Denuser
Vi fick en bonsai liknande växt i present, på skötselanvisningen benämns den som ett "Ginseng" träd. Det står att den ska stå ljust, 18-22 grader, och att man skall undvika att låta den torka ut och undvika drag. Näring en gång i veckan under sommar och varannan vecka om vintern. yes.gif

Ända sedan vi fick den för kanske en månad sedan har den fällt blad så något otroligt... Och jag undrar, är det normalt och något som hör ihop med vintervila eller är den sjuk eller misskött? Vad skall jag göra?? unsure.gif Håller den på att dö? -cry-.gif
Inne mellan de gröna bladen finns många helt uttorkade småkvistar utan blad.

Tacksam för råd... confused.gif

ginseng.jpg
Alexander-VG-zon3
den står för varmt och för lite ljuse . plus så brukar dom strypa tillväxten vilket är negativt på den under vintern .

näring under vintern ska inte ges .

sätt den svalt men ljust och hoppas på det bästa . +10c och ljust ,,, det är en ficus du har skulle jag tro
Lklang
Hej!

När jag läste ditt inlägg var det som om jag hade skrivit det själv.
Jag har också fått en Ginseng för ca 2-3 månader sedan och har samma problem som du.
Jag har försökt att komma i kontakt med någon annan som har Ginseng och kanske kunde hjälpa mig med lite svar.
Men så långt har jag inte hört någon som just en Ginseng förrän nu.
Kanske du har fått lite andra svar på annat håll? Varifrån den är inköpt ?
Min beskrivning på blomman säger samma som på din men det tycks ju inte räcka.
Ljus placering, vattna ofta är svaren jag har fått ev byta jord säger endel medans andra säger de har vila nu och ska inte stressas.
Klippas hårt och pysslas om som en hund.

Hoppas på det bästa för oss båda

L

kerstin z5-6
Sannorlikheten för att få ett gladare träd med extraljus nov -mars i form av tex ett vanligt lysrör -är stort
-samt så svalt det går inomhus

Ser ditt träd likadant ut som på bilden är det inte en Ginseng
Denuser
Tack för era inlägg och råd. Den står svalt, i ett västerfönster, och får lite mer vatten (ingen näring), och den verkar lite gladare.
smiley_small_hug.gif
Lklang - jag hoppas att din "Ginseng" mår bättre också. Jag tror inte att man ska byta jord så sent på året, min får nog vila i alla fall. Jag vet tyvärr inte var den är inköpt. Min man fick den i avskedspresent på sitt arbete. Håller tummarna för att det går bra med både din och min... tummenupp.gif

Flaxss - en ficus? Varför kallar de det Ginseng? confused.gif

Kerstin - tack för tipset med lysrör. Ska se vad jag kan få fram... idea.gif
ahaw
Har inga skötselråd men såg just såna ficus "ginseng" på Ikea när jag var där för några veckor sen.
Anders zon 1
Visserligen finns en förklaring till namnet här: http://www.flowers.org.uk/plants/plantfact...cus_ginseng.htm Men personligen skulle jag gissa att namnvalet i grund och botten är ett försäljningstrick. Om man kallar den Ginseng så säljer det naturligtvis bättre eftersom det är något "exotiskt" och intressant som folk känner igen......
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon