|
Jag köpte en liten frilandshibiskus i somras..skulle ju bara HA...inte hade jag en tanke på hur den skulle övervintras i zon 3-4 i ett ganska kallt läge vintertid... Jag har ett växthus som dock bli i stort sett lika kallt som utomhus eftersom jag inte har nån sol som värmer..jag har uthus som inte är frostfria och så har jag källaren som är 10-14 grader varm ungefär. Sen har jag en veranda med väldigt varierande temperatur från 5-20 grader kanske..och inomhus..Vilket alternativ är bäst tror ni? Och är det nåt annat jag ska tänka på?
Blomstersmurfen
25-10-2007, 01:05
Om jag var du skulle jag bädda in den i en stor lövhög i växthuset. Borde gå bra. Minusgrader är inga problem. Problemet är att de är tröga i starten på våren om våren är kall, och hinner knappt med att blomma på sensommaren/hösten. Så även där har du fördel av växthusplaceringen på våren.
Jag bor i zon 2 och mina står ute på friland, fryser inte tillbaka någonting (vilket jag nästan hoppas att de skall, de börjar bli för stora). Jag förvarade en av dem i uterummet (ca 7-12 grader) i vintras och den har blommat oavbrutet sedan maj och börjar lägga av först nu. Anledningen till detta var dels att den är uppstammad och dels att jag köpte den sent på sommaren, så jag var rädd att den inte skulle hinna etablera sig ordentligt innan vintern. I år kommer den få klara sig ute.
Alexander-VG-zon3
25-10-2007, 06:41
CITAT (Tesa @ 24-10-2007, 22:53)  Jag köpte en liten frilandshibiskus i somras..skulle ju bara HA...inte hade jag en tanke på hur den skulle övervintras i zon 3-4 i ett ganska kallt läge vintertid... Jag har ett växthus som dock bli i stort sett lika kallt som utomhus eftersom jag inte har nån sol som värmer..jag har uthus som inte är frostfria och så har jag källaren som är 10-14 grader varm ungefär. Sen har jag en veranda med väldigt varierande temperatur från 5-20 grader kanske..och inomhus..Vilket alternativ är bäst tror ni? Och är det nåt annat jag ska tänka på? +10c +14c är för varmt för den . den ska ha en vinter på som varmast -6c -5c . du kan plantera ut den nu i skyddat söderläge . även i din zon . alt är att plantera den i växthuset i marken . den hinner bara blomma i zon 1-2 men har du skyddat söderläge så hinner den kanske även blomma hos dig . mina har inte blommat detta år då sommaren var dålig .
Alexander-VG-zon3
25-10-2007, 06:48
CITAT (Blomstersmurfen @ 25-10-2007, 02:05)  Minusgrader är inga problem. Problemet är att de är tröga i starten på våren om våren är kall, och hinner knappt med att blomma på sensommaren/hösten. Så även där har du fördel av växthusplaceringen på våren. vet inte om det är helt rätt , både rätt och fel första - är våren kall så lövar dom sent . klart det har en fördel för blommnigen om våren är varm . men det är sommaren soms tyr om dom blommar eller ej som väger högre. som med mina blommade jätte vackert förra året ( hård vinter, sen vår) men dock en varm sommar denna vår blev väldigt tidig och väldigt varm men sommarn va dålig = inga blommor . så våren styr bladen . och om dom blommar eller ej styrs av sommaren och hösten . då dom blommar på ettåriga skott så bildas blomanlag under sommaren . klart är våren extremnt varm och tididg komemr växten igång snabbare . men ingen så stor skilnnad att det skulle inverka på blommnigen . för vi har inte så tidiga vårar i sverige att det skulle inverka på blommnigen .
Eva 33c
25-10-2007, 11:03
Jag bor i zon 5 och har haft en liten frilandshibiskus ( någon dubbel vit sort som jag köpt på Coop...) några år. Den bär jag ner i jordkällaren när det börjar bli kallt och den har lövat av. Än står den uppe men vi har haft en hel del frost under den senaste månaden så snart får den flytta ner med kruka och allt. Sen tar jag fram den i april och ställer den i växthuset med frostvakt så att inte nya blad fryser bort när det blir bakslag på våren. . Inväntar jag den riktiga våren och ställer den direkt ute här hinner den inte blomma så länge. Ii år var den lite sen ändå. det har funkat hittills i alla fall.
Tack för svaren... Jag har den i kruka än så länge för det är en liten en...men då tror jag att jag gräver ner hela krukan i växthuset och täcker den med löv och sätter ut den vid söderväggen till våren...ungefär på samma ställe där vaxklockorna har orkat sig fram till att sätta frö..
Alexander-VG-zon3
25-10-2007, 16:16
CITAT (Tesa @ 25-10-2007, 16:54)  Tack för svaren... Jag har den i kruka än så länge för det är en liten en...men då tror jag att jag gräver ner hela krukan i växthuset och täcker den med löv och sätter ut den vid söderväggen till våren...ungefär på samma ställe där vaxklockorna har orkat sig fram till att sätta frö.. du behöver inte täcka den .
Lady Hamilton
25-10-2007, 16:20
CITAT (Blomstersmurfen @ 25-10-2007, 02:05)  ...Jag förvarade en av dem i uterummet (ca 7-12 grader) i vintras och den har blommat oavbrutet sedan maj och börjar lägga av först nu. Anledningen till detta var dels att den är uppstammad och dels att jag köpte den sent på sommaren, så jag var rädd att den inte skulle hinna etablera sig ordentligt innan vintern.............. Jag bor i zon 4-5 och jag har ALLTID mina vinter förvarade i ca +10° och därför hinner även mina blomma.  Visst i lägre zoner har man dem planterad på friland. Men man KAN ha dem innomhus svalt förvarade precis som jag o Blomstersmurfen har gjort. Det är upp till var och en att själv bestämma hur man vill göra  Vissa vill säkra blomningen och växtens överlevnad Medans andra vill testa och pröva hur mycket en växt tål och gärna "laborerar" och vågar chansa. Men att något sätt är det ENDA alternativet tror jag inte på alls.
Alexander-VG-zon3
25-10-2007, 17:03
CITAT (Lady Hamilton @ 25-10-2007, 17:20)  Jag bor i zon 4-5 och jag har ALLTID mina vinter förvarade i ca +10° och därför hinner även mina blomma.  Visst i lägre zoner har man dem planterad på friland. Men man KAN ha dem innomhus svalt förvarade precis som jag o Blomstersmurfen har gjort. Det är upp till var och en att själv bestämma hur man vill göra  Vissa vill säkra blomningen och växtens överlevnad Medans andra vill testa och pröva hur mycket en växt tål och gärna "laborerar" och vågar chansa. Men att något sätt är det ENDA alternativet tror jag inte på alls. Blomstersmurfen har väl sina på friland med tyckte jag att jag läste ? ja du har rätt man kan ha dom inne om vintern det har alla i Sverige norr om zon 3-4 . men för bästa resultat bör man utsätta dom för frost på hösten och övervintra dom svalt 0c +5c . +10c är för varmt för den . söker du på nätet står där att den ska ha som varmast på vintern -6c . http://davesgarden.com/guides/pf/go/48615/http://davesgarden.com/guides/pf/go/788/http://www.floridata.com/ref/H/hibisc_s.cfmläs på dom sidorna , var hittar du att den vill ha +10c på vintern ? och vad menar du med säkra överlevnaden ? , den är stensäker i zon 3 . och menar du mig så testar jag inte frilands hibiskus då den redan är testad och klara zon 3-4 . ''laborerar'' gör jag inte heller . och det är väl bara bra att folk börjar våga chansa i takt med att klimatet snart bli för varmt för många växter som säljs . om nåt år kan även Hibiscus syriacus växa i zon 5-6 och även hinna blomma i zon 2-3 med säkerhet . nej det är inte det ända alternativ där har du rätt , bara att några är bättre . i vilket fall som helst överlever växten .
Har två blå frilandshibiskusar sedan ett par år tillbaka, senaste vintern hade jag den ena i kruka i uterummet, ca 5 gr, den andra var planterad på friland. (Nu var det ju inte så mycket till viner ifs) den var täckt av bla massor av eklöv. Den kom fint i sommras precis som den som stått i uterummet, kanske lite senare bara, men lika mycket blommor.  I år lämnar jag bägge på friland.  (Nu blir det väl vargavinter...) Båda två är skyddat planterade, står i lä bla. Ska väl tillägga att jag bor i ca zon 2.
