Full version: Mitt odlingsår 2007
Bee
Kors vilket år det har varit! Tidigt i vintras/våras hade jag hängt på Odla ett tag och kommit fram till att i år, 2007, skulle jag ta nya friska tag och få en vacker trädgård. Stora planer togs fram och mycket av det blev gjort. En bit av gräsmattan grävdes upp och rosor och perenner planerades. Fler pioner inköptes, ännu en bit av gräsmattan grävdes upp. Gamla rabatterna grävdes om och mer jord och näring tillfördes. Det gamla plommonträdet sågades ner. Så slitsamt det var! Så roligt det var! Och så fattig jag blev! Förväntan inför en fin blomstersommar var stor.

Och vad blev det av det? Sommaren blev ingen riktig sommar. När det inte regnade så blåste det. Jag jagade sniglar som en galning och övervakade växterna som om dom var mina barn. Och så kom Vattenskadan som grädde på moset. Köket översvämmades och en avfuktare stod och brummade där i närmare 6 veckor. Jag har nog aldrig varit så deprimerad tror jag. Efter mycket beslutsvånda kom vi fram till att vi skulle passa på att byta ut hela köket.

Nu är det slutet av oktober. Köket är äntligen på plats. Det blev dyrt och det tog lååång tid men det ser bra ut. I trädgården är däremot inte så vackert. Milde, vad det har blivit försummat. Det blir att ta nya tag nästa år. Liiite jobb till därute, sen går jag i vinterdvala. En resa till solen hade varit trevligt men det finns inte med i planerna. Får bli fåtölj, filt, te och en bra bok.

Har ni andra haft ett bra odlingsår?

MariaS
CITAT (Bee @ 25-10-2007, 11:19) *
Kors vilket år det har varit! Tidigt i vintras/våras hade jag hängt på Odla ett tag och kommit fram till att i år, 2007, skulle jag ta nya friska tag och få en vacker trädgård. Stora planer togs fram och mycket av det blev gjort. En bit av gräsmattan grävdes upp och rosor och perenner planerades. Fler pioner inköptes, ännu en bit av gräsmattan grävdes upp. Gamla rabatterna grävdes om och mer jord och näring tillfördes. Det gamla plommonträdet sågades ner. Så slitsamt det var! Så roligt det var! Och så fattig jag blev! Förväntan inför en fin blomstersommar var stor.

Och vad blev det av det? Sommaren blev ingen riktig sommar. När det inte regnade så blåste det. Jag jagade sniglar som en galning och övervakade växterna som om dom var mina barn. Och så kom Vattenskadan som grädde på moset. Köket översvämmades och en avfuktare stod och brummade där i närmare 6 veckor. Jag har nog aldrig varit så deprimerad tror jag. Efter mycket beslutsvånda kom vi fram till att vi skulle passa på att byta ut hela köket.

Nu är det slutet av oktober. Köket är äntligen på plats. Det blev dyrt och det tog lååång tid men det ser bra ut. I trädgården är däremot inte så vackert. Milde, vad det har blivit försummat. Det blir att ta nya tag nästa år. Liiite jobb till därute, sen går jag i vinterdvala. En resa till solen hade varit trevligt men det finns inte med i planerna. Får bli fåtölj, filt, te och en bra bok.

Har ni andra haft ett bra odlingsår?

Tja odlingsåret har ju varit som det varit, med regn och blåst. Men det där med köket förstår jag fullständigt. Sedan tre veckor är köket utspritt i hela huset. Vissa delar av väggarna saknas och golvet är sedan i söndags på värmeverket. För när vi ändå gör om, kan vi ju lika gärna slå ut en vägg, för att få större kök och lägga golvvärme och få fler bänkar, istället för element.
På grund av detta, är huset rena autoban in, för mössen. Mössen har sedan snabbt hittat vägen till "tropiska" rummet och idag såg jag att de gnagt av ett citronkart där.
Så på någe vis, föll kökskaos och odlingsbekymmer under samma rubrik i alla fall crying.gif fear.gif
kerstin z5-6
Ett relativt stillsamt hos mej-vädret var ok-och sådderna färre än vanligt
Rosantalet, nya var mer än 30 -också som vanligt

Att det regnade hos dej har nog bara varit bra -de nya perennerna , rosorna och pionerna är ju ändå som finast först nästa vår-de behövde vattnet -och nu har du ju ett nytt kök med smile.gif
Det blir en fin sommar nästa år tror jag smile.gif
Bee
Maria: jag vet hur du har det, frånsett mössen (jag har grannens katt). Jag kan rekommendera en stor gasolgrill för matlagningen. Det går tom att steka ägg på den smile.gif

Kerstin: Jag hoppas du har rätt ang nästa år smile.gif
MariaS
CITAT (Bee @ 25-10-2007, 11:44) *
Maria: jag vet hur du har det, frånsett mössen (jag har grannens katt). Jag kan rekommendera en stor gasolgrill för matlagningen. Det går tom att steka ägg på den smile.gif

Kerstin: Jag hoppas du har rätt ang nästa år smile.gif

Mina två innekatter fulständigt Äääääälskar livet just nu. Det springer ju levande leksaker överallt. Tyvärr hinner de inte med, fast de är två. Ska köpa massor med fällor idag och stänga in i det pågående (snart hoppas jag klara) köket.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon