Full version: Orchidéfråga
Lilla Birka
[attachment=8753:DSCN6732.JPG]
Har två stänglar med nya knoppar i denna orchidé, vill ju gärna att blommorna ska orka slå ut. Men bladen ser till min förskräckelse lite trötta ut, två av dem uppvisar lite "rynkor". Jag har hört eller läst att man inte ska plantera om dem när blomning är på gång, så vad ska jag göra? Hoppas på det bästa eller plantera om och i så fall i vad?
Blomstertanten
Kolla hur rötterna ser ut !
Om de behöver vatten så är rötterna mer åt det vita hållet , efter vattning blir de gröna.
Bästa sättet att vattna orkidéer är att sänka ner krukan i vatten i ungefär 10 minuter, låta den rinnsa av innan man sätter tillbaks den i ytterkrukan.
Skrynkliga blad kan de få dels av vattenbrist men även av att stå för blött.
Orkidésubstratet är ju egentligen mest för att hålla kvar plantan i krukan, så troligen behöver du inte byta ut det.
Aqvakul
  • Vattna en gång i veckan
  • Plantera inte om
  • Håll tummarna
Lilla Birka
CITAT (Blomstertanten @ 24-10-2007, 14:19) *
Kolla hur rötterna ser ut !
Om de behöver vatten så är rötterna mer åt det vita hållet , efter vattning blir de gröna.
Bästa sättet att vattna orkidéer är att sänka ner krukan i vatten i ungefär 10 minuter, låta den rinnsa av innan man sätter tillbaks den i ytterkrukan.
Skrynkliga blad kan de få dels av vattenbrist men även av att stå för blött.
Orkidésubstratet är ju egentligen mest för att hålla kvar plantan i krukan, så troligen behöver du inte byta ut det.

thanks.gif

CITAT (aq42 @ 24-10-2007, 20:37) *
  • Vattna en gång i veckan
  • Plantera inte om
  • Håll tummarna

thanks.gif Håller tummarna!
ingrid fuxwall
När kan man förvänta sig att de blommar?

Har aldrig själv skaffat mig en orchide men har helt plötsligt blivti omplaceringshem för sådana så här finns massor
Lilla Birka
CITAT (ingrid fuxwall @ 24-10-2007, 22:27) *
När kan man förvänta sig att de blommar?

Har aldrig själv skaffat mig en orchide men har helt plötsligt blivti omplaceringshem för sådana så här finns massor

När man minst förväntar sig det! w00t.gif Jag har sammanlagt 6 stycken och de har blommat när jag fick resp. köpte dem och några har blommat om, 3 av dem flera gånger, och jag blir alltid lika glatt överraskad varje gång. Den jag nu ställde en fråga om har blommat med två stänglar, men kommer nu med nya knoppar på samma stänglar. Så man ska inte klippa bort de stänglar som en gång blommat, för det kan komma nya knoppar. Och det är helt underbart så glad man blir när det händer! yahoo.gif
Biggan_
Hur ser rötterna ut? Att bladen hänger slappt kan bero på att rötterna håller på att ruttna. Det i sin tur kan bero på att komposten (=barkblandningen) är för gammal och har börjat lösas upp så det blir för tätt om rötterna som inte får luft så de kan torka upp mellan vattningarna.

Sofiia
Om bladen mår dåligt kan det hända att knopparna inte riktigt orkar slå ut utan trillar av. Men jag skulle nog vänta med omplantering när den inte riktigt är i skick och dessutom ska blomma. Vi får hoppas att det kommer fina blommor!!

Det där med att när man kan vänta att de slår ut, det beror så mycket på orkidén, endel är helt enkelt blomvilligare än andra. De flesta av mina brukar dock slå ut till slutet av våren och hösten.
MariaS
Det bästa med orkideér är att de inte behöver planteras om, om inte substratet plötligt förmultnat och blivit jort, vilket orkideérna inte gillar. Har man en duschflaska, kan med hjälp av den, duscha substratet med två duschar varje dag, och därmed hålla en jämnare fuktighet.
Däremot går det lätt att få dem att ge nya blommor och blomstänglar. Med risk att låta som flaxxs, ställ dem svalt och ljust ca två veckor. Får de en köldknäpp på ca +10-15 grader, vaknar de till och kommer på att det är nog säkrast att blomma igen.

Tosan
Hjälp! Snart får jag ha alla blommor i källarn!!! ohmy.gif
MariaS
CITAT (Tosan @ 25-10-2007, 11:04) *
Hjälp! Snart får jag ha alla blommor i källarn!!! ohmy.gif

Öppna köksfönstret annars och ställ orkideérna dragfritt. Funkar lika bra ett par dar.
Tosan
Ja... iofs... men då torde ju jag frysa ihjäl tongue.gif men om man visste att det inte kom nederbörd i helgen... g.gif
Sofiia
Fast vattnar man med kranvatten så vill man nog plantera om före substratet förstörs. Med tanke på allt vad det finns i kranvattnet. Vartannat år brukar det sägas att man ska plantera om orkidéer.
Lilla Birka
CITAT (Sofiia @ 25-10-2007, 14:45) *
Fast vattnar man med kranvatten så vill man nog plantera om före substratet förstörs. Med tanke på allt vad det finns i kranvattnet. Vartannat år brukar det sägas att man ska plantera om orkidéer.

Jag har egen djupborrad brunn med mycket bra vatten. Häller dessutom upp det i en kanna som får stå inne hos orchidéerna tills det är dags att vattna, utom på sommaren för då får de doppas i regnvatten. Rötterna ser svagt ljusgröna och friska ut och komposten verkar ok. Det värsta är att jag inte kommer ihåg vilka jag har givit ny kompost, får väl titta lite mer noggrant och se om det går att utläsa med jämförelser. thanks.gif alla för fina tips.
Biggan_
CITAT (Lilla Birka @ 25-10-2007, 17:13) *
Det värsta är att jag inte kommer ihåg vilka jag har givit ny kompost, får väl titta lite mer noggrant och se om det går att utläsa med jämförelser.

Om komposten luktar sunkig är det tid att plantera om!
Lilla Birka
[attachment=10517:DSCN6876.JPG][attachment=10516:hela_ork.jpg][attachment=10515:
orkide.jpg]
De klarade sig! Jag gav lite extra vatten och två knoppar har fallit av men det finns ämnen till nya. Det skrynkliga bladet har fallit av, det var kanske dags för det.
aldo
Va' roligt bravo.gif

Visst blir man glad när man klarar det här med orchideér .
Biggan_
CITAT (Lilla Birka @ 12-12-2007, 23:54) *
De klarade sig! Jag gav lite extra vatten och två knoppar har fallit av men det finns ämnen till nya. Det skrynkliga bladet har fallit av, det var kanske dags för det.

Grattis Lilla Birka! Den blev ju jättefin! tummenupp.gif
Archos
Orkidéer ska helst planteras om när de är i tillväxtfas. Det ser man på om den håller på att bildas nya rötter eller på rotspetsarna. Ju större del av rotspetsen som är grön ju mer i tillväxtfas är den. Luftrötterna på bilden har ingen grön rotspets alls. De är gråa ända ut = vilofas.

Många orkidéer har en tendens att vilja komma igång att växa på hösten när det börjar bli mörkare. Det beror på att de växer i regnperioderna i vilt tillstånd då vädret blir mer fuktigt och mulet. Vila gör de i torrt och soligt väder.
Lilla Birka
CITAT (Archos @ 13-12-2007, 00:58) *
Orkidéer ska helst planteras om när de är i tillväxtfas. Det ser man på om den håller på att bildas nya rötter eller på rotspetsarna. Ju större del av rotspetsen som är grön ju mer i tillväxtfas är den. Luftrötterna på bilden har ingen grön rotspets alls. De är gråa ända ut = vilofas.

Många orkidéer har en tendens att vilja komma igång att växa på hösten när det börjar bli mörkare. Det beror på att de växer i regnperioderna i vilt tillstånd då vädret blir mer fuktigt och mulet. Vila gör de i torrt och soligt väder.

Om du talar om mina bilder har du fel. Man kan inte från en bild avgöra färgen på rötterna. I verkligheten är dessa rötter faktiskt gröna helt och hållet,
Archos
Jodå!

Man kan se hur rotspetsarna ser ut på luftrötterna. Jag menar inte att de blir gröna när de kommer fukt på dem, utan de har en topp på upp till ca en cm som är grönare än resten av roten när den växer. Det är mycket lätt att se! smile.gif

Här ser man en grön topp, jämför med bilderna på din egen planta så ser du skillnaden!
Sofiia
Så trevligt att den har börjat blomma! smile.gif grattis!
Jag brukar plantera om till våren, fast mina nog växer mest nu och på hösten. Men jag tror inte om är så noga med när dom planteras om, bara de inte blommar just då. Så planterar jag alltid om nya plantor som kommer hem till mig (då de slutat blomma) för komposten är ofta så dålig och nedbruten då den aldrig fått torka ut i affären. Jag har bara en av 7 som blommar nu sad.gif men man blir ju alltid så glad då det tittar fram en ny liten stängel smile.gif
Lilla Birka
Jag förstår inte riktigt... Archos säger att min orchidé är i vilofas. Blommar de i vilofas och kommer med nya knoppar? Bladen är nu släta och fina, blommorna står sig ännu och man kan se att nya knoppar kommer ut från de båda stänglarna.
Lilla Birka
Är det verkligen ingen som känner till detta?
Lilla Birka
CITAT (Lilla Birka @ 07-01-2008, 21:32) *
Jag förstår inte riktigt... Archos säger att min orchidé är i vilofas. Blommar de i vilofas och kommer med nya knoppar? Bladen är nu släta och fina, blommorna står sig ännu och man kan se att nya knoppar kommer ut från de båda stänglarna.

Var finns alla duktiga orkidé-experter?
Sofiia
jag är nog ingen expert men jag skulle inte kalla det vilofas då den blommar. smile.gif De phalaenopsisar hos mig som är påväg att blomma har heller ingen rottillväxt just nu.
Biggan_
CITAT (Sofiia @ 10-01-2008, 10:55) *
jag är nog ingen expert men jag skulle inte kalla det vilofas då den blommar. smile.gif De phalaenopsisar hos mig som är påväg att blomma har heller ingen rottillväxt just nu.

Jag är inte heller expert men jag håller helt med Sofiia om det hon säger.

Jag googlade runt lite nu och hittade det HÄR
Lilla Birka
thanks.gif snälla för svaret! Men då vill jag fråga Archos om han läser detta, hur förklarar du att min orchidé blommar och även sväller i nya knoppar på samma stänglar om den är i vilofas?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon