Richard_D
Jag fick för ett tag sedan ett utbrott av spinn som spred sig till mina frösådda kaktusar (3 år gamla nu). Jag slängde allt utom dessa kaktusar för jag de vill jag helst ha kvar. Spinn verkar vara svårt att bekämpa om man läser lite vad som finns skrivet (har själv ingen erfarenhet av detta gissel), men i blomsteraffären gav de mig Provado PLUS från Bayer, som skyltade med "nu även mot spinn". Till skillnad mot det som heter Provado så innehåller "plus-varianten" utöver imidakloprid även merkaptodimetur. Min fråga är nu, finns det någon som har erfarenhet av detta medel (Provado PLUS ) och om det är möjligt att bli av med spinn. Jag har sökt i forumet på provado men jag har inte hittat något ställe där detta omnämns just som "plus" eller är avses just detta?
//Richard
Hampus
Hej

Har ingen erfarenhet av Provado Plus. Däremot av Ardap som tog död på mina falska spinnkvalster (rött spinn) på en behandling. Fast jag behandlade dem en extra gång för säkerhets skull.

Där såpalösning gick bet i över ett halvt år, gjorde Ardap susen på en behandling.

Ardap hittar du i en del zoo-affärer. Jag beställde min flaska för 80 kr genom en svensk internetsida. Har dock ej adressen i huvudet.

Ardap verkar som ett nervgift för spindeldjur.
Åsa, mälardalen zon 2
Maj-Lis Pettersson som skrivit boken växtskydd i trädgård + jobbar på lantbruksuniversitetet i Ultuna talade varmt om Provado Plus under en föreläsning jag var på, och hon sade att det var det bästa hobbyodlarmedel mot spinn hon testat på många år.
Ingrid på Västkusten
Ardap var visst för burfåglar men det biter på det mesta ;-)))) sprids via Hoya-entusaister verkar det som ;-))))

Kul å se att det släpps något till sist - kan vi verkligen behöva!!!

Hälsar Ingrid
Hampus
både Ardap och spinn sprids via hoya-entusiaster wink.gif
-Men det funkar! Ardap alltså!

Bra om Provado Plus också fungerar, men var hittar man det? Någon som har provat det själva?
Richard_D
Jag körde provado plus på mina kaktusar, 2 ggr enl instruktionerna med en veckas mellanrum, och än så länge har jag inte sett till något nytt spinn. Hursomhelst håller jag ett vakande öga på dem, man vet ju aldrig...
Jag köpte mitt i en välsorterad blomsteraffär.
//Richard
Kana
Har kört Provado Plus på min lavendel i kruka som var väldigt angripen av spinn och den verkar ha repat sig. Kan också ha varit kylan, regnet och blåsten när den väl kom ut antar jag...

K.
Tittiluringen
Hejsan!

Jag får då och då spinn på mina Hibiskusar, då tar jag in dom i duschen och sprutar en ganska hård stråle kallvatten över blad och stam.
Spinnet försvinner en bra tid.... har aldrig hört någon som lyckats bli av med det helt ens med gifter.

Lite pyssligt vid stora angrepp eftersom jag har ca 30 hibiskusar, men en lite nogrann koll nån gång i veckan så hålls dom ganska bra i chack tycker jag.

då har jag större problem med trips.... och sorgmygg...... suck unsure.gif

Kram Tittiluringen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon