Min fru och jag anade oråd då vi fick varsitt rek-brev idag. Vi, och sisådär en 40 andra, blev vräkta från våra odlingslotter. Jag har haft min sedan 8/8 i år och min fru fick sin någon månad senare. Har lagt ner en massa tid och en del pengar på grävning, plantering, stenplockning och annat. Nästa är skulle det odlas och skördas, men icke...
Frågade explicit när jag skrev kontrakt om det fanns några planer på att bebygga och fick nekande svar! Har nu skrivit till politiker, tjänstemän och sydsvenskan. Tacksam för tips om vad vi kan göra. Känns ju inte rätt att bara acceptera och lägga sig platt. Området vi har (hade) varsin odlingslott är Granbacken på Bulltofta i Malmö. Man blir ju både förbannad och ledsen...
Känner med dig. Kämpa på
Piccante
25-10-2007, 15:44
Konstigt att man kan bli vräkt bara så där?! Om ni har ett skrivet avtal hyra/arrende så borde ni ju ha någon form av besittningsrätt. Kan man inte få ersättning för jobbet man har lagt ned när man blir uppsagd så på en gång. Kan tyvärr inget om hyresavtal men det verkar väldigt fräckt att bara sparka ut folk så.
Juridiskt är det, tyvärr, antagligen rätt agerat av Malmö stad. Vi får som ersättning arrendearvodet noll kronor för nästa år om vi tar oss varsin annan odlingslott (yippie! sisådär 3kr i timlön på nedlagt arbete under hösten), men har skrivit till stadens styrande och lite snällt frågat om bättre ersättning. Tydligen blev "vår" del av odlingslottområdet stadsplanerat för bebyggelse 1982 (eller 1981) till att kunna bebyggas. Rent rättsligt är det nog vårt ansvar att ta reda på alla fakta innan vi skrev på arrende-avtalet. Känns bara så d-a surt att lägga ner en massa jobb (fångat över 2000 elaka mördarsniglar) och nu ska Malmö stad ta tillbaka "våra" små jordplättar. Vi har massor med förslag på områden som skulle passa bättre att bebygga. Kanske blir det detta som får oss att lämna kommunen. Känns som att bo i ett illa skött Ankeborg...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.