Alexander-VG-zon3
25-10-2007, 17:44
CITAT (Monica i Kungälv @ 25-10-2007, 18:26)  Har två blå frilandshibiskusar sedan ett par år tillbaka, senaste vintern hade jag den ena i kruka i uterummet, ca 5 gr, den andra var planterad på friland. (Nu var det ju inte så mycket till viner ifs) den var täckt av bla massor av eklöv. Den kom fint i sommras precis som den som stått i uterummet, kanske lite senare bara, men lika mycket blommor.  I år lämnar jag bägge på friland.  (Nu blir det väl vargavinter...) Båda två är skyddat planterade, står i lä bla. Ska väl tillägga att jag bor i ca zon 2. den kommer klara sig fint där även under varg vinter  , mina egna är ju i ett utsatt läge och klarar sig fint .
Lady Hamilton
25-10-2007, 17:55
Snälla flaxss försök att acceptera att man kan ha olika åsikter Om jag svarar i en tråd att "Så här gör jag, och jag har fått det här resultatet. Därför tycker jag att det är bra" Och vill du svara i samma tråd behöver du bara skriva typ. "Så här gör jag och jag tycker att det ger bra resultat"
Alexander-VG-zon3
25-10-2007, 18:12
CITAT (Lady Hamilton @ 25-10-2007, 18:55)  Snälla flaxss försök att acceptera att man kan ha olika åsikter Om jag svarar i en tråd att "Så här gör jag, och jag har fått det här resultatet. Därför tycker jag att det är bra" Och vill du svara i samma tråd behöver du bara skriva typ. "Så här gör jag och jag tycker att det ger bra resultat" både du och jag vet att den övervintrar i zon 3 utan större problem .även i zon 4 i skyddat söderläge. och du läser ju på sidorna jag gav dig att den inte vill ha över +5c på vintern . och då säger jag så här att ha den på friland(zon0-4) ger väldigt bra resultat . och personen som frågade kan ha den ute och behöver inte ta in sin frilands hibiskus . bor man norr om zon 3-4 får man bättre resultat om man tar in den i en kylig vinterförvaring . så här gör jag och vill att andra ska göra för det ger bra resultat .låter det bra ? var skrev jag att jag inte accepterar andras åsikter ?
Christer i Falköping
25-10-2007, 18:22
Sedan kan man övervintra den som vilken hibiskus som helst. Den fungerar bra som krukväxt också. Christer.
Alexander-VG-zon3
25-10-2007, 18:27
CITAT (Christer i Falköping @ 25-10-2007, 19:22)  Sedan kan man övervintra den som vilken hibiskus som helst. Den fungerar bra som krukväxt också. Christer. nej det går inte att ha den som en krukväxt , den måste ha kyla om vintern . varför tror du den tappar bladen ? jo för den växer i ett temperat klimat i det vilda . DEN MÅSTE HA FROST OCH SVALT OM VINTERN . så är det ,, annars mår den inte bra . en frilands hibiskus med blad om vintern mår inte bra . man ska inte gå emot naturen utan med den .
Eva 33c
25-10-2007, 20:31
Fast det funkar ju bevisligen utan frost också, även om det kanske inte är det optimala för växten. Min, som jag har i jordkällaren under vintern, får ju ingen frost, där är ju ständigt några plusgrader.
Kära nån då...får väl bara klargöra att min zon nog är 3-4 egentligen men det är med en KALL vinter...en jämn vinter s.a.s...och jag har ett varmt läge på sommaren. Här är dessutom ganska blött, det är nog det värsta hotet men i växthuset är det upphöjda bäddar. Nu är inte min planta mer än en kanske 20cm lång pinne så jag tänkte vara lite extra rädd om den..jag tror iallafall inte att den mår bra av att bli helt omplanterad nu även om den är i viloläge.... Och jag kan inte se nån nackdel med att skydda den lite extra...jag tänker använda "torra" löv..eklöv..
