|
Lotta i Gbg
24-10-2007, 20:56
Jag kan inte motstå att göra ett litet album med några skägglösa irisar:-) Iris i Sibiricagruppen är fantastiskt trevliga. De är lättskötta och fungerar bra i stora delar av landet. De finns i ett flertal olika färger och former. Storleken kan variera från 20 cm - 180 cm. Det vanligaste är runt 90 cm. De går bra i vanlig trädgårdsjord, gärna lite sur men funkar bra för det mesta. Optimalt för att få fin blomning är ett soligt läge men jag har flera i halvskugga som blommar bra också. I dag börjar det komma fler och fler sorter in i landet så ett flertal kan man köpa på vanliga plantskolor. annars går det bra att köpa på nätet:-) 9 Iris i Sibiricagruppen
BONK!! Där slog mitt huvud i taket. Så fiina! Jag som älskar blåa blommor / lila blommor. En fråga från en novis - vad är skillnaden på skäggiga och skägglösa irisar? Vissa ser jag ser annorlunda ut, men...?
Wilma
Irene_L
24-10-2007, 21:04
Åhhh vilka fina irisar!!!  Jaha...nu blir det ännu fler på önskelistan. Hur ska detta sluta?
Jadu Irene, vi får nog säga upp vårt adsl här, det kan bli dyrt nästa växtsäsong. Man blir ju så glad av vackra blommor! Lättskötta påstår Lotta, jag får nog gå kursen så mina börjar blomma.
Wilma
He he, jasså nu är hon här och förvrider huvudet på folk med sina förförarbilder! Hon vet vad hon gör, den där Lotta!
Lotta i Gbg
24-10-2007, 21:12
Mycket kortfattat; Iris är ett stort släkte med flera undersläkten. i dessa undersläkten finns olika irisar som upåför sig lite olika. Vi har t ex våra små lökar, vårisarna. I de två största undersläktena finns i det ena de skägglösa som t ex Iris sibirica och Iris pseudacorus (vår vanliga svärdslilja) i det andra finns skäggirisarna, t ex Iris germanica. Utöver skäggskillnaden (se nedan) så har de olika krav på jord. De skäggiga gillar att ha sina knölar liggande nästan ovanför jorden, väldränerat och gärna lite kalkgt. De skägglösa ska vara planterade i vanlig jord, men gärna åt det surare hållet, och vissa av de kan t om stå i vatten.
Kati i Vadensjö
25-10-2007, 14:40
Underbara Lotta, som vanligt! Jag ska sitta och spåna på irisar i vinter tänkte jag, så ju fler irisalbum desto bättre:-) Dels till en rabatt som ska ändras och så till dammen, det kommer inte att bli lätt att välja när jag tittar på alla ljuvliga sorter som finns....
stennie
25-10-2007, 15:09
Iris 'Echo the Wind' Suck! drägel, drägel!!!
Aha, tack för svaret. Då har jag båda sorter i trädgården, men den med skäggiga blommar inte.. Trots sol på knölen. Kanske vill ha lite kalk också!
/ WIlma
noranettan
25-10-2007, 19:34
Jag var ute på nätet och kikade in på olika irissidor, bla Bakker. (ja, jag vet......) Där fanns en rosa och en blå/vit som var himla fina. Vet du Lotta (eller någon annan) om det öht är lönt att skicka efter något därifraån???  Anette
Lotta i Gbg
25-10-2007, 21:11
Kati, återkom gärna när det börjar bli dags. Jag älskar att prata om irisar:-) Wilma, en del av skäggirisarna är riktiga kinkputtar, vill bli ompysslade med både kalk och gödning och rhizomerna på en liten kulle. Jag har haft sorter som aldrig blommat, men jag är nog ingen superskötare. De gamla sorterna som funnits länge brukar vara pålitliga. De skägglösa brukar man kunna lita på:-) Anette, Bakker har så grundmurat dåligt rykte så jag skulle själv aldrig handla av dem, ävenom det verkar billigt. Jag antar att det var skäggirisar du såg där? Det var det de hade också de hollaändska, som man kan betrakta som sommarblommor. Vill man handla i sverige skulle jag tro att t ex Lilla Fiskaregatan är mer seriösa (jag har aldrig handlat av dem heller) de har flera sibiricor och lite germanicor. Deras amerikanska skäggirisar var fasligt dyra. Jag tycker att du ska köpa från utlandet, du brukar ju ändå köpa rosor från hela europa. Bourdillon är pålitliga (de har jag handlat från) och de har massor att välja på. Bourdillon
Fin länk du la in där. Kanske jag ska våga beställa från utlandet någon gång. Wilma
noranettan
26-10-2007, 20:47
Ja Lotta, jag ser nu när jag kollar på Bakkers igen att det är holländska iris....Jag ska försöka ta mig över tröskeln till plantskolan du hänvisar till.  Anette
Anna NV Uppsala
26-10-2007, 21:20
Eller Tambergs, som Lotta 'lurade' mig att handla från i våras. jaja, jag är väl lite lättlurad. Man fick jättefina plantor, och ibland flera fast man hade beställt en.
Lotta i Gbg
26-10-2007, 21:44
Ja, Tambergs är ett måste för alla irisstollar:-) (klicka på Plant offer) Vågade först inte tjata mer så jag skickade ett PM till Noranettan om det.
När ska man plantera? Vill så gärna ha irisar i min trädgård, men jag vet inte riktigt när och hur man ska plantera ...
Hälsningar
Anna
Jag har också fått upp ögonen för iris.Mina iris sibirica fick jag gräver upp på ett gammalt torp,några fick jag av min granne.I germanicagruppen har jag de gul-lila även de fådda.Så köpte jag några lökar på Sofiero när jag var på den stora trädgårdsfesten 2003,jag tror de var från lilla Fiskaregatan.De tre knölar jag köpte har blivit många nu och blommar alledes fantastiskt.Jag har ett irisalbum på AOT.Det kom visst med hela fadderullan. Iris
Lotta i Gbg
29-01-2008, 21:52
Det är inga problem att plantera krukodlade irisar från april/maj-augusti/sept. Beställer man barrotade så ska de skägglösa planteras i början mitten av april eller i mitten av augusti-början av september. Detsamma gäller om man delar skägglösa irisar hos vänner. De skäggiga irisarna är kan planteras lite tidigare i augusti (ca 6 veckor efter de blommat.) Detta gäller hos mig i zon 3.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|