Margaretha
25-10-2007, 11:21
Min son har köpt en lägenhet och en obehaglig upptäckt är en vämjelig lukt i kyl och frys. Vanlig rengöring och luftning har ingen effekt. Jag har för mig att jag någon gång hört talas om något som man skulle kunna torka med eller sätta in en skål med, men jag minns inte vad. Kan det ha varit Klorin?
Läget känns ganska förtvivlat. Undrar om undersökningsplikten när man köper lägenhet innefattar att man ska sticka in näsan i kylskåpet? Man borde väl kunna utgå ifrån att det skötts på ett normalt sätt!?!
Har någon ett tips? Vi får ju pröva allt.
Kanske du menar ättika? det kan man hälla i en skål mot dålig lukt.
//Mollis
anna_rispan
25-10-2007, 11:34
Jag minns att detta diskuterats på forumet tidigare. Kanske du är bra på att söka i foruemt? Annars kanske tipsen dräller in igen. Jag har ett svagt minne av allt från att gnida en citron till ättika...mm. Men det kom även varningar om att akta så att man inte förstör plasten så se till att du hittar alla fakta innnan du sätter fart.
Lycka till!
Ställ in en kopp ättika så försvinner det. Om du vill kan du ta vatten med en skvätt ättika i och torka ur först.
Klorin brukar ta det, men inte alltid.
Margaretha
25-10-2007, 14:45
Tack! Jag börjar med ättika, så får vi se.
Jag misstänker att den unge man som bott där innan glömt en lök som ruttnat och att lukten satt sig i plasten. Det luktar kväljande!
Om inte de tips du fått hjälper kanske du kan hitta något
Här eller
här
Annika i Huddinge
25-10-2007, 23:01
Hejsan!
För flera år sedan fick jag tipset att lägga in en tidning i kylskåpet modell DN. Stäng dörren och ett dygn senare har lukten försvunnit in i tidnigen. Rena miraklet! Och billigt! Och effektivt!
Annika
anna_rispan
26-10-2007, 09:13
CITAT (Alba @ 25-10-2007, 16:31)

Om inte de tips du fått hjälper kanske du kan hitta något
Här eller
härHe he. jag mindes rätt då!

yla skrev ett bra tips också där. glöm inte listerna!
Margaretha
27-10-2007, 10:22
Tack alla! Inte minst Alba för hjälp att hitta gamla trådar. Det är jag riktigt dålig på.
Vi provar oss fram!
Huggorm
27-10-2007, 21:23
Återkom gärna med resultat. Jag har samma problem själv, det luktar helt jävligt i mitt kylskåp. Märkte det inte heller förrän jag flyttat in i lägenheten, och det var i april. Det sitter fortfarande ordentligt kvar, även fast jag tror mitt kommer från rutten fisk snarare än gammal lök. Det är riktigt jobbigt, om jag har en burk med läsk stående där inne över natten till exempen, så sätter sig lukten i burken så man får lukten av gammalt lik i näsan när man skall dricka
zaaritha
27-10-2007, 22:05
Ättika ÄR faktiskt jättebra!
CITAT (zaaritha @ 27-10-2007, 22:05)

Ättika ÄR faktiskt jättebra!
Ja, jag har alltid en flaska 24% ättika hemma... Och citronsyra.
Tvätta hela kylskåpet med ättiksvatten... ha i rejält med ättika i varmt vatten...
tvätta noggrant hela kylskåpet, hyllor och dörrfack... glöm inte gummilister
och glöm inte heller "koppen" där smältvattnet far ner.
Använd handskar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.