Full version: Odla i hydrokultur
Killensomvillhagrnafingrar
Min lilla dotter har ftt torreksem och jag avlste d vr luftfuktighetsmtare hemma. (funktionen fljde med en billig inom/utomhus termometer)
37% luftfuktighet har jag och den rekommenderad luftfuktigheten fr inomhus luft ligger p runt 50-60%.
Ok detta r inte s speciellt lgt men slemhinnor och hud mr bttre om man kar den en del.

D jag inte vill ha ngon apparat som str och brummar , drar el samt kan ge legionella bakterier har jag tnkt mig en naturlig lsning.

Vid orkidee odling anvnder man ibland hydrokultur, vilket bidrar till att bladen fr en bttre luftfuktighet.
Principen r enkel som jag har frsttt det.
4 cm lekakulor, stt i vxten utan jord, fyll upp med lekakulor och fyll p vatten max 3 cm
Fr att hlla koll p vattenhjden kommer jag anvnda ett rr med en kork i som flyter och indikerar rtt vattenniv.

Men denna lsning borde ven fungera p andra vxter?
Min spontana tanke r att envnda mig av gullranka d jag har fr mig att dessa renar luften bra samt sprider luftfuktighet?

Spna p flirting.gif
Killensomvillhagrnafingrar
Svarar mig sjlv smile.gif
kr nu ett litet test med en brudorkidee jag kpte idag.
Gjorde enligt jag skrev innan men tog en glasvas istllet fr s att jag fr en enkel indikation p hur mycket vatten jag skall fylla.

Dock s r leca inte s snyggt s jag gjorde en strut av papper som jag satte ner i vasen.
P utsidan struten fyllde jag p med dekorationssten och p insidan leca samt orkideen.

Blev faktiskt en snygg lsning men ack s pilligt.
Det blev svart prydnadssten som str sig bra till de grna bladen och de gula blommorna.
MariaS
Du kan vl ta ngra bilder och visa hur det gr...
Elisabeth-Vstkustkolonisten
Jag brukar ofta ha ngra vxter i hydrokultur. Men jag anvnder krukor som r till fr det.

Har aldrig provat med orkideer, men det skall vara bra. Gjorde en kruka fr 2 veckor sedan med ngra miniplantor i. Men tyvrr dr en, kankse var jag fr hrdhnt nr jag tvttade ur all jord. Och s skulle jag nog ha satt ver en plastpse i brjan.

Mste ven kpa nya sm lecakulor. Vill inte anvnda dom vanliga, dom r inte lika bra och ven fula.

Men jag tror inte att du genom en eller tv krukor med hydro fr upp luftfuktigheten i rummet.

Har du luftfuktare (eller vad dom nu heter) p alla element?

Elisabeth
sa E
Det gr att odla vldigt mnga sorters vxter i hydrokultur, de som lmpar sig bst r de som har kttiga rtter.
Jag har de flesta av mina krukvxter i hydrokultur, men det pverkar nog inte luftfuktigheten i rummen speciellt mycket. Luftfuktigheten kar vl lokalt runt plantan bara.

Hr r en lista p vilka sorter jag har i hydrokultur fr nrvarande:
Amaryllis
kta makar
Apostlalilja
Yucca
Benjaminfikus
Fingerranka
Mnjelilja
Porslinsblomma
Fredskalla
Prickblad
Gullranka
Kltterfikus
Brudorkid
Orkid Zygopetalum
Fiolfikus
Philodendron
Silverkalla
Fnsterfikus
Ampellilja
Svrmors bandrosett
Elisabeth-Vstkustkolonisten
sa hur trivs orkideen i hydro? hur r det med blomningen i hydro?

St Paulia trivs ocks vldigt bra i hydro

Elisabeth
sa E
Jotack, bde phalaenopsis och zygopetalum har blommat om efter att de blev planterade i hydrokultur. S det fungerar bra. Jag har ocks provat med paphiopedilum i hydro, men den verkar inte trivas dr.
Sofiia
brudorkider r nog perfekta fr hydro. Enda knepiga med en vas, eller kruka utan hl r att det bildas alger ltt, och att det d r svrare att sklja ur krukorna d det inte finns hl i sidorna som hos krukor som r menade fr semihydro odling. Positivt r ju att risken fr en del skadedjur minskar!
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon