Full version: Vintertid
Sidor: 1, 2
Alphaville
Då var det dags att ställa om klockan i helgen. Tillbaks en timme. Natten mellan lördag och söndag.

Själv har jag bara glömt en gång. Och då hade jag en tid att passa...
Alba
Tack för påminnelsen.- Jag trodde det var nästa helg.

Det har hänt att vi inte ställt om alla klockor och då kan de bli lite förvirrande tidigt på morgonen innan alla trådar är påkopplade. rolleyes.gif
Wilmer
Usch ja, mörkare på kvällen då man är ledig. Smart tänkt av någon!

Wilma
|Birgitta|
*raderat*
MariaS
Det är ju typiskt! Nu ska tiden ändras igen, lagom till att man har börjat vänja sig till att gå upp en timme tidigare på mornarna. blink.gif För att anknyta till en annan tråd här på forumet ("men hur dum får man va") så kan jag erkänna att jag innan två koppar kaffe har svårt att överhuvudtaget tänka. Det lär inte bli bättre till helgen, då vi åker 35 mil bort och vaknar på annan ort, för att komma hem till felgående klockor. blink.gif
Farbror Blå
har minsann missat vid två enskilda tillfällen, då jag "en smula tidigt" dykt upp och ringt på dörrar och väckt hela huset...

lätt pinsamt faktiskt..
Berith
Men om ni t.ex. kommer hem klockan åtta på kvällen så är hon ju egentligen bara sju. Jättebra ju att få en timma till, inget stress inför måndan. tummenupp.gif

Tycker det ska bli ganska skönt att få den där timman på morron, det är så becksvart nu när man går upp. yes.gif Och sen är det ju bara åtta veckor kvar till det vänder och blir ljusare igen!
MariaS
CITAT (Berith @ 25-10-2007, 09:53) *
Men om ni t.ex. kommer hem klockan åtta på kvällen så är hon ju egentligen bara sju. Jättebra ju att få en timma till, inget stress inför måndan. tummenupp.gif

Tycker det ska bli ganska skönt att få den där timman på morron, det är så becksvart nu när man går upp. yes.gif Och sen är det ju bara åtta veckor kvar till det vänder och blir ljusare igen!

Det var ju bara det där att komma ihåg att ställa om klockorna också klockan åtta på kvällen. Efter en hård natt i Påryd, är jag rädd för att det kan vara ganska sömnigt när vi kommer hem. Risken är då att vi gör som Alphaville och farbror blå, missar tiderna på måndag innocent.gif
Berith
CITAT (MariaS @ 25-10-2007, 10:00) *
Det var ju bara det där att komma ihåg att ställa om klockorna också klockan åtta på kvällen. Efter en hård natt i Påryd, är jag rädd för att det kan vara ganska sömnigt när vi kommer hem. Risken är då att vi gör som Alphaville och farbror blå, missar tiderna på måndag innocent.gif

Visste inte var Påryd låg så jag googlade, fick veta att det ligger i Småland och att en av bygdens stoltheter är Pants from Påryd. flirting.gif

Ett tips är ju att ställa om klockorna innan ni åker. yes.gif

Ser ju nu att dom heter Pants från Påryd. rolleyes.gif
MariaS
CITAT (Berith @ 25-10-2007, 10:07) *
Visste inte var Påryd låg så jag googlade, fick veta att det ligger i Småland och att en av bygdens stoltheter är Pants from Påryd. flirting.gif

Ett tips är ju att ställa om klockorna innan ni åker. yes.gif

Ser ju nu att dom heter Pants från Påryd. rolleyes.gif

Vi får väl se om vi möter dessa glada gossar i Påryd då och berätta för dem hur JAG känner till dem crazy.gif
Tosan
Vi ska till piteå på firmafest med gubbens jobb i helgen... Fördelen med den där timmen är väl att jag kanske slipper köra hela vägen hem, det pallar jag inte.

Men vad är egentligen vitsen med det där. På sommaren är det ju ljust hela dygnet och på vintern mörkt nästan hela dygnet. Ärligt talat märker jag ingen större skillnad på det, totalt bortkastat...
Berith
Jo men det är skillnad. yes.gif I alla fall dom här dagarna (eller veckorna), när det nu ljusnar på morron vid åtta eller runt där. Om en vecka ljusnar det runt sjutiden i stället.

Det där med att det mörknar vid sju på kvällen istället för åtta förtränger jag. nono.gif
Tosan
Tycker det är ganska marginellt, visst märker man det nu och kanske ett par veckor till, sen är det ju hugget som stucket, det ljusnar nån gång mitt på dan och är ljust ett par timmar, sen blir det mörkt igen. Spela roll mellan vilka timmar det är ljust lixom...
Inga från Närke
Puttar bara upp tråden så ingen glömmer.
malin72
men näääääääää inte nu -cry-.gif jaha då får man se vad som händer då..sambon sluter 03.00 men då blir ju kl 02.00 bergis så måste han då jobba en timme till blä rtfm.gif
CillaM
Nää, vägrar vrida tillbaka klockan, så det så! Vill inte, vill inte... Men, man får börja igen och räkna dagarna till vintersolståndet, vårdagsjämning osv...
HelenN
men lite skönt att kunna sova en timme till är det ju! Sen får vi hoppas att snön kommer snart, så blir det ju ljusare!
Magdis
Tack för påminnelsen! Jag har minsann glömt ställa om till sommartid en gång o missade då bussen och fick panikhoppa in i en taxi för att ta mig till mitt jobb på Danderyds sjukhus. Till råga på allt hade jag inga pengar på mig och alla bankomater var stängda, men som tur var var taxichaffisen så himla bussig. Han sa att jag fick betala senare o sen kom han förbi o hämtade pengarna hos mig på kvällen. smile.gif
Alphaville
Pushar upp tråden lite...

Alba
Ja ikväll gäller det gott folk. Glöm inte nu.
Svante i Säve
Har ärligt talat alltid tyckt att det är dumheter. Vi levde väl bra utan det tramset förut?
Jag har ingen behållning av det och anser att det är totalt trams.
Tid är tid oavsett var man lever och bor.
Alba
Ja så hände det som vi brukar befara och skratta åt.

Vi var bjudna till en god vän på kaffe kl. 12.00 i dag.
Kl. 11.20 ringer hon och säger ....kommer ni inte ?'
Men.....klockar är ju bara 11.20....vi skulle ju komma kl. 12.00 sa jag.
Gapskratt.....hon hade inte ställt om klockan.
aanderss
CITAT (Alba @ 28-10-2007, 14:31) *
Ja så hände det som vi brukar befara och skratta åt.

Vi var bjudna till en god vän på kaffe kl. 12.00 i dag.
Kl. 11.20 ringer hon och säger ....kommer ni inte ?'
Men.....klockar är ju bara 11.20....vi skulls komma kl. 12.00 sa jag.
Gapskratt.....hon hade inte ställt om klockan.

coolgleam.gif
Pirum
Ja, det är lätt att missa återgången till normaltid. Tittade själv förvirrat på klockorna i morse när jag vaknade, de visade olika tider.
Huggorm
Jag glömde förra året. Jobbade den helgen, och kom en timme för tidigt till jobbet. Av någon anledning var det väldigt glest med folk den morgonen. Men jag var ju inte helt ensam i alla fall, det var ytterligare några vilsna själar där biggrin.gif
Piccante
Trodde jag hade försovit mig ordentligt idag! tills jag upptäckte att jag hade glömt ställa om klockan... duh.gif
Alphaville
Jag gick runt i går kväll och ställde om klockorna. Tror att jag fick med alla... Har inte märkt något än... Datorklockan och videoklockan fixar sig själva.
Alphaville
Dags att damma av den här tråden igen... laugh.gif
Boxer
CITAT (Alphaville @ 21-10-2008, 18:39) *
Dags att damma av den här tråden igen... laugh.gif

*host, host* Ujj, vad det ryker! wacko.gif
Ralf
Man ställer fram utemöblerna så ställer man fram klockan

Man ställer tillbaka utemöblerna så ställer man klockan bakåt

(klart som korvspad o korvspad e ju inte så klart.... )
Eva i Höga
För min del finner jag ingen mening med att ändra klockan fram och tillbaka, tycker det kan vara sommartid alltid. Visst kan det vara ljust lite längre när vi ställt om men det är bara en kort tid och sen är det mörkt igen. Förstår inte vitsen med att ändra, låt det vara sommartid alltid!
Boxer
CITAT
Slopa skadlig sommartid!

