|
Eva Swahn
24-07-2003, 10:42
Jag har funderat på att skaffa trådlös telefon att ha i fickan när jag är i trädgården. När det ringer nu så vet jag ju inte vilken signal jag hör - kanske är det den näst sista...och jag rusar upp, snubblar över trädgårdsslangen, trampar på katten, välter ogräskorgen och hunden tror att hon har missat nått skarpt akutläge och far ut och skäller vilt omkring. Dessa abrupta avbrott i idyllen skulle jag helst vilja leva utan. Trådlös telefon vore kanske en lösning? Har du någon erfarenhet av dessa? Är dom bra? Vad ska man tänka på? Finns ju både analoga och digitala såg jag på Pricerunner i går (sida där man kan jämföra varor och priser). Och det finns en till synes oändlig mängd apparater att välja mellan. Hjälp  jag som inte kan bestämma mig för någonting.
Hasse_h
24-07-2003, 10:57
Vi har en digital bärbar telefon som kostade ca 600-700:- för nåt år sedan. Kommer tyvärr inte ihåg fabrikatet. Den fungerar jättebra i trädgården och den räcker kanske 50-60 meter från huset, trots att basstationen står mitt i huset med flera innerväggar och yttervägg emellan. Den räcker iaf överallt i vår trädgård på 1034 kvadradmeter och lite till.
Det kan vara bra om telefonen har standard laddningsbara batterier, det gör batteribytet om ett par år billigare och enklare...
Annars är det väl mest finesser som skiljer dem åt. Nummerpresentation är ju alltid bra att ha.
Det som är jobbigast med att ha den med sig i trädgården är att man inte har nånstans att lägga den, man vill ju ha den nära sig. Det är ju det som är vitsen med en bärbar.... I fickan är ju knöligt när man håller på och jobbar. Man vill inte lägga den i gräset eller i rabatten. Tänk om det kommer en regnskur och man glömmer den där... nä, man borde ha nån bälteshållare eller liknande, men det finns inte till våran.
När man inte använder den trådlösa telefonen så bör man tydligen inte ha den liggande på laddningsstationen, det minskar livslängden på det uppladdningsbara batteriet (ett nytt kostar ca 120 kr). Man bör alltså ölåta den ladda ur ordenligt och då ladda den och sedan lägga den vid sidan av.
Jag köpte min första trådlösa telefon 1997 — den har gått till sällare jaktmarker nu, eller var de nu tar vägen. Därefter kan jag inte klara mig utan. Köpte för 2 år sedan en Siemens, billigaste modell och därefter en likadan till övervåningen. Det är de enda jag använder överhuvudtaget + att jag kan skifta mellan våningarna, glömmer jag telefonen på fel våning kan jag ladda den där. Vad dessa ej har och som jag saknar från min första är: Intercom, högtalartelefon (enormt bra när man ringer samtal typ: "Om du vill ditten: tryck 1") och framför allt att kunna ringa från enheten till basstationen. Blir så enormt lätt att hitta telefonen då. Nu kan jag iofs ringa från mobilen — om jag hittar den!!
Jag tycker helt klart du ska investera i en trådlös telefon. Då slipper man ju gå in för att svara. Dessutom är det mindre risk att man missar att det ringer. Jag brukar lägga ifrån mig telefonen så att det är max 20 meter mellan den och mig. Det brukar funka bra för då hör man signalen. Har dessutom gjort misstaget att glömma den ute en natt när det spöregnade. Då trodde jag att den satt sin sista potatis men vi provade att lägga den i solen på tork utan batterier. När den torkat ordentligt så det inte fanns någon kondens kvar i displayfönstret så satte vi den på laddning igen och sen funkade den som vanligt. Dessutom brukar det vara telefonsvarare på dem så man ser vilket nummer som ringt om man råkat missa att svara.
Hasse_h
24-07-2003, 11:49
CITAT (KURT @ 24-07-2003, 12:15) När man inte använder den trådlösa telefonen så bör man tydligen inte ha den liggande på laddningsstationen, det minskar livslängden på det uppladdningsbara batteriet (ett nytt kostar ca 120 kr). Man bör alltså ölåta den ladda ur ordenligt och då ladda den och sedan lägga den vid sidan av. Sant om det är nickelkadmiumbatterier (NiCd) i telefonen. Batteriet "lär sig" hålla en lägre kapacitet om man laddar det när det fortfarande har laddning kvar. Men det om det är nickelmetallhydridbatterier (NiMh) vilket idag är vanligt så påverkas inte livslängden av att man laddar ett icke-urladdat batteri. NiMh batterier tar lite längre tid på sig att bli fulladdade om de är tomma från början. Det står i bruksanvisningen exakt vad som gäller för den telefon man köpt.
om du köper en Telefon köp en Digital, mkt bättre kvalitet. vår trådlösa digitala telefon av märket Siemens är nästan bättre en den tråd-telefon vi har.
Hasse_h
24-07-2003, 11:57
CITAT (ÅsaF @ 24-07-2003, 12:37) Har dessutom gjort misstaget att glömma den ute en natt när det spöregnade. Då trodde jag att den satt sin sista potatis men vi provade att lägga den i solen på tork utan batterier. När den torkat ordentligt så det inte fanns någon kondens kvar i displayfönstret så satte vi den på laddning igen och sen funkade den som vanligt.  Har förvisso hört talas om vanliga mobiltelefoner som tappats under vintern och senare hittats på vårkanten när snön tinat, fullt fungerande men med urladdat batteri. Men man bör nog ändå försöka undvika fukt... de är ju inte byggda för att vara vattentåliga.
Ja du har alldeles rätt i det Hasse_h att man inte bör lämna telefonen ute så att den kommer i närheten av fukt. Jag ville bara tala om att det inte behöver vara helt kört om det skulle råka hända att telefonen blir blöt. Det bästa är nog att ha för vana att endera bära den på sig eller lägga den under tak (utifall att man skulle råka glömma den).
digitalkarin
24-07-2003, 14:25
Hur är det med strålningen från digitala trådlösa lurar? Nån som vet?
Hasse_h
24-07-2003, 14:43
Nä, jag vet inte, men den borde vara betydligt lägre än för GSM-telefoner. Avståndet mellan en DECT-telefon till basstationen är ju betydligt kortare -> det går åt lägre effekt.
Apropå strålning från GSM-telefoner så vet ni väl att det är när man är långt ifrån en mobiltelemast som man utsätts för mest strålning när man pratar i luren....
Gossen Ruda
24-07-2003, 17:43
Hade en trädgårdstelefon (Panasonic) tidigare men den funkade sämre och sämre. Efter en lagning blev den bättre men det höll ett halvår. Nu är den pensionerad för gott. Använder GSM:en istället och medflyttar den fasta vid behov. Jag tycker inte jag har behov av att alltid svara i telefon, man är faktiskt inte tvungen att ta alla samtal. Väntar jag nåt viktigt så medflyttar jag bara. Mobilen är så mycket mer användbar så det finns ingen anledning till att ha dubbla bärbara telefoner.
Beträffande ev strålning så är det inget en normal användare behöver bry sig om. Det är bara under samtal som uteffekten är stor, i vila är den minimal. I tätorter är det så tätt med master att strålningen dessutom är låg. Strålning och strålning förresten, radiovågor är en bättre benämning. Bara för att man börjar prata om strålning har okunnigt folk blivit rädda för radiomaster.
*Felix matte*
24-07-2003, 18:08
CITAT (digitalkarin @ 24-07-2003, 15:25) Hur är det med strålningen från digitala trådlösa lurar? Nån som vet? Vet inte om det är strålning men om jag pratar länge i den trådlösa hettar det i örat, precis som när jag pratar länge i mobilen. Jag har haft trådlöst i drygt tio år och tycker den är oumbärlig. Dect är att föredra eftersom den Analoga är avlyssningsbar.
Knobban
24-07-2003, 18:53
Två tips som är ett måste: Bältesklämma (finns bla på Siemens) Tangentlås!! Jag har haft bärbar telefon (Siemens) flera år och köpte nu nya (fick den på köpet när jag köpte mobil) och upptäckte när jag kom hem att den varken hade det ena eller det andra. Trist. Men nu får det vara såhär...Synd bara att min dotter på snart 2 år ringer hit och dit när tangentlåset saknas...
 Glöm inte att ta den där försäkringen som man kan få på onoff eller siba. Jag tappade ner min i vattentunnan i växthuset och den sten dog men fick faktiskt en ny på försäkringen. Hälsar Anne
Hasse_h
24-07-2003, 20:15
CITAT (Gossen Ruda @ 24-07-2003, 18:43) Strålning och strålning förresten, radiovågor är en bättre benämning. Bara för att man börjar prata om strålning har okunnigt folk blivit rädda för radiomaster. Radiovågor = elektromagnetisk strålning. Många kopplar nog ihop begreppet strålning med radioaktivitet, vilket ju är något helt annat. CITAT Bältesklämma (finns bla på Siemens) Då kanske det finns ändå till min telefon. Såg nu att det var en Siemens Gigaset 200. Får leta lite till.
Vi har en Siemens Gigaset digital trådlös sen flera år, rekomenderar dej varmt att köpa en. Jag har den med mej ute i trädgården liggandes på bordet på uteplatsen, då behöver jag inte springa så långt när det ringer. Kolla här: http://se.pricerunner.com/phones/cordless-...s/86598/details
Helen i Skåne
25-07-2003, 07:44
Vi har också Siemens Gigaset, himla praktiskt att ha i trädgården. Den får dock fötter dagligen och kan då endast hittas hos något av barnen som inte ORKAR sätta tillbaka den, men det finns ju en sådan fiffig söksignal så att man kan ringa upp den. Praktiskt även när den försvinner på tomten...
Hannele
25-07-2003, 09:13
Köp den billigaste, duger bra. De har alla ca 100 m räckvid, man kan gå till brevlådan... Kompletttera med ett enkelt verktygsbälte från Biltema - sekatören får också plats. Vi har både TeliaFocus och Audioline - med 2 lösa telefoner, gaska skönt om man har två våningar i huset. Vi betale 600 kr för ett sett med 2 telefoner. Det enda jag ångrar, att vi inte köpte trådlöst tidigare!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|