Kors vilket år det har varit! Tidigt i vintras/våras hade jag hängt på Odla ett tag och kommit fram till att i år, 2007, skulle jag ta nya friska tag och få en vacker trädgård. Stora planer togs fram och mycket av det blev gjort. En bit av gräsmattan grävdes upp och rosor och perenner planerades. Fler pioner inköptes, ännu en bit av gräsmattan grävdes upp. Gamla rabatterna grävdes om och mer jord och näring tillfördes. Det gamla plommonträdet sågades ner. Så slitsamt det var! Så roligt det var! Och så fattig jag blev! Förväntan inför en fin blomstersommar var stor.
Och vad blev det av det? Sommaren blev ingen riktig sommar. När det inte regnade så blåste det. Jag jagade sniglar som en galning och övervakade växterna som om dom var mina barn. Och så kom Vattenskadan som grädde på moset. Köket översvämmades och en avfuktare stod och brummade där i närmare 6 veckor. Jag har nog aldrig varit så deprimerad tror jag. Efter mycket beslutsvånda kom vi fram till att vi skulle passa på att byta ut hela köket.
Nu är det slutet av oktober. Köket är äntligen på plats. Det blev dyrt och det tog lååång tid men det ser bra ut. I trädgården är däremot inte så vackert. Milde, vad det har blivit försummat. Det blir att ta nya tag nästa år. Liiite jobb till därute, sen går jag i vinterdvala. En resa till solen hade varit trevligt men det finns inte med i planerna. Får bli fåtölj, filt, te och en bra bok.
Har ni andra haft ett bra odlingsår?