Sommartid bidrar till den globala uppvärmningen! Under sommarhalvåret vrider vi, de flesta länder på norra hemisfären, fram klockorna en timme. Det medför att vi får en timme mer solsken varje dag vilket är förödande för isen i Antarktis som därvid smälter i snabbare takt.
Även på södra halvklotet har man sommartid (när vi har vintertid), vilket innebär att isen i Antarktis får mer sol och därför smälter snabbare. Och när polarisarna smälter stiger vattenytan i havet med översvämningar i låglänta länder som följd. Så, för att minska den globala uppvärmningen och därmed följande naturkatastrofer, måste vi avskaffa sommartiden och ha normaltid året om!

/Örjan Danielsson, Fagersta.

Wilmer
OKok, men vilken dag är det man ska ställa om... Denna helgen? (Orkar inte kolla efter..)
Chamomille
CITAT (Wilmer @ 25-10-2008, 00:26) *
OKok, men vilken dag är det man ska ställa om... Denna helgen? (Orkar inte kolla efter..)

Natten mellan lördag och söndag smile.gif Äntligen får vi mörkt vid 2 wacko.gif
aanderss
bästa natten på året och jobba! man är klar redan kl 5 vinter tid
Berith
CITAT (Berith @ 25-10-2007, 09:53) *

Som sagt... tummenupp.gif

Undrar hur det gick för MariaS ifjol, om hon mötte Pants från Påryd? g.gif
Lady Hamilton
Jaha Då är det bara att börja ställa om klockorna redan nu sweatingbullets.gif i ett hus finns det ju en hel del klockor Och inte vill jag vakna "fel tid" i morgon heller giggle.gif
*Stintan*
Ja kanske bäst att börja fast frågan är hur man ska orka hålla sig vaken tills det är dags att sova unsure.gif
Netha
Ändrar inte klockorna förrän imorron bitti ... då har man hela dan på sig att vänja sig vid tiden.smile.gif

Klockradion på nattygsbordet ändrar jag aldrig förrän en vecka senare.
Platinum
Är det fler än jag som aldrig kan lära sig åt vilket håll klockan ska ställas åt så rekommenderar jag denna sida:
http://www.tele-katalog.se/froken_ur/index.htm
*Stintan*
Platinum "ta fram trädgårdsmöblerna på våren och ställ tillbaka dom på hösten".
Platinum
CITAT (*Stintan* @ 25-10-2008, 21:54) *
Platinum "ta fram trädgårdsmöblerna på våren och ställ tillbaka dom på hösten".

Ja trädgårdsmöblerna kommer jag ihåg. Men komma ihåg klockan...det är en världslig sak som Karlsson på taket skulle sagt giggle.gif
Ralf
http://tempus.sp.se/applet/Paron_swe_2.html
Virrat bort dig i tiden? använd länken ovan!

Både i min datorn och mobil så har klockorna ställt om sig själv automatiskt...
-utan att jag har fått nåt meddelande om det!!!

Platinum
Måsta man ställa in tiden själv på odla, eller går det automatiskt?
Red Top
Är det någon mer än jag som säger normaltid(som det ju egentligen heter)?
Jag tycker normaltid känns lite mindre betungande. yes.gif
renate
Jag tror jag säger båda delar,har ja ingen betydelse vad man säger.Nu fick vi tillbaker 1 timme och snart sänker mörkret sig över vårt land.Nu är det belysningen man tänder upp mörkret med,tills efter nyår då vänder det igen.
Pote2illa
Från början kallades det NORMALTID och det använder jag fortfarande, känns lite mjukar och vänligare. Jag brukar passa på att byta batterier i klockor och andra apparater samtidigt, så slipper man stå där med lång näsa den dag de slutar fungera. sleeping.gif Tänd ett litet ljus också!
Gossen Ruda
Kvittar vad det kallas, omständigt är det.

väggur sommarstugan
väckarklocka sommarstugan
bilen
arbetsarmbandsur
guldarmbandsur
väggklocka pendyl
väggklocka köket
väggklocka källaren
väckarklocka
videon
nummerpresentatören
tidur utebelysningen
kameran
datorn

Pust!
Wilmer
Ja, och nu är det mörkt som sjutton. Ralf, på datorn brukar man få välja någon gång i tidernas begynnelse "vill du att datorn automatiskt ställer om sig till vinter/sommartid". Sedan gör den det utan förvarning.
Alphaville
Nu dammar jag av den här tråden!

Dags att ställa tillbaka klockan 1 timme mellan lördag och söndag.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon