2007, 14:19) *
Jag har testat frösådd på Francoa Sonchifolia 'Rogerson´s form', men 'icke sa nicke' ville den överleva hos mig no.gif trots att jag testade på flera olika ställen runt om i trädgården.....

men Helen då trostar.gif vad tråkigt jag håller tummarna för att min ska överleva, men kan man inte ta in den och övervintra då hos dig...ut på sommarn och in på vintern g.gif
Helen i Piteå Zon 5
Jodå, nog tror jag din kommer att överleva yes.gif jag bor ju lite kallare....
Kanske skulle man kunna krukodla den, har ingen aning g.gif men jag har såååå mycket annat som ska in för vinterförvaring att vissa sorter avstår jag ifrån.... man måste ju ha plats till nästkommande års frösådder också biggrin.gif
kerstin z5-6
-cry-.gif tyyypiskt...

å var är dina bergvallmo då ??Malin blink.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (kerstin z5-6 @ 24-10-2007, 13:46) *

jasså du har inte den trodde du hade den ohmy.gif ,,,, tål ner till ca -33c -35c , men har för mig att den är perenn så vad du får i luften kan ju kvitta . så prova du en sån tummenupp.gif sätt den inte för fuktig bara
malin72
CITAT (kerstin z5-6 @ 24-10-2007, 16:05) *
-cry-.gif tyyypiskt...

å var är dina bergvallmo då ??Malin blink.gif

men kommer du inte ihåg crying.gif dom överlevde ju inte -cry-.gif
malin72
är det någon som hittat något om deras höjd mm unsure.gif hur dom vill stå?? jag funderar på nedanför ett litet berg för francoan men den andra vet jag inte...ska den sättas som en vanlig clematis med sandblandat mm lite benmjöl kanske eller dunno.gif
kerstin z5-6
Jag har mina i vanlig rabatt .. det går fint ..
malin72
CITAT (kerstin z5-6 @ 24-10-2007, 20:26) *
Jag har mina i vanlig rabatt .. det går fint ..

ok hur hög blir den då...du vet långt fram eller bak i rabatten eller i mitten i en ny rund giggle.gif ( vet inte vem som lärt mig att tänka så) whist.gif
Blomstertanten
Nu blev jag lite förrvirrad !!! confused.gif Inget ovanligt i och för sig ! tongue.gif
Men min Clematis bonstedtii Crepuscule kallas också för blåklocksclematis !!!! ohmy.gif
Eva 33c
CITAT (Blomstertanten @ 24-10-2007, 22:45) *
Nu blev jag lite förrvirrad !!! confused.gif Inget ovanligt i och för sig ! tongue.gif
Men min Clematis bonstedtii Crepuscule kallas också för blåklocksclematis !!!! ohmy.gif

Jag gjorde en liten namnkoll på "skud" (Svensk Kulturväxtdatabas) som är jättebra att använda sig av när man undrar över namn osv.
En sökning på "Clematis bonstedtii" gav upplysningen att den hör till "Heracleifolia-Gruppen" men är en hybrid och ska enligt skud kallas "klaseklematis".
Länk till min sökning
Blomstertanten
CITAT (Eva 33c @ 25-10-2007, 17:10) *
Jag gjorde en liten namnkoll på "skud" (Svensk Kulturväxtdatabas) som är jättebra att använda sig av när man undrar över namn osv.
En sökning på "Clematis bonstedtii" gav upplysningen att den hör till "Heracleifolia-Gruppen" men är en hybrid och ska enligt skud kallas "klaseklematis".
Länk till min sökning

Tack Eva !
Då blev jag (kanske) lite klokare ! biggrin.gif
kerstin z5-6
Heracleifolia-Gruppen s namn blåklocks clematis är hur de angetts på aot sajten
Blomstertanten
CITAT (kerstin z5-6 @ 25-10-2007, 23:19) *
Heracleifolia-Gruppen s namn blåklocks clematis är hur de angetts på aot sajten

Blåklocksclematis hittade jag också när jag gogglade. Men på några ställen stog de tulpanclematis unsure.gif
Blåklocksclematis kan jag förstå , eftersom de ser ut som små blåa klockor , men tulpan ?????
Eva 33c
Ska vi röra till lite mer så tycker "skud" att arten Clematis heracleifolia ska heta "trumpetklematis" i första hand...
Kärt barn osv tongue.gif
Blomstertanten
Man förstår ju då hur viktigt det är med de latinska namnen på växter biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon