caroline_o
24-07-2003, 09:47
Hej, jag har en sådan bambupinne som varit så populär ett tag nu. Har haft min i vas ett tag, den har massor av rötter och den växer öht så det knakar - och nu kommer den kanske korkade frågan - är det meningen att den skall stå i vas? Skall den kapas, planteras, vad? Som ni märker är jag ingen höjdare på växter men vill gärna att pinnen skall fortsätta vara glad o leva ett tag till!
Åsa, mälardalen zon 2
24-07-2003, 16:57
Bambudracenapinnarna som säljs i handeln (ingen riktig Bambu) kan odlas vidare i vatten eller i jord precis som vanlig Dracena, man kan göra som man själv vill.
OJ!
så det är ingen bambu utan en dracena variant
man lär sig något nytt varje dag....
jag klarade inte av att se dom stackars pinnarna i vatten så jag planterade dom direkt när jag kom hem
en fundering
kan man ha en bambudracena växande upp ur ett akvarium???det skulle vara himla kul att testa!
/Nina
*Felix matte*
24-07-2003, 18:02
Hej Carolione. Ser din bambupinne ut som
dennaJag tycker att bladen liknar mer bambuns än dracena
Här kan du se bägge
Åsa, mälardalen zon 2
24-07-2003, 19:27
Dracaena sanderiana, bambudracena finns i många olika sorter.
Här är en bra länk till en Lucky Bamboo odlare där kan du se bambudracena sticklingar mm. Klicka på "products" så hittar du en massa skoj former av Lucky bamboo:
http://www.dracaena-sanderiana.com/about.htmSåhär kan bambudracenan se ut när man format den till Lucky bamboo:

*Felix matte*
24-07-2003, 19:42
Tack! Åsa.
Vad snällt att visa bilder och ge länkar.
Tror jag måste köpa några ex. och testa.
De på bilden var sonens som han fick när han fyllde år.
caroline_o
25-07-2003, 07:26

Tack för alla svar!
Felix Matte: Japp, min bambu/dracenapinne ser ut som den första bilden du la upp.
Åsa: Tack för luckylänken, det var verkligen coola grejer de höll på dem!
...Kanske skall ut o köpa lite fler då och skapa mig lite feng shui lycka! Hehe.
Jag har min dracena i en kruka, och haft ett tag. Den stod också i en liten vas innan.
Den växer såå fint! =) Mycket vacker också. Kan även stå ganska mörkt utan att verka "bry" sig. Min står i hallen hemma, med bara ett litet fönster vid dörren = minimalt med ljus därifrån.
Det är sån man kan köpa på IKEA va? Väldigt tjusiga måste jag säga, tycker de sett lite enkla ut på IKEA, men detta var tjusigt. Ska nog inskaffa någon sån där. Är det tåliga eller är de lite känsliga?
Har en annan Dracena som jag tycker är lite känslig, är Dracena familjen likartad på det sättet?
Tack för de tjusiga bilderna. Himlans snyggt!
annaviktoria
30-07-2003, 10:09
CITAT (Nanna @ 29-07-2003, 23:14)
Kan även stå ganska mörkt utan att verka "bry" sig. Min står i hallen hemma, med bara ett litet fönster vid dörren = minimalt med ljus därifrån.
Perfekt! Precis vad jag behöver! Ska nog testa
Veganvarg
30-07-2003, 12:53
Hej!
Köpte mig en lucky bamboo idag.
Men det är lite för lång (passar in in så som jag tänkt mig).
Längst ner har den rötter. Kan jag kapa av den och sen sätta den övre delen direkt i jord? Eller måste den rotas i vatten först?
Visste borde jag väl kunna sätta undre delen med (den meed rötter) och få nya blad på den..?!
mvh
/Ylva
Hej
tycker du kan låta den övre delen rotas i vatten först:o)
hm skulle vara trevligt att testa med förökning av just lucky bamboo..
tackar för det omedvetna tipset:D
/Nina
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.