|
Har äntligen köpt ny bil!  Det blev en SAAB 9-5 årsmodell -01. Det sitter på allvädersdäck på den, nästan helt nya Hakkapelitta, men kan man verkligen lita på dem? Hur fungerar de på nysnö? Ska man kanske investera i nya vinterdäck på en gång? Nån som har erfarenheter?
De funkar säkert bra på nysnö. Däremot kan de vara sämre än dubbdäck på exempelvis blank-is eller hårt hårt packad och polerad snö. Jag hade nog köpt nya däck, men jag är dubbdäcksfantast måste jag erkänna, så jag är partisk.
Litar inte på allvädersdäck... köpte nya dubbdäck häromveckan på Ok/Q8.
aanderss
24-10-2007, 20:54
CITAT (Netha @ 24-10-2007, 21:47)  Litar inte på allvädersdäck... köpte nya dubbdäck häromveckan på Ok/Q8. vad kostade 4 nya däck
CITAT (aanderss @ 24-10-2007, 21:54)  vad kostade 4 nya däck Vi har Opel Corsa Swing... 13" fälgar... köpte Semperit dubbade 155-80-13... betalade 4 x 600 kr/däck plus 540 kr för balansering/montering = 2.940 kr
aanderss
24-10-2007, 21:05
de var ju jätte billigt
PÅ rent snöföre går det bra att köra med sommardäck, värre om det är slaskigt, isigt eller packat. Det beror ju åxå på var du ska köra. Här uppe rekommenderar jag dem inte, men kompisen i stockholm har säkert bättre nytta av dubbfritt än av dubbdäck.
CITAT (aanderss @ 24-10-2007, 22:05)  de var ju jätte billigt Nja.. vet jag väl inte om det var... det var ju på nuvarande fälgar. Men när jag fick bilen -96... då fick jag, efter prutande, betala ca 5.000 kr för fyra dubbdäck på fälg
|Birgitta|
24-10-2007, 21:35
*raderat*
Beror helt på hur du använder bilen och var du bor! Jag som bor utanför Göteborg kör odubbat, här saltas det hejvilt, och dom få gånger det är risk för ishalka bör man ändå låta bilen stå, för då biter inte dubbdäck speciellt bra heller. Jag har aldrig hamnat i diket och då kör jag ändå mycket på småvägar där det både är sisådär med plogning och kan bli total blankis, det är bara att anpassa sig efter väglaget!  Tycker att det känns helt vansinnigt att köpa nya däck direkt, Hakkapelitta tror jag även har fått bra resultat på olika däcktester! Jag tycker att du skall vänta, pröva hur bilen känns och om du tycker att det är besvärligt medd backar osv. då kanske du skall överväga dubbat....
anneli85
25-10-2007, 08:36
Vore jag dig så skulle jag absolut inte köpa nya däck. Hakkepelitta har nog de bästa vinter och åretrunt däcken, satt såna på vår bil och vi har kört i tre säsonger och vilka fantastiska däck, tycker jag. Ska nu köpa nya, nackdelen är att Hakkepelitta är dyra, men man har igen det.
Jag säger som Leyka. Det beror på var i landet man bor och vilket väglag man har. Allvädersdäck/åretruntdäck/friktionsdäck består av en gummiblandning som "suger" sig fast mot underlaget vid kyla. Dubb är mycket andvändbara när det är packad snö eller isgata. Dubbarna är i regel monterade i de så kallade åretruntdäcken, som egentligen är vinterdäck utan dubb. Dessa däck är då altså inte så bra vid sommarväglag egentligen, utan drar bara mer bensin den årstiden. Det finns riktiga M&S däck (Modd & snow) som lämpar sig bäst till vinterdäck, med eller utan dubb.
Tack för alla svar! Ja, vi kör en del på småvägar, men mest på landsväg och i samhället. Jag hade tänkt att eventuellt köpa dubbfria vinterdäck, för jag har fått för mig att de skulle vara bättre än åretruntdäck. Men har kanske fått det om bakfoten? Skönt att höra att hakkapelitta är bra däck åtminstone. Imorgon får vi bilen ska kolla exakt vad det är för däck och surfa runt lite om dem. Om vintern blir som sist kan man ju köra med sommaräck året runt...
aanderss
25-10-2007, 12:24
kan man ha dubfria vinterdäck året om?
Ja, men däcken är ju anpassade för olika förhållanden... Vinterdäcken ger tydligen inte lika bra grepp på våt sommarasfalt osv... Har väl med "temperaturanpassningen" på gummit att göra!
Elisabeth-Västkustkolonisten
25-10-2007, 13:25
Vi kör odubbade sedan flera år tillbaka. Aldrig några problem.
Eftersom vi kör till Tyskland minst 1 gång under vinterhalvåret och där är dubbdäck förbjudna, så har vi inte dubbat längre.
Jag tycker det vore bättre om man skulle anpassa sitt sätt att köra.
I Tyskland har dom inte haft dubbdäck nu på många år och när man ser vilka vintrar dom har nere i Bayern i alperna och folk ändå klarar sig på odubbade då är det kanske inte däckens fel utan förarnas????
Elisabeth
"Däck och halka i andra länder I flera länder med vinterklimat är dubbdäcksanvändning omgärdade med restriktioner. I Tyskland, Japan och i flera delstater i norra USA råder totalförbud. I Schweiz får dubbdäck inte användas på motorväg och inte köras fortare än 80 km/tim på andra vägar.
I Oslo och Trondheim i Norge tas en särskild avgift ut på dubbdäck. I Trondheim används avgiften bland annat till en ”skrotningspremie” till bilägare som lämnar in sina ”piggdekk” samtidigt som de köper nya dubbfria vinterdäck. Varken från Oslo eller i Trondheim rapporteras om ökat antal olyckor till följd av att andelen dubbdäck minskat."
Urklippt från vägverkets hemsida, tycker det säger en del om "nödvändigheten" med dubbat....
krellus
25-10-2007, 13:40
Frågar du en yrkeschaffis så föredrar de dubbdäck. Många av dem anser att det dessutom är tveksamt om dubbfria är bättre i snö...
CITAT (krellus @ 25-10-2007, 14:40)  Frågar du en yrkeschaffis så föredrar de dubbdäck. Många av dem anser att det dessutom är tveksamt om dubbfria är bättre i snö... Vilka yrkeschaufförer då? Lastbil, buss, taxi väljer då ALLTID dubbfritt! Det är oftast "Svensson" som använder bilen en ggr/vecka eller mindre, som enligt genomsnittet använder dubbdäck. Onödig användning av dubb på isfria vägar leder till förstörda vägar, leder till ökade kostnader, leder till sämre vägunderhåll pga ökade kostnaderna et.c.
Sedan är det även väldigt stor skillnad på hur en yrkeschaffis måste använda fordonet jämfört med en "vanlig svensson"....
Vi har provat båda typerna odubbat/dubbat. Jag kör ju aldrig nästan där det är saltat så jag har dubbdäck pga all blankis. Här sandas det, bor bredvid sandsilon så de börjar precis där jag håller ut på vägen. Ibland är det som att fara på en strand. Sambon som pendlar 8 mil om dan på mestadels saltad/moddig E4 har nyss köpt nya dubbdäck för 2500:- till Golfen. Billigast i hela området härikring var inne i Luleå annars är det så populärt att fara till Haparanda 10 mil bort där det brukar vara lång kö. Vanligt är att jobblag på industrierna inne i Luleå hyr täckt släp/skåpbilar och gör en stor sambeställning tillsammans.
Dubbdäck är bäst på i stort sett alla fören. Förr trodde man att de saipade mjukfriktionsdäcken skulle hålla skärpan längre, men de blir fort kassa.
Angående yrkestrafik så BORDE bussar ha dubbdäck, men de sliter för mycket på vägen tydligen för att det ska lagstiftas om det.
Men är det riktigt illa bör tung trafik ha kätting eller stå stilla, parkerade nånstans.
CITAT (Netha @ 24-10-2007, 22:08)  Nja.. vet jag väl inte om det var... det var ju på nuvarande fälgar.
Men när jag fick bilen -96... då fick jag, efter prutande, betala ca 5.000 kr för fyra dubbdäck på fälg Och ifjor fick jag betala SEK 6300 för ett par nya dubbdäck. Givetvis passade inte de gamla däcken till den nya bilen. De ser ju alltid till att ändra vid varje modellbyte så att man måste köpa nytt. För mig som bor i Skåne och kör på landsvägar så är dubbdäck att föredra framför odubbat.
Nybörjar-Linda
25-10-2007, 18:46
Köpte nya dubbdäck till bilen idag, Gislaved Nordfrost 5 (har fått bra betyg i tester). 4200 för 4 st monterat och klart (175 "). Vi bor "på landet" nära Stockholm så vi kör mycket på moddiga, isiga landsvägar...
Lag om vinterdäck Här är några viktiga datum som är bra att komma ihåg:
Från och med den 1 oktober till och med den 30 april är det tillåtet att använda dubbdäck, oavsett väglag.
Mellan 1 maj och 30 september är det förbjudet att ha dubbdäck, om det inte är vinterväglag som motiverar användning av dubbade däck.
Mellan den 1 december och 31 mars måste du ha vinterdäck på, när det är vinterväglag.
Kravet gäller för personbil, lätt lastbil och buss med en totalvikt av högst 3,5 ton samt släpvagn som dras av ett sådant fordon.
Mönsterdjupet för vinterdäck skall vara minst 3 mm.
|Birgitta|
25-10-2007, 22:29
*raderat*
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|