Alexander-VG-zon3
25-10-2007, 21:11
CITAT (Eva 33c @ 25-10-2007, 21:31)  Fast det funkar ju bevisligen utan frost också, även om det kanske inte är det optimala för växten. Min, som jag har i jordkällaren under vintern, får ju ingen frost, där är ju ständigt några plusgrader.  säger ju det , finns bättre alternativ . den mår bättre av att få frost , för det är så det står att den ska ha . som jag skrev överlever gör den vilket fall som helst . där den växer vilt blir det frost , därför förstår jag inte varför folk går emot naturen . och ger den en varm vintern den inte trivs med . hade man bara låtit den fått frost ner till -6c på hösten och sen vinter vila på +5c hade den blommat mycket bättre än om den aldrig fick frost . den klara det och behöver det för att vila bra ,, varför inte ge den det ?? '' i vilket fall som helst överlever växten .'' citat från mig själv CITAT (Tesa @ 25-10-2007, 22:04)  Kära nån då...får väl bara klargöra att min zon nog är 3-4 egentligen men det är med en KALL vinter...en jämn vinter s.a.s...och jag har ett varmt läge på sommaren. Här är dessutom ganska blött, det är nog det värsta hotet men i växthuset är det upphöjda bäddar. Nu är inte min planta mer än en kanske 20cm lång pinne så jag tänkte vara lite extra rädd om den..jag tror iallafall inte att den mår bra av att bli helt omplanterad nu även om den är i viloläge.... Och jag kan inte se nån nackdel med att skydda den lite extra...jag tänker använda "torra" löv..eklöv.. du kan skydda den lite extra , men behövs inte . plantera den i marken till våren . har du varm sommar så kommer den trivas som en kung . sommaren väger större . har då då en jämn vinter är det också ett plus . gräv ner den i växthuset och spara den där eller gräv ner den i växthuset bara tillfälligt .
Christer i Falköping
26-10-2007, 17:53
Linus, det går faktiskt bra att ha den som krukväxt också vad du än tror. Eftersom jag känner en person som hade det i flera år är jag ganska så övertygad om att det fungerade! Christer.
Alexander-VG-zon3
26-10-2007, 18:07
CITAT (Christer i Falköping @ 26-10-2007, 18:53)  Linus, det går faktiskt bra att ha den som krukväxt också vad du än tror. Eftersom jag känner en person som hade det i flera år är jag ganska så övertygad om att det fungerade! Christer. nej det går inte . det ser kanske ut att må bra men det gör den inte . så nej det går inte . totalt meningslöst att gå emot dens natur . eller hur? säger det igen det är ingen krukväxt och mår inte bra att vara inne året runt . tyvärr om den nu funkar så bra inne , varför är den då inte planterad i klimat där det aldrig blir frost ? jo för att den måste ha frost .
Lady Hamilton
26-10-2007, 19:39
Mina Hibiscusar blommar vår-höst utan att ha varit utsatt för frost. Att gå emot dens natur? ja, men jag vill ha plantan och jag gör så gott jag kan. Och bevisligen får jag den att överleva och blomma
Christer i Falköping
26-10-2007, 20:24
CITAT (flaxss @ 26-10-2007, 19:07)  nej det går inte . det ser kanske ut att må bra men det gör den inte . så nej det går inte . totalt meningslöst att gå emot dens natur . eller hur? säger det igen det är ingen krukväxt och mår inte bra att vara inne året runt . tyvärr
om den nu funkar så bra inne , varför är den då inte planterad i klimat där det aldrig blir frost ? jo för att den måste ha frost . Linus, varför inte acceptera att du kan ha fel? Den växer faktiskt vilt i asien, där den aldrig drabbas av frost och därför är grön året runt! Att den sedan däremot klarar av att växa i områden där den drabbas av frost och därför fäller bladen, gör ju då inte att den måste drabbas av frost.Så jag vidhåller, den klarar sig utmärkt som krukväxt också! Christer. Är det fortfarande så att du inte tror mig kan du ju själv kolla i Botanica. Christer.
Alexander-VG-zon3
27-10-2007, 17:58
CITAT (Christer i Falköping @ 26-10-2007, 21:24)  Linus, varför inte acceptera att du kan ha fel? Den växer faktiskt vilt i asien, där den aldrig drabbas av frost och därför är grön året runt! Att den sedan däremot klarar av att växa i områden där den drabbas av frost och därför fäller bladen, gör ju då inte att den måste drabbas av frost.Så jag vidhåller, den klarar sig utmärkt som krukväxt också! Christer.
Är det fortfarande så att du inte tror mig kan du ju själv kolla i Botanica. Christer. så du tror att hela Asien är frost fritt tyvärr då har du fel . nej den måste inte det som jag skrev innan den överlever vilket fall som helst . men det är bättre om den får frost och ännu viktigare i Sverige att den somnar in ordentligt . har inte botanican här . jag vidhåller då också . den ska inte vara inne året runt . växter som växer i kyliga områden ska givetvis ha det kyligt om vintern också .
Som jag sa i tidigare inlägg i denna tråd har jag två frilandshibiskusar, en som stått frostfritt och svalt (kanske lite väl varmt egentlligen) och en ute, Båda mådde lika bra i sommras, så frost tror jag inte att dom behöver, men klarar när det blir så.
Alexander-VG-zon3
27-10-2007, 18:25
läste i botanican där står att frilandshibiskus kommer från de tempererade områdena i Asien , och är en lövfällnade buske som tål ner till -28c . den växer vilt från norra Indien(som får väldigt mycket frost) till Kina där norra Kina får -28c och där södra får +5c -1c . så den växer vilt där den utsätts för frost . men kan även växa i varmare klimat där den är vintergrön ( som jag skrev den överlever inne ) men den mår inte bra (den ska vila på vintern och inte vara vintergrön) plus vintergrön betyder att den fäller bladen PÅ vintern och då är dens natur att den ska ha kyligt om vintern som jag skrev ,, därav planteras den inte i varmt klimat för den mår inta bra där överlever och blommar gör den ändå .
så frilands hibiskus ska växa på friland eller ha en kylig vinter inne och ha frost , den SKA inte VARA en åretrunt KRUKVÄXT .
och den växer naturligt där den utsätts för kyla under 0c
städesgrön=att den behåller bladen hela året ut , vilket frilands hibiskus inte gör vintergrön=betyder att den fäller bladen på vintern eller våren .
att det finnas folk som tvingar den att gå emot sin natur och har den inne året runt kan inte jag hjälpa och jag vill gärna att folk som har friland shibskus inte ska ha dom inne åretrunt .
jag är en sådan person att jag vill ge växterna som dom har det i naturen . där dom växer vilt . och jag vet också att så mår dom bäst att ha det . och ska man ge sin frilands hibiskus som dom har det i det vilda . så vill den ha frost ner till -6c på hösten och en varm tidig vår och varm sommar .
Alexander-VG-zon3
27-10-2007, 18:33
CITAT (Lady Hamilton @ 26-10-2007, 20:39)  Mina Hibiscusar blommar vår-höst utan att ha varit utsatt för frost. Att gå emot dens natur? ja, men jag vill ha plantan och jag gör så gott jag kan. Och bevisligen får jag den att överleva och blomma det är ju bra att du får den att överleva ,, du kan ju prova göra så som den har det i det vilda och så kommer du märka att den kommer må lika bra om inte bättre . så varför ger du din inte lite frost ?? då den även mår bättre av det ?? därför menar jag att man går emot naturen att inte ge den så som den har det i det vilda . och på allvar nu ,, både du och jag vet att den tål -10c i kruka . och du får även en blomningen i maj också även om du utsätter den för frost . så varför då inte göra det ? du vill väl ge den det som den vill ha ,, det hade jag velat om jag bodde norr om zon 3 kan berätta att när jag inte hade trädgården ,stod min frilands hibiskus ute hela vintern i en plast kruka . den blommade lika vackert som alltid i aug-sept
Christer i Falköping
27-10-2007, 19:53
Nej Linus, jag vet att det inte är frostfritt i hela Asien. Den växer alltså på ställen i asien, där det aldrig blir frost och mår alldeles utmärkt ändå. Faktiskt så enkelt. Jag kommer alltid att vidhålla att den fungerar som vanlig krukväxt också. Du får bli hur upprörd som helst och tjafsa om att det går mot dess natur. Den kommer att växa och frodas väldigt bra och ju större kruka och ju mer ljus den kan få, desto större kan den bli och blomma väldigt fint. Christer.
Alexander-VG-zon3
27-10-2007, 21:01
CITAT (Christer i Falköping @ 27-10-2007, 20:53)  Nej Linus, jag vet att det inte är frostfritt i hela Asien. Den växer alltså på ställen i asien, där det aldrig blir frost och mår alldeles utmärkt ändå. Faktiskt så enkelt. Jag kommer alltid att vidhålla att den fungerar som vanlig krukväxt också. Du får bli hur upprörd som helst och tjafsa om att det går mot dess natur. Den kommer att växa och frodas väldigt bra och ju större kruka och ju mer ljus den kan få, desto större kan den bli och blomma väldigt fint. Christer. jag är inte upprörd är hur välmående och lugn som helst är i gott sällskap och har en allmänt trevlig kväll , kan du visa nån fakta där den växer i delar av Asien som inte är temperatklimat? då allt jag läst på nätet och böcker säger att den måste ha kylig vinter och växer vilt i enbart temperat klimat så du menar att dom ljuger och inte kan sin sak ? plus att den är lövfällnade vilket indikerar att den kommer från temperet klimat ,, du menar att det är fel då? och du vet vad växten vill då också ? du vet att den mår bra ? jag däremot vill ge den det klimat den är van vid .
Jösses...inte visste jag att frilandshibiskusar var ett så känsligt ämne... Men var och en blir salig på sin egen tro..och frilandshibiskusar kanske kommer ha proveniens inomhus en vacker dag...
Christer i Falköping
28-10-2007, 07:11
Eftersom jag själv inte rest omkring så mycket i varmare länder, kan jag bara säga vad som berättats för mig. Enligt goda vänner så har de sett den i bl.a. Indien , där frosten inte var något vanligt fenomen direkt. Nu tänker inte jag traggla på mer i denna tråden. Christer.
Alexander-VG-zon3
28-10-2007, 15:04
CITAT (Christer i Falköping @ 28-10-2007, 08:11)  Eftersom jag själv inte rest omkring så mycket i varmare länder, kan jag bara säga vad som berättats för mig. Enligt goda vänner så har de sett den i bl.a. Indien , där frosten inte var något vanligt fenomen direkt. Nu tänker inte jag traggla på mer i denna tråden. Christer. jag litar mer på vad som står i böcker och vad som skrivs på nätet av kunniga personer och jag ger gärna ut den informationen till folk också för bästa resultat ,dvs ge den så som den har det i det vilda (inte där den är utplanterad ,som du menar). och var i exakt Indien hittade dom den ,, ja för den växer i Indien då i norra Indien där det blir väldigt mycket frost . och dina goda vänner hur exakta är dom att det just va en frilands hibiskus ?? det kan lika gärna varit den vanliga som liknar den också . vilket jag mer tror på . så jag säger igen jag håller vid att den inte ska odlas som en krukväxt . har läst på rätt så många sidor nu . alla säger att den växer i temperade Asien , men även i norra och östra Indien på hög höjd . kommer från Korea från början (vilket har varmtmeperat klimat) som har en medel på -3c i den kallaste månaden . och att den enbart trivs i klimat som får som varmast -12c och då varm sommar ( läste usda 8-5 enbart ) . och jag tycker detta jag har hittat är rätt så håll bar fakta . och även så vill jag att man ska sköta den i Sverige även om man har den i kruka . för jag skulle tro att den trivs bäst med ett klimat den är van vid ,, tror inte du det ? ,, vilket är att den får en varm vår-sommar-höst och frost och en kylig vinter . har inte mycket mer att säga nu mer än att den växer vilt i temperat klimat och ska inte vara en krukväxt . och jag kommer fortsätta lära ut det .
Christer i Falköping
29-10-2007, 18:16
Tråkigt att du tar mig och mina vänner för okunniga fånar. Har du och dina källor överhuvudtaget prövat att ha den som krukväxt? Om inte, kan ju ingen av er överhuvudtaget uttala er om det går bra eller inte. Dessutom skriver du att man skall ha växter enligt deras natur. Du själv har ju skrivit att du övervintrar växter mörkt. Det finns inte en växt som naturligt växer i kompakt mörker ens en del av året (inte ens i norrland där snö och månljus ger en del ljus). Det går ju att göra så, men naturligt är det ju inte eller hur? En liten tanke till bara, sedan får den här tråden vara för min skull, det är aldrig någon som reagerar över att man vill pröva zoner mot det kallare hållet, varför reagera om man prövar åt det varmare? Själv har jag en frilandshibiskus i mitt ena fönster och dessutom ett tjugotal på en plats där det inte kommer att vara kallare än +10 någon gång i vinter. Dessutom har jag kraftig belysning som värmer upp rummet rejält på dagarna. Vet du varför? Jo för jag vet att det fungerar. Ha det gott! Christer.
Jag har ett så kallat tropiskt rum, med MYCKET växtbelysning och därmed ca 25° varmt året runt. Här har jag t.ex. kaffe, banan, citron, calamondin, fikon o.s.v. Dessa växter lämnar ALDRIG detta rummet under årets gång. Mitt citronträd kommer från en stickling och är nu 8 år gammalt med för närvarande 8 citronkart av varierande ålder. Trädet blommar regelbundet varannan var tredje månad. Så jag VET att det går att odla utan att utsätta växter för kyla och mörker. Det enda som inte klarat sig i detta rummet är eukalyptusen som jag köpte av dig Christer. (Missade en vattning.) [attachment=8905:tropiska_rummet.jpg] Kan inte påstå att några växter ser lidande ut, mer än kaffet som fick skador INNAN det flyttade in här i rummet, men det är snabbt på bättringsvägen nu. (Lät kaffeplantan prova utelivet förra året  )
Piccante
29-10-2007, 19:03
CITAT (Christer i Falköping @ 29-10-2007, 18:16)  Tråkigt att du tar mig och mina vänner för okunniga fånar. Har du och dina källor överhuvudtaget prövat att ha den som krukväxt? Om inte, kan ju ingen av er överhuvudtaget uttala er om det går bra eller inte. Dessutom skriver du att man skall ha växter enligt deras natur. Du själv har ju skrivit att du övervintrar växter mörkt. Det finns inte en växt som naturligt växer i kompakt mörker ens en del av året (inte ens i norrland där snö och månljus ger en del ljus). Det går ju att göra så, men naturligt är det ju inte eller hur? En liten tanke till bara, sedan får den här tråden vara för min skull, det är aldrig någon som reagerar över att man vill pröva zoner mot det kallare hållet, varför reagera om man prövar åt det varmare? Själv har jag en frilandshibiskus i mitt ena fönster och dessutom ett tjugotal på en plats där det inte kommer att vara kallare än +10 någon gång i vinter. Dessutom har jag kraftig belysning som värmer upp rummet rejält på dagarna. Vet du varför? Jo för jag vet att det fungerar. Ha det gott! Christer. vill gärna läsa fakta , där det står att det funkar . ja jag övervintrar växter mörkt . men då KALLT . och det är stor skillnad på växter . men jag skulle alldrig få för mig att ha UTE växter inne året runt utan vila . för att åt det varmare just för friland hibskus är inte det bästa . jag säger inte att det är fel vill bara att folk ska veta det finns bättre alternativ . inte att det är fel . har sagt hela tiden det finns bättre alternativ CITAT (MariaS @ 29-10-2007, 18:47)  Jag har ett så kallat tropiskt rum, med MYCKET växtbelysning och därmed ca 25° varmt året runt. Här har jag t.ex. kaffe, banan, citron, calamondin, fikon o.s.v. Dessa växter lämnar ALDRIG detta rummet under årets gång. Mitt citronträd kommer från en stickling och är nu 8 år gammalt med för närvarande 8 citronkart av varierande ålder. Trädet blommar regelbundet varannan var tredje månad. Så jag VET att det går att odla utan att utsätta växter för kyla och mörker. Det enda som inte klarat sig i detta rummet är eukalyptusen som jag köpte av dig Christer. (Missade en vattning.) [attachment=8905:tropiska_rummet.jpg] Kan inte påstå att några växter ser lidande ut, mer än kaffet som fick skador INNAN det flyttade in här i rummet, men det är snabbt på bättringsvägen nu. (Lät kaffeplantan prova utelivet förra året  ) det till för inte detta något . för det första citrus,kaffe,banan,fikon är alla TROPISKA växter vilket du själv skrev att du har . inte tempererade därför funkar det . därför ser dom inte lidande ut hade du satt trädgårds växter där kan jag lova dig dom skulle se lidande ut . satte du kaffeplantan i skuggan först när den kom ut och var det varmt nog ?? brukar har kaffe ute om sommaren funkar hur bra som helst . eukalyptusen behöver vila om vintern är inte tropiskt .
Alexander-VG-zon3
29-10-2007, 19:08
CITAT (Markus_H @ 29-10-2007, 20:03)  vill gärna läsa fakta , där det står att det funkar . ja jag övervintrar växter mörkt . men då KALLT . och det är stor skillnad på växter . men jag skulle alldrig få för mig att ha UTE växter inne året runt utan vila . för att åt det varmare just för friland hibskus är inte det bästa . jag säger inte att det är fel vill bara att folk ska veta det finns bättre alternativ . inte att det är fel . har sagt hela tiden det finns bättre alternativ det till för inte detta något . för det första
citrus,kaffe,banan,fikon(har det burit frukt?) är alla TROPISKA växter vilket du själv skrev att du har och behöver inte kyla eller mörker ,ska tillägga inga växter behöver mörker det är det svenska ljuset som gör att växterna tvingas ha mörker,dom som tappar bladen behöver inte ljuse. inte tempererade därför funkar det . därför ser dom inte lidande ut hade du satt trädgårds växter där kan jag lova dig dom skulle se lidande ut . satte du kaffeplantan i skuggan först när den kom ut och var det varmt nog ?? brukar har kaffe ute om sommaren funkar hur bra som helst . eukalyptusen behöver vila om vintern är inte tropiskt . jag skrev det  CITAT (Christer i Falköping @ 29-10-2007, 19:16)  Tråkigt att du tar mig och mina vänner för okunniga fånar. Har du och dina källor överhuvudtaget prövat att ha den som krukväxt? Ha det gott! Christer. herre gud människa . det står ju överallt på alla sidor jag visat att den trivs bäst i kyligt klimat . med varm sommar och kylig vinter plus står det att den växer vilt i kallt klimat . = hållbar fakta dom på plantskolor säljer den inte som krukväxt = hållbar fakta kallade inte dig för okunnig fånig eller dina vänner . säger det igen , det är inte fel alternativ om man nu vill ha dom inne åretrunt , UTAN det finns BÄTTRE alternativ .
malin72
31-10-2007, 12:43
jag är en sådan person att jag vill ge växterna som dom har det i naturen . där dom växer vilt . och jag vet också att så mår dom bäst att ha det . och ska man ge sin frilands hibiskus som dom har det i det vilda . så vill den ha frost ner till -6c på hösten och en varm tidig vår och varm sommar . [/quote] men hjälp vad är detta????? vänta nu lite nu säger du väl emot dig själv Linus..........du vill att dom ska ha det som dom har det i det vilda ok jätte bra men hur kan du då traggla med att vara zonknäckare????? spännande tycker jag men det säger emot vad du själv säger och anser!!!!
vad jag inte tycker om är pekfinger varianten som används alla provar sig fram och allas tips är lika mycket värda!! man ska hjälpa varandra och det som passar mig passar kanske inte någon annan men tipsen och råden ska koma fram på ett snällt trevligt och hjälpande sätt inte jag vet jag kan bla bla bla.... lessen men tycker nog att pekfingret måste dras in något och den hjälpande handen fram med tips och råd......fakta finns på olika håll och den enes sanning är inte alltid den andres sanning även i fakta böcker mm
Alexander-VG-zon3
31-10-2007, 13:14
CITAT (malin72 @ 31-10-2007, 13:43)  jag är en sådan person att jag vill ge växterna som dom har det i naturen . där dom växer vilt . och jag vet också att så mår dom bäst att ha det . och ska man ge sin frilands hibiskus som dom har det i det vilda . så vill den ha frost ner till -6c på hösten och en varm tidig vår och varm sommar . men hjälp vad är detta????? vänta nu lite nu säger du väl emot dig själv Linus..........du vill att dom ska ha det som dom har det i det vilda ok jätte bra men hur kan du då traggla med att vara zonknäckare????? spännande tycker jag men det säger emot vad du själv säger och anser!!!!
vad jag inte tycker om är pekfinger varianten som används alla provar sig fram och allas tips är lika mycket värda!! man ska hjälpa varandra och det som passar mig passar kanske inte någon annan men tipsen och råden ska koma fram på ett snällt trevligt och hjälpande sätt inte jag vet jag kan bla bla bla.... lessen men tycker nog att pekfingret måste dras in något och den hjälpande handen fram med tips och råd......fakta finns på olika håll och den enes sanning är inte alltid den andres sanning även i fakta böcker mmnej jag säger inte emot mig själv då många av mina växter växer vilt där det blir frost men inte lika hårdfrost som i Sverige (nu menar jag dom jag har på firland). där har du skillnaden . dom som inte tål frost eller inta har frost där det växer vilt dom har jag inne om vintern i en temp på +10c eller inne i rumstemp . och vi bor i sverige och har inte tropiskt ute och jag kan inte ge tropiskt inne . då är det bättre att ge (mina växter i krukor) en kallare vinter så dom somnar in ordentligt och inte blir lidande av att jag inte kan ge dom ljuse eller tropiskt klimat . så igen nej jag säger inte emot mig själv och dom som inte tål frost har jag inne nu och dom jag har på friland tål frost och har frost där dom växer vilt men inte lika hård som i Sverige ,dom jag har på friland som inte har frost i det vilda kan växa i båda klimaten , men som med frilands hibiskusen anser jag för bästa resultat bör den ha ett varm-kall temperat klimat men den klara sig även i andra förhållande dvs utan frost +10c , vad jag menar är att jag tycker det är det bästa . vill gärna förmedla det med fakta utan att använda pekfingret , vilket är väl helt acceptabelt eller ,, förstod du ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|