Sidor: 1, 2
KarinSKARA
Tänte försöka visa några av de Dagliljor som blommat hos mig i år.
Kör Lotta i Gbg variant, bara 1 sida i taget.

Dagliljor som blommat 2007 i Marum
LindaLunda
Nix.... hatar innocent.gif dagliljor.... VILL INTE SE.....VILL INTE SE....VILL INTE SE....alldeles för farligt... vill inte se... skall inte titta..... NEEEEEEEEEEEEJ.......
Suck... alldelses FANTASTISKT... vackert...... ranting.gif .... vill också ha.... dreggel... dreggel......
Linda
Wilmer
ranting.gif

Är du nu igång igen med dina dagliljor!!

crazy.gif

wub.gif De är ju jättefina

Wilma
Eva 33c
Ja jag gillar dagliljor! MEN de gillar inte mig! mad.gif
Har köpt en del genom åren men det blir bara blad... Så nu har jag gett upp. Men det är roligt att se andras vackra blommor också. tummenupp.gif
Eva i Höga
Dagliljor är ljuvliga och i våras bestämde jag mig för ett antal i en rabatt. Jag planterade och så fort knopparna kom upp åt sniglarna upp dem. Nu är det bara att hoppas på nästa år och att jag får bukt med sniglarna. Din liljor är fantastiska!
LindaLunda
CITAT (Eva i Höga @ 24-10-2007, 10:35) *
Dagliljor är ljuvliga och i våras bestämde jag mig för ett antal i en rabatt. Jag planterade och så fort knopparna kom upp åt sniglarna upp dem. Nu är det bara att hoppas på nästa år och att jag får bukt med sniglarna. Din liljor är fantastiska!

SÅ var det för mig i början med. Jag gjorde misstaget att plantera dem för djupt. Dagliljor vill stå med rothalsen i ytan av jorden.
Efter ett par år hittade mina själva upp och började blomma... men det är ju så tråkigt att vänta.
Linda
Irene_L
Åhhh vilka ljuvliga dagliljor!!! tummenupp.gif Vad många sorter det finns!!

Har du många olika sorter? Själv har jag bara en gul och en rödbrun sort.
KarinSKARA
CITAT (Wilmer @ 24-10-2007, 10:19) *
ranting.gif

Är du nu igång igen med dina dagliljor!!

crazy.gif
wub.gif De är ju jättefina

Wilma

Lessen men jag bara måste ju.
Jag blir tokig om jag inte får se minst en om dagen.
crazy.gif Det är jag ju föresten redan.

Kommer snart med Barr och Löv och Hosta och ... också, om jag bara hittar dom bilderna.
Lovar att skriva TYDLIG rubrik idea.gif så du slipper öppna. biggrin.gif

CITAT (Irene_L @ 24-10-2007, 10:43) *
Åhhh vilka ljuvliga dagliljor!!! tummenupp.gif Vad många sorter det finns!!

Har du många olika sorter? Själv har jag bara en gul och en rödbrun sort.

Tror det finns 70 000 reggade namnsorter.
Vågar väll inte tala om att jag "bara" har 500 ännu.
Är man innsnöad så är man.
Irene_L
Oj........500 st.....det var inte dåligt!!!! tummenupp.gif Det måste vara underbart att se dom blomma!!!

-cry-.gif och här sitter jag med bara 2 sorter!!!!!
Åsa E
Men då har du ju mycket roligt kvar! smile.gif
Jag har cirka 15 olika så jag har en bit kvar till 500 också. Fast jag har inte lika stor tomt som Karin så jag kanske bara får plats med 100?
Kajsa
Härliga bilder Karin, dagliljor är underbara, har en del i mitt album under Trädgård om du vill se. Dagliljor är dom perenner jag tycker passar utmärkt mellan rosorna, så det blir några nya varje år. Odla har ju haft fina varje vår att köpa.
KarinSKARA
CITAT (Kajsa @ 24-10-2007, 14:41) *
Härliga bilder Karin, dagliljor är underbara, har en del i mitt album under Trädgård om du vill se. Dagliljor är dom perenner jag tycker passar utmärkt mellan rosorna, så det blir några nya varje år. Odla har ju haft fina varje vår att köpa.

TACK för titten i dina album.

(Jag Tycker det är för få som lägger in bilder + liten presentation om sig själva.
Försöker ju lära känna lite olika Alias här på forumet och de uppgifterna hjälper till.)

Fastnade för en jättefin bild i ditt album, hoppas det är OK att jag visar den här

[attachment=8757:Kajsas_t...22073_1_.jpg]

DET kallar jag VÄLKOMNANDE entre

Azola
Så tjusiga dagliljor du har Karin...törs jag säga att jag inte har en endaste en just nu (men bot och bättring kommer...var så säker!) Hade tidigare dagliljor där jag bodde, de mest vanliga, men förstår och ser att det finns hur många sorter som helst.
Harvey
Dom är ju bara för underbara. Har aldeles för få, men jobbar på det... Varje rabatt måste ju ha minst ett par dagliljor.
Brukar kolla Karins album när jag letar efter en sort i en passande färg till rabatten, men oftast blir det någon annan förstås.
Och här trivs dom, i kall våt lera.
stennie
Jag älskar Dagliljor....så många fina du har !!!!

Köpte på mig en del i våras/sommras, men nästa år blir det definitivt fler!

Du kan kanske även lägga upp dom i det allmänna albumet Dagliljor...då blirdet som ett litet uppslagsverk. tummenupp.gif
Krolliljan
JAAAAAA yahoo.gif wub.gif

Har dock bestämt mig för att inte ha för många olika arter utan stora bestånd. whist.gif ( Vilket är nästan omöjligt att hålla eftersom jag hela tiden ser nya , som dina, som jag vill ha, )

Jag har faktiskt kvar knoppar på Stella de oro varav en nog slår ut i morgon, den 25:e oktober confused.gif yahoo.gif wub.gif
KarinSKARA
CITAT (stennie @ 24-10-2007, 17:13) *
Jag älskar Dagliljor....så många fina du har !!!!

Köpte på mig en del i våras/sommras, men nästa år blir det definitivt fler!

Du kan kanske även lägga upp dom i det allmänna albumet Dagliljor...då blirdet som ett litet uppslagsverk. tummenupp.gif

confused.gif allmänna albumet confused.gif
Är det inte där jag lagt dom? Finns det något annat?

CITAT (Krolliljan @ 24-10-2007, 17:39) *
JAAAAAA yahoo.gif wub.gif

Har dock bestämt mig för att inte ha för många olika arter utan stora bestånd. whist.gif ( Vilket är nästan omöjligt att hålla eftersom jag hela tiden ser nya , som dina, som jag vill ha, )

Jag har faktiskt kvar knoppar på Stella de oro varav en nog slår ut i morgon, den 25:e oktober confused.gif yahoo.gif wub.gif

Stella de Oro tillhör ju dom som blommar mycket, villigt och länge så du är att grattulera.
Nästan alla plantskolor har den nu för tiden. Dessutom är den mycket blomvillig i en kruka. För den lilla trädgården eller balkongen.

Förra året hade jag en blomma den 28/10 (kommer nu inte ihåg vilken) och i år finns fortfarande massor av knoppar kvar men de får svårare och svårare att slå ut, eftersom det varit många nätter med minusgrader nu.
Inte lätt med höstblommor när man bor i zon 3 enligt kartan.

stennie
biggrin.gif Här är det !!!

Annars går du längst upp på sidan..trycker på Album (sidan om Chat), sedan växtbilder, perenner, dagliljor!
Lotta i Gbg
Härligt att se lite dagliljor Karin! Ser att du tar de i omvänd bokstavsordning som omväxling. Den där Yellow Lollipop hade ju en helt fantastisk blomning:-)
Wilmer
naughty.gif Tack Karin, jag skall undvika alla suspekta rubriker. SÄKERT!!!

Det slog mig just att jag snart får en helt ny trädgård att fylla. Så nu kan jag med GOTT samvete kika på dina dagliljor och drömma wub.gif Låter intressant med sent blommande, ja, så tidigt då, och mitti juli och nästan jämt!

Var köper du dina dagliljor, har du en bra handelsträdgård nära eller beställer du över nätet?

Wilma g.gif
Betty
Dagliljor är underbara! wub.gif När du säger att du har 500 stycken Karin så blir jag alldeles grön av avund... sick.gif

(fast den där smileyn ser mest ut att må illa... men du vet vad jag menar) flirting.gif
KarinSKARA
CITAT (Åsa E @ 24-10-2007, 13:23) *
Men då har du ju mycket roligt kvar! smile.gif
Jag har cirka 15 olika så jag har en bit kvar till 500 också. Fast jag har inte lika stor tomt som Karin så jag kanske bara får plats med 100?

Det är väll inte dåligt att få ihop 100. Bara det är fina så. Det är ju inte mängden som gör det vackrare, utan storleken och blomningen på de man har. Har man inga soliga platser kanske det finns annat man kan plantera. Världen är ju full av vackra växter.
Här sitter 140 olika Dagliljor på rätt liten yta. 4 rader, 50 x 50 cm. mellan plantorna.

[attachment=8773:Hästskon...das_kort.jpg]

CITAT (LottaG @ 24-10-2007, 19:31) *
Härligt att se lite dagliljor Karin! Ser att du tar de i omvänd bokstavsordning som omväxling. Den där Yellow Lollipop hade ju en helt fantastisk blomning:-)

Det går ju inte att flytta runt dom sedan så det fick bli så .
Bäst jag puttar in 9 nya nu, annars lär jag inte hinna visa alla fören midsommar är över.

9 NYA Dagliljor inputtade i Albumet

Betty: Jag tyckte det var en fin grön gubbe du hittade!!!
Åsa E
Vad roligt med nya bilder varje dag, här ska jag gå in och titta ofta!
Wilson Spider var fantastiskt snygg!

Så det ryms 140 olika i den rabatten, ja det hade jag inte trott. Själv sätter jag mina dagliljor lite här och där i rabatterna tillsammans med andra växter och försöker få färgerna att stämma ihop. Gula och orangea i en rabatt, rosa i en annan och så vidare.
Ibland visar det sig att blomman inte ser ut som jag trodde och då blir det flytt.
Irene i Enskede
Jag har några dagliljor, tyvärr har jag lite ont om plats för allt jag vill ha i trädgården!
Jag har börjat lägga upp album i odla, det första är just dagliljor, är lite osäker på hur man länkar men gör ett försök: http://www.odla.nu/forums/index.php?automo...&album=1378
Blomstertanten
-cry-.gif Vill ju titta , men törs inte !!!!!!!!!!!!!

nono.gif Så här kan ni inte göra !!!
Massor med album , med massor med fina växter som jag bara vill ha !!!
Om jag tittar så bara måste jag ha ju ! rtfm.gif Ska nog skriva en protestlista jag !

tongue.gif
KarinSKARA
CITAT (Blomstertanten @ 25-10-2007, 10:24) *
-cry-.gif Vill ju titta , men törs inte !!!!!!!!!!!!!

nono.gif Så här kan ni inte göra !!!
Massor med album , med massor med fina växter som jag bara vill ha !!!
Om jag tittar så bara måste jag ha ju ! rtfm.gif Ska nog skriva en protestlista jag !

tongue.gif

rtfm.gif Hjälper inte på mig nono.gif Min man har försökt i 4 år nu.
Resultatet = Han samlar på Hostor nu för brinnande livet!!!

Du får göra som jag. Plantera hos fodervärdar.
stennie
En kort fråga....Har du något bra tips på inköpsställen?
LindaLunda
Hrmm.... jag vet ett bra ställe i Marum/Skara................ flirting.gif
Linda(fordervärd)
Harvey
Dom i dagens färger föll mig i smaken, rosa och vitt och sådant är lättplacerat i min trädgård, gult och orange är svårare, fast jag har en särskild rabatt just för allt fint i dom färgerna.
Lotta i Gbg
Nejmen Karin, en som jag har:-) Kul att du visar lite dagliljor, så man förstår att de kan se väldigt olika ut.

Irene, det gick ju bra att länka, det är väl en alldels utmärkt början på din dagliljesamling:-) (Jag tyckte det såg ut som om bilden på Pixie Pipestone var upp och ner?)
KarinSKARA
CITAT (stennie @ 25-10-2007, 11:27) *
-----------
Nej tyvärr. Jag har köpt många från USA. Det är ju numera så trassligt med friskintyg osv. därifrån, så jag gör ett uppehåll med inköpen. Jag letar alltid efter nya vart jag kommer. De flesta plantskolor har ju fler eller färre. Oftast åtminstonde 1 jag inte har förut.
Kan tyvärr inte rekomendera någon speciell. Antingen är dom struliga med leveranstiden, överpriser eller så är det fel man får.
Har automatisk stopp på bilen när en plantskola närmar sig. GÅR EJ att köra förbi utan en snabb runda, för att kolla sortementet.
blush.gif Tur att man är gift men en som är lika trädgårdstokig.
CITAT (Lotta i Gbg @ 25-10-2007, 23:02) *

Nejmen Karin, en som jag har:-) Kul att du visar lite dagliljor, så man förstår att de kan se väldigt olika ut.

Irene, det gick ju bra att länka, det är väl en alldels utmärkt början på din dagliljesamling:-) (Jag tyckte det såg ut som om bilden på Pixie Pipestone var upp och ner?)

Lotta vi har väll flera dubletter? Inte bara 1 väll?
Sedan Lotta: Har du aldrig hört talas om "hanging basket"?
biggrin.gif

9 Nya Dagliljor
Krolliljan
CITAT (stennie @ 25-10-2007, 11:27) *
Plantskolorna brukar ha ett ganska stort utbud och det har ökat de senaste åren , åtminstone hos oss.

Några av mina favoritsidor om dagliljor: wub.gif
American daylily socity

Lilla fiskaregatans trädgårdsbutik

eurocallis

AADSC

artikel från Din trädgård

Har ni några att dela med er av?
Betty
Ja det är väl bara att kapitulera... sweatingbullets.gif Måste anlägga en dagliljerabatt nästa år. Har de flesta av mina dagliljor mellan pionerna i pionrabatten men efter alla dessa vackra bilder så inser jag att det behövs en alldeles egen rabatt för det finns ju sååååå många vackra "vill-ha"-dagliljor wub.gif
Lotta i Gbg
Jodå Karin, vi har nog en hel del dubletter:-) men bland de 9 du visade då var det en, Wilson Spider, så fin. Och nu såg jag en till bland dina nio nya, White Stripe, har du sett hur vackra blad den har? Det finns ju så fruktandsvärt många olika sorter så vi kan bli överaskade många gånger om dagen här när nya visas upp.

En av årets favoriter, Hemerocallis 'Sahnebaum' stor kraftig och rikblommande. från Tambergs i Berlin.
stennie
Hittade denna länken i tråden om skägglösa irisar.. bourdillon !

Massor med fina Dagliljor!
Krolliljan
CITAT (stennie @ 26-10-2007, 22:45) *
Hittade denna länken i tråden om skägglösa irisar.. bourdillon !

Massor med fina Dagliljor!

Tack för tipset smile.gif
Anette på Boäng
Igår satt jag vid datorn och gjorde ett litet dagliljeföredrag. Skall ha premiär på det den 6:e. Skall bli spännande att se reaktionerna hos lyssnarna, om de blir lika frestade som jag blir av alla bilder wink.gif
Sedan skall vi på semester till Orlando snart och jag skall besöka Ladybug, hurra! http://ladybugdaylilies.com/
KarinSKARA
God middag!
SÅ jobbigt att komma upp när det är så mörkt på morgonen.
MEN i morgon får vi sova 1 timma EXTRA!!!
Nu har jag puttat in några nya

9 Nya bilder på Dagliljor

Hoppas ni gillar dessa.
DET gör jag.

Anette på Boäng: Synd att du bor så långt bort, hade varit roligt att se ditt föredrag.
Skulle tro att de blir mycket nöjda, du är så duktig.

stennie: Sådana länkar är EJ tillåtna nono.gif rtfm.gif finns inte mer plats kvar på min lista.

Lotta i Gbg: Får inte så bra ränder på min White Stripe. Därimot på Hemerocallis fulva Kwanso variegated

[attachment=8833:Hemeroca...__bladen.jpg]

Önskar att fler hade sådana blad. Sahnebaum Har inte jag whist.gif naughty.gif den var läcker flirting.gif

Om någon inte fått ett svar, på någon fråga, som var till mig FÖRLÅT. Skicka gärna ett PM, för det är inte meningen att vara snorkig men ibland förstår jag inte att jag skall svara.
Lotta i Gbg
Åh, vad synd att jag inte bor i Skåne, då hade jag gått iväg på Anettes föredrag om Dagliljor, det tro jag är något alldeles extra. Och, vad kul att få komma till denna fantastiska dagiljeplantskola i USA Anette; Jag blir grymt avundsjuk:-)

Karin, min 'White Stripe' (som jag ju fått från dig:-)) har en vit strimma i mittnerven, väldigt dekorativt, alltså inte så ojämnt vit och grön som 'Kwanso Variegata' . Hos mig är den lite ojämn jag har allt från att vissa skott är nästan helt vita till att en del är nästan gröna.
KarinSKARA
Min 'White Stripe' har knappast något vitt alls. Om man letar noga så kanske man kan se pyttelite skiftning.
Du fick tydligen den bästa rotbiten Lotta. (Hade glömt att du fått halva, jättebra minne men kort)

Det är ju dom vitaste bladen på de varierade, som är dom roligaste att jobba vidare på tycker jag.
Två år i rad har en Hosta hos mig, fått nästan helvita sidodskott. Den plantan är jag MYCKET rädd om.

9 nya Dagliljor även idag

Vill ni ha fler?
Wilmer
Karin, jag tittar gärna på fler smiley_small_hug.gif

Wilma
stennie
CITAT (KarinSKARA @ 28-10-2007, 00:13) *
Vill ni ha fler?

Klart vi vill ! thanks.gif
Krolliljan
Jag vill se mer yahoo.gif
Betty
Och jag med! Mera, mera!! bravo.gif
KarinSKARA
Japp då var det dax igen.
Nu har vi kommit en bit på väg.
Kanske blir jag klar innan julstöket börjar.

9 Nya frächa Dagliljor att börja veckan med.

Krolliljan
Tack för det. tummenupp.gif
KarinSKARA
Japp då har jag laddat upp 9 nya Dagliljor i mitt Album
Idag finns även min signaturblomma med, om någon undrade vad den heter

9 NYHETER från Marum
stennie
Får vi inte se fler? sos.gif jag får abstinenser!
Krolliljan
Alla är vackra men bland de senaste idag blev jag helt hagalen av Showgirl. wub.gif
dicentra
Hej Karin!
Nu har jag tittat igenom alla dina dagliljor o häpnar!!Vilken samling så många olika färger o former. blomma.gif
Själv har jag bara 15 sorter varav de flesta bara är ca 2 år men samlingen växer. giggle.gif
Visst har det varit ett bra år för dagliljorna iår,mina har ialla fall blommat jätte fint!!

När kommer det bilder på dina hostor? whist.gif
Ser fram emot det för det är ytterligare en stor favorit!!!

MVH Marie-Louise:-))) Ps Yellow bouquet var läcker Ds
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon