Helena i Vänersborg
Jag har en rabatt där det är lerjord och nu vill jag få det mer dränerat så inte allt fryser bort över vintern. Jag har flera säckar grovt spån ifrån en björkstubbe som vi fått bort-fräst med en fräsmaskin. Blir det mer lucker jord om jag gräver ner det i lerjorden? Ska det blandas väl eller kan jag lägga det i skikt? Måste jag i så fall tillföra kväve för att det ska förmultna? Nu eller i vår? Jag vill såklart inte att kvävet ska rinna iväg och övergöda någon annanstans. Är det här en bra idé över huvudtaget?
Jag hoppas på hjälp för kompost och sånt är inte min starka sida.
/Helena
ingrid fuxwall
Nu har jag inget svar som passar just din fråga men annars så är jag en förespråkare för att täcka med spån.

Ingrid som hoppas någon annan kommer med ett bra svar
Piccante
CITAT (Helena i Vänersborg @ 24-10-2007, 22:17) *
Jag har en rabatt där det är lerjord och nu vill jag få det mer dränerat så inte allt fryser bort över vintern. Jag har flera säckar grovt spån ifrån en björkstubbe som vi fått bort-fräst med en fräsmaskin. Blir det mer lucker jord om jag gräver ner det i lerjorden? Ska det blandas väl eller kan jag lägga det i skikt? Måste jag i så fall tillföra kväve för att det ska förmultna? Nu eller i vår? Jag vill såklart inte att kvävet ska rinna iväg och övergöda någon annanstans. Är det här en bra idé över huvudtaget?
Jag hoppas på hjälp för kompost och sånt är inte min starka sida.
/Helena

Gräv ned spånen i leran och blanda om så blir det bra. Använd grep så bryter man inte ryggen för lera är tungt. Tillföra kväve tror jag inte är nödvändigt. däremot kan färska spån ta lite tid innan de bryts ned, men det gör inte så mkt det blir ju bara luftigare då.
MariaS
Lera+vatten+sågspån+värme=tegel.
Det är bättre att använda mullämnen som löv, torv, gräsklipp och halmhack. Oavsett vilket så tar det tid. Låååååång tid att förbättra lera.
Helena i Vänersborg
Suck. Jag vill ju inte att det ska bli tegel!
Men jag måste dränera och jag kan inte köra hem en masa grus för jag har ingen dragkrok på bilen... Kan jag inte börja med spånen i år, de är verkligen grova, och sedan fortsätta med löv och sånt för att få mer mullämnen en annan säsong?
evely
Det blir inte tegel om du gräver ner det nu, för nu finns det ingen värme, och ett så kolrikt material alstrar inte värme! Däremot så är grovleken viktig. Jag har tidigare täckodlat lerjord med spån från kaninburar, det är ju ingefär som grovt sågspån. På ett par års sikt så fick jag en helt fantastisk jord.
Jag hade grävt ner sågspånen nu tillsammans med löv, eller så hade jag lagt det på ytan och luckrat med en kultivator.
Tänk på att täckmaterialet stjäler kväve när det läggs på och frigör kväve när det bryts ner. Det är anledningen till att man ska på börja en täckodling på våren
Piccante
CITAT (Helena i Vänersborg @ 25-10-2007, 22:16) *
Men jag måste dränera och jag kan inte köra hem en masa grus för jag har ingen dragkrok på bilen... Kan jag inte börja med spånen i år, de är verkligen grova, och sedan fortsätta med löv och sånt för att få mer mullämnen en annan säsong?

Vi använde barkmull på påse i kökslandet hemma och det funkar fint i leran. Grova spån gör det luftigt och poröst. Bäst soltorkat lertegel får man utan spån och andra grövre partiklar i.
Aqvakul
CITAT (Helena i Vänersborg @ 25-10-2007, 22:16) *

Gör du så Helena! Sågspånen gör säkert mer nytta än skada. Du kan ju dosera lite måttligt.
Mvh
Anders
evely
Ups nu blev det helt fel!
Den sista meningen på det förra inlägget skulle ju vara "Det är anledningen till att man inte ska påbörja en täckodling på våren"
MariaS
CITAT (Markus_H @ 25-10-2007, 22:50) *
... Bäst soltorkat lertegel får man utan spån och andra grövre partiklar i.

Tegelbruk använder stora mängder sågspån för tegelstenstillverkningen. Har själv arbetat med detta i många år, medans det fortfarande fanns teegelbruk i Vara.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon