Full version: Gummistövlar
Prillan
Hej! Jag undrar om det är fler som har problem med att få gummistövlarna att hålla mer än en säsong. Jag får köpa nya både vår och höst (varmfodrade). Har ni några tips vad man ska göra för att få dom att hålla längre? Det blir ju dyrt i längden, ändå köper jag inte de billigaste. Men det hör till saken att de används flitigt, kan man mjuka upp dem med något? Hör av er snälla om ni har några tips. Väntar med spänning.
MVH Prillan
Anma
Ja, det är så dålig kvalite på dem numer! Köpte ett par allvädersstövlar från granngården förra året, kostade nästan 600:-. Efter en månad hade gummit spruckit! ranting.gif
Mina gamla höll i 7 år... Hade slarvat bort kvittot, men gick och klagade iallafall. Inte fick jag några nya, men en bekräftelse på att stövlarna är usla numer...
Gå och klaga du också, förhoppningsvis inser tillverkarna att de måste ändra gummiblandningen om många klagar!
gammelnalle
KVITTO!!! sen gäller vl köplagen i två år?? VID NORMAL förslitning... (går se rätt enkelt på sulorna)

b
Netha
Jag sparar alla kvitton på skor i ett år. Klädkvitton tills plagget är tvättat...
då ser jag om det behåller form, färg och inga spruckna sömmar osv.

Gummistövlar ska absolut hålla i mer än en säsong... vi har stövlar köpta för mer än 10 år sedan
används inte så spec ofta, men fortfarande helt felfria.
pejori
köpte ett par hederliga blommiga stövlar på granngården....fyra år sedan och dom håller ännu tummenupp.gif
ingrid fuxwall
Granngården har "garanti" på sina stövlar så spar kvittot och byt om de går sönder - brukar jag göra
KURT
Hur går de sönder? Vandrar man i extremt stenig terräng, eller på hyggen med vassa grenar så kan det ju gå hål. Annars bör man nog satsa på välkända märken (t ex Nokian, Viking, Le Chameau etc), de kostar inte så mycket mera och de har oftast bättre kvalitet och framför allt bättre form på lästen.
Mollis
För att få mina stövlar att hålla långe brukar jag först och främst se till att jag inte lämnar dem ute på trappan så att solen torkar ut dem, sen tvättar jag dem rätt ofta och smörjer in gummit med vanlig grönsåpa, funkar bra!

//Mollis
Prillan
Det där med grönsåpa låter intressant, får väl prova det. Ska man inte skölja av såpan menar du?
Igår var jag till Granngården med mina stövlar som jag köpte i april i år, hade som alltid sparat kvittot, och det var helt okej att få ett par nya. Men det vore ju trevligt att slippa springa tillbaks och klaga. Och hur ofta kan man göra det utan att de tror att man är tokig?
Dessutom har jag aldrig stövlarna stående i solen och inte är jag i eländig terräng heller men jag sitter mycket på huk och gullar med hundar och katt. och det är i dessa böjveck som de går sönder , i tåvecket och vid vristen.
Tack för att ni bryr er i alla fall.
Prillan
Mollis
Nej du ska inte skölja bort såpan utan gnida in den ordentligt, om du gör det regelbundet så håller dom lite längre.

//Mollis
Anma
CITAT (KURT @ 25-10-2007, 06:07) *
Hur går de sönder? Vandrar man i extremt stenig terräng, eller på hyggen med vassa grenar så kan det ju gå hål. Annars bör man nog satsa på välkända märken (t ex Nokian, Viking, Le Chameau etc), de kostar inte så mycket mera och de har oftast bättre kvalitet och framför allt bättre form på lästen.

Mina sprack i vecket som blir vid ankeln. Dålig gummi, helt enkelt!
Bettson
Fast det är väl inte så mycket gummi i stövlarna nuförtiden, det är plast. Det är därför de inte håller. OCH att de går sänder i böjvecken är just typiskt för plast.

Och känkor och botts är limmade i sulan. Där är det klistret som går.

Det enda som håller för ordenligt slitage är faktiskt jaktkängorna. Men så kostar de 3000 spänn också. Det borde faktistk vara en fotaktig rättighet att kunna köpa ordentliga grejor billigare. blomma.gif
Prillan
Provar med såpa och hoppas det fungerar.
Tycker att det inte kan vara mer miljövänligt att köpa två par stövlar om året än som förr när man hade stövlarna i 10-15 år. För det är väl där problemet ligger att de var giftigare att tillverka förr. Bara en undran i det hela, jag kämpar vidare med mina stövlar. Är en älskare av gummistövlar nämnligen, men så bor jag på landet också.

Prillan
Hannele
Vandringstövlar är sköna, lätta, finns i sportaffärer.
Måste du ha lång skaft?
Jag tycker trädgårdsskor är skönare, speciellt på sommaren:

[attachment=8901:2987TradgardSkor2.JPG]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon