Full version: Odla i hydrokultur
Killensomvillhagrönafingrar
Min lilla dotter har fått torreksem och jag avläste då vår luftfuktighetsmätare hemma. (funktionen följde med en billig inom/utomhus termometer)
37% luftfuktighet har jag och den rekommenderad luftfuktigheten för inomhus luft ligger på runt 50-60%.
Ok detta är inte så speciellt lågt men slemhinnor och hud mår bättre om man ökar den en del.

Då jag inte vill ha någon apparat som står och brummar , drar el samt kan ge legionella bakterier har jag tänkt mig en naturlig lösning.

Vid orkidee odling använder man ibland hydrokultur, vilket bidrar till att bladen får en bättre luftfuktighet.
Principen är enkel som jag har förstått det.
4 cm lekakulor, sätt i växten utan jord, fyll upp med lekakulor och fyll på vatten max 3 cm
För att hålla koll på vattenhöjden kommer jag använda ett rör med en kork i som flyter och indikerar rätt vattennivå.

Men denna lösning borde även fungera på andra växter?
Min spontana tanke är att envända mig av gullranka då jag har för mig att dessa renar luften bra samt sprider luftfuktighet?

Spåna på flirting.gif
Killensomvillhagrönafingrar
Svarar mig själv smile.gif
kör nu ett litet test med en brudorkidee jag köpte idag.
Gjorde enligt jag skrev innan men tog en glasvas istället för så att jag får en enkel indikation på hur mycket vatten jag skall fylla.

Dock så är leca inte så snyggt så jag gjorde en strut av papper som jag satte ner i vasen.
På utsidan struten fyllde jag på med dekorationssten och på insidan leca samt orkideen.

Blev faktiskt en snygg lösning men ack så pilligt.
Det blev svart prydnadssten som står sig bra till de gröna bladen och de gula blommorna.
MariaS
Du kan väl ta några bilder och visa hur det går...
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag brukar ofta ha några växter i hydrokultur. Men jag använder krukor som är till för det.

Har aldrig provat med orkideer, men det skall vara bra. Gjorde en kruka för 2 veckor sedan med några miniplantor i. Men tyvärr dör en, kankse var jag för hårdhänt när jag tvättade ur all jord. Och så skulle jag nog ha satt över en plastpåse i början.

Måste även köpa nya små lecakulor. Vill inte använda dom vanliga, dom är inte lika bra och även fula.

Men jag tror inte att du genom en eller två krukor med hydro får upp luftfuktigheten i rummet.

Har du luftfuktare (eller vad dom nu heter) på alla element?

Elisabeth
Åsa E
Det går att odla väldigt många sorters växter i hydrokultur, de som lämpar sig bäst är de som har köttiga rötter.
Jag har de flesta av mina krukväxter i hydrokultur, men det påverkar nog inte luftfuktigheten i rummen speciellt mycket. Luftfuktigheten ökar väl lokalt runt plantan bara.

Här är en lista på vilka sorter jag har i hydrokultur för närvarande:
Amaryllis
Äkta makar
Apostlalilja
Yucca
Benjaminfikus
Fingerranka
Mönjelilja
Porslinsblomma
Fredskalla
Prickblad
Gullranka
Klätterfikus
Brudorkidé
Orkidé Zygopetalum
Fiolfikus
Philodendron
Silverkalla
Fönsterfikus
Ampellilja
Svärmors bandrosett
Elisabeth-Västkustkolonisten
Åsa hur trivs orkideen i hydro? hur är det med blomningen i hydro?

St Paulia trivs också väldigt bra i hydro

Elisabeth
Åsa E
Jotack, både phalaenopsis och zygopetalum har blommat om efter att de blev planterade i hydrokultur. Så det fungerar bra. Jag har också provat med paphiopedilum i hydro, men den verkar inte trivas där.
Sofiia
brudorkidéer är nog perfekta för hydro. Enda knepiga med en vas, eller kruka utan hål är att det bildas alger lätt, och att det då är svårare att skölja ur krukorna då det inte finns hål i sidorna som hos krukor som är menade för semihydro odling. Positivt är ju att risken för en del skadedjur minskar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon