KarinSKARA
Snart blir det nog stillestånd på detta forum.
I alla fall i 30 minuter.
Hoppas det är bra så man kan sova gott i natt och drömma sött.
Wilmer
OH! Får jaga bort sambon från Tvn, hur ska det gå till -fear-.gif

Wilma
LindaLunda
Hmm ingen idé att ens försöka komma ihåg ... eller få sitta ifred.....
TUR ATT PROGRAMMET FINNS PÅ NÄTET! bravo.gif

Linda
KarinSKARA
CITAT (Wilmer @ 24-10-2007, 19:35) *
OH! Får jaga bort sambon från Tvn, hur ska det gå till -fear-.gif

Wilma

Stoppa ner den där lilla sötnosen (du har unders i dina inlägg) innanför skjortan på honom, så kanske han släpper TV:n en stund. giggle.gif
Men vänta 15 minuter till!!!
LindaLunda
Kan jag göra samma med mina små sötnosar då Karin???
Linda
KarinSKARA
CITAT (LindaLunda @ 24-10-2007, 19:46) *
Kan jag göra samma med mina små sötnosar då Karin???
Linda

Du kan ju försöka
rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif

Bryt inte ryggen av dig bara!!!
Wilmer
Faktum är att han precis lämnade över sötnosen till mig så hon ligger under min tröja nu whistling.gif .

Men ha gick med på att flytta sig en stund - det är fotboll sedan sweatingbullets.gif Bra förhandlingsläge rolleyes.gif

Wilma och gosråttan
Irene_L
Nu 12.30 kommer Gunnels Gröna i repris på 2-an!!!!
KarinSKARA
Om 20 minuter är det dax mina vänner.
Skynda att stuva undan alla icke intreserade.
Alba
Ja vad gjorde man utan Odla.....missade trädgårdsprogram när man sitter och leker vid datorn.
Tack för påminnelsen.
dicentra
Vilken tur att du påminde mig!!! thanks.gif
......springer genast o värmer upp tv:n......tur att gubben jobbar över ikväll så man har den för sig själv..... yahoo.gif
renate
Och vilket bra program det blev idag med.Å vad roligt med riktigt trädgårdsprogram.
KarinSKARA
Det skulle behövas många program som liknade dom som Gunnel gör, för att folk skulle förstå att

Trädgård tar tid att skapa.

Men har man bara gott om MYCKET pengar så går det ju att göra som på TV4. biggrin.gif
KURT
CITAT (KarinSKARA @ 08-11-2007, 08:46) *
Det skulle behövas många program som liknade dom som Gunnel gör, för att folk skulle förstå att

Men har man bara gott om MYCKET pengar så går det ju att göra som på TV4. biggrin.gif

Eller för den delen Söderläge.
renate
CITAT (KURT @ 08-11-2007, 08:15) *
Eller för den delen Söderläge.

Det var precis det jag tänkte Kurt.
Nä Gunnels program bäst,det vill vi ser mer av. Jag fattar inte att TV-program ansvariga tänker mer på vad vi tittare vill se.
Jag tror inte att Söderläge var lika mycket omtyckt som Gunnels gröna,eller gröna rum.De har ja säkert fått in massor med protestmail.
Nej skipper Söderläge,vi vill ha tillbaker Gunnels trädgårdsprogram.
KarinSKARA

Och det hoppas jag vi får se om 30 minuter.
Kamilla z 7
Jisses nu måste jag skynda mig att dammsuga för Gunnel vill jag inte missa,nej,det är dödssynd nono.gif
Även om jag ser dem flera gånger på webben också yahoo.gif
Aqvakul
Har värmt upp apparaten!
renate
Även i kväll var det ett bra progam,jag tycker om att kika in i andras trädgårder, och drömmer mig tillbaker till sommaren.
Wilmer
CITAT
Har värmt upp apparaten!

Huvva, det lät nästan snuskigt.. coolgleam.gif

Synd att Gunnel går samtidigt med "Bonde..." för det vill jag inte missa rolleyes.gif Håller med om att de andra "trädgårdsprogrammen" kan kvitta.

Wilma
KarinSKARA
Sista chansen!!!

om 25 minuter går sista avsnittet för denna gången. -cry-.gif

Nu dröjer det nog länge innan man kan se ett vettigt trädgårdsprogram
Ing-Marie i Finnerödja
Ja jag är beredd om 10 minuter om inte herrn ska se fotboll eller nånn annan sport som är viktigare angry.gif
//Ing-Marie
dicentra
Missade programmet igår igår! sad.gif
Var det bra skall man se på reprisen,eller? confused.gif
Madeleine1
Absolut!! Ett reportage om Marianna Agetorp och hennes småländska trädgård. Marianna är en härlig berättare med en underbar trädgård, så jag satt och mös oavbrutet i 30 minuter. smile.gif
Anders Roslagen
Det senaste och det om Mendelmanns tycker jag var mycket bra! Engagemanget och känslan kom fram.
stennie
Har ni missat...kan ni titta på det HÄR!
sqrulan
Jag ska se reprisen sent i natt kl:0.10 i tvåan. duh.gif
Limeblossom
Meeeen.....det funkar inte att se programmet på svt:s sida.Iallafall inte just nu....jag brukar se dom där för det är så mycket annat jag vill se den där tiden. Och nu hade jag tid att titta.....**** också. sad.gif
Kakaduan
Men... är det BARA jag som får svettningar och frossa av denna klichéartade persontyp som visas i så många trädgårdsprogram? g.gif Vad jag menar? Jo! De flesta trädgårdsintresserade jag känner är "vanliga" människor som går omkring i jeans och tröja eller shorts och linne (till vardags jobbklädda utifrån arbetets typ - för mig gäller kontors-prydligt). Om man tittar på till exempel engelska trädgårdsprogram verkar de se ut som folk gör mest. I konstigt många svenska trädgårdsprogram hasar man runt i hemvävt, hucklen, handgjorda konstiga medeltidsskor (eller vad det nu är), klänningar och/eller förkläden som ser fyra nummer för stora ut och som Raskens Ida möjligen kunnat tycka var "normal" klädsel. Här och där i gräset står rostiga bildelar som är såååå snygga och alla krukor är fulla med mögel som är såååå snyggt. Trädgårdsmöblerna har man köpt på auktion - en rutten trästol med flagande färg för 900:- på auktion som är såååå genuin och fiiiin sick.gif " . Sedan går man runt och kramar stenar, äter morötter och dricker mynta-te medans gubben (med runda glasögon) gräver i potatisåkern.

Nu tog jag i ordentligt, men var är alla "vanliga" människor?

Ursäkta i förväg..

biggrin.gif
Kakaduan
KURT
CITAT (Kakaduan @ 11-12-2007, 14:59) *
Men... är det BARA jag som får svettningar och frossa av denna klichéartade persontyp som visas i så många trädgårdsprogram? g.gif Vad jag menar? Jo! De flesta trädgårdsintresserade jag känner är "vanliga" människor som går omkring i jeans och tröja eller shorts och linne (till vardags jobbklädda utifrån arbetets typ - för mig gäller kontors-prydligt). Om man tittar på till exempel engelska trädgårdsprogram verkar de se ut som folk gör mest. I konstigt många svenska trädgårdsprogram hasar man runt i hemvävt, hucklen, handgjorda konstiga medeltidsskor (eller vad det nu är), klänningar och/eller förkläden som ser fyra nummer för stora ut och som Raskens Ida möjligen kunnat tycka var "normal" klädsel. Här och där i gräset står rostiga bildelar som är såååå snygga och alla krukor är fulla med mögel som är såååå snyggt. Trädgårdsmöblerna har man köpt på auktion - en rutten trästol med flagande färg för 900:- på auktion som är såååå genuin och fiiiin sick.gif " . Sedan går man runt och kramar stenar, äter morötter och dricker mynta-te medans gubben (med runda glasögon) gräver i potatisåkern.

Nu tog jag i ordentligt, men var är alla "vanliga" människor?

Ursäkta i förväg..

biggrin.gif
Kakaduan

Det handlar nog snarast om vilka personer som VILL visa upp sig i media. Det finns nog väldigt många andra trädgårds intresserade, men det kanske krävs en viss personlighet för att överhuvudtaget vara beredd att ställa upp i TV! I alla fall om man skall vara huvudperson i ett helt program.
Kakaduan
Jaa! Så är det nog. Jag har aldrig tänkt på det så, faktiskt. Bra vinkel, Kurt.

Om det stämmer tycker jag att det är lite synd att det inte är fler av oss lite mindre "hemvävda" som syns i media (eller hur man nu skall uttrycka sig).

Kakaduan

Snigelhatare
Håller med dig i dina iakttagelser Kakaduan. Många (inte alla) har ett alldeles speciellt tonfall och ordval också som kan bli lite tröttsamt.

Själv är jag inte vardagsklädd i trädgården. Det är värre än så. Jag har på mig gamla slitna kläder och ärvda kläder som inte duger åt barnen längre. Fast jag förstår att ingen vill visa upp sig för TV i sådan stass. Dessutom är den ofta lerig. För det mesta har jag ett par gamla fula bekväma skor som också duger att gräva med. De börjar bli alltför utslitna nu. Letar efter nya skor som jag kan visa mig för folk i ett tag och sedan fungerar bra i "jordbruket" men jag hittar inga jag vill ha. De ska ju vara lätta att köra fötterna i också när man springer ut och in. Kanske köpa ett par nya enbart till trädgården. Har aldrig ens tänkt den tanken förut. Jag är väldigt snål. Roligare att köpa en buske eller så för pengarna istället.
Jan Lindgren
Hej!
Det hade varit trevligt om det fanns något seriöst trädgårdsprogram som inte var så ytligt som Gunnels. Vackra bilder är trevligt men ibland vill åtminstone jag lära mig något. Jag vet att de flesta är helt nöjda med vackra bilder se bara på svenska trädgårdstidningar men public service borde ge kunskaper också.
MVH
Jan Lindgren
Tezzla
CITAT (Kakaduan @ 11-12-2007, 13:59) *
I konstigt många svenska trädgårdsprogram hasar man runt i hemvävt, hucklen, handgjorda konstiga medeltidsskor (eller vad det nu är), klänningar och/eller förkläden som ser fyra nummer för stora ut och som Raskens Ida möjligen kunnat tycka var "normal" klädsel.

a0a.gif Så rolig och klockren beskrivning! "Raskens Ida" biggrin.gif
Kakaduan
Jaa, jag saknar också lite mer informativa program. Det finns säkert jättemycket att köpa in för TV. Engelsmännen fullkomligt sprutar ju ur sig trädgårdsprogram och även om alla de växter som föreslås inte går att odla här hos oss, så tror jag att de är sevärda ändå.

Minns med saknad en serie som gick för en massa år sedan som handlade om hur de renoverade en förfallen viktoriansk trädgård. Det var en trädgårdsmästare som såg ut som om han var född på 1800-talet som visade hur man gjorde. Han visade också hur man förr i tiden tog hand om det man odlade. De berättade så trevligt också om hur man skötte ett viktorianskt gods förr i tiden och det var jätteintressant att få veta hur många anställda de var, hur de var nästan självhushållande med frukt och grönt, hur man gjorde exklusiv glass på den tiden, etc.

Man fick följa hela arbetet och lärde sig jättemycket. Sådana program skulle jag gärna se mer av!

Kakaduan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon