Full version: nyponros
inger1
Hej!
I morse under min hundpromenad "stal" jag två nyponfrukter.
Tanken var att man kanske kunde framodla sina egna buskar, det fanns ju en hel del frön i varje frukt.
Vad jag skulle vilja är att höra åsikter från andra som kanske har försökt och vilket resultat det blir.
Ska dom sås nu eller blir det till att vänta till våren.
Mvh Inger
kerstin z5-6
Jag brukar ta nyponen i sept oktober så att de ska vara ordentligt mogna.
Många rugosors nypon mognar ju tidigare . Sen plockar jag ut nötterna och skrubbar dem under rinnande vatten i ett durkslag.
Så är det bara att så i krukor med såjord blandad med sand.

Jag täcker krukorna med plast och ställer dem på en hylla i Vinterträdgården -på svalaste stället
så att de inte fryser under vintern. Har hört att de gror fortare om man inte låter dem frysa-och så verkar det vara
De kan gå i frövila och helt stå still om de utsätts för minusgrader
Garage, matkällare eller liknande går bra -när de grott måste de förstås ha ljus -men så dem färska
tror jag är viktigt
Aqvakul
Kerstin är en idog trädgårdsarbetare. Ett betydligt snabbare sätt är att gräva upp en bit rot eller ännu hellre ett rotskott. Fast då måste man förstås be markägaren om lov. Fast visst är det spännande med frön som gror. (Har precis sett det första gröna av frön från Afrikansk lilja). Det lär nog ta några år innan de plantorna blommar.
Hälsningar
Anders
kerstin z5-6
Ja men då missar du det spännande med att så .. och få en unik ros -som du kan kalla Anders smile.gif
inger1
Tack Kerstin och Ag42 för svaren på min undran om nyponrossådd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon