Prillan
25-10-2007, 14:59
Undrar om någon vet om det finns flera arter av fladdermöss i Sverige. Hade en diskussion med min kusin och hon påstod sig ha sett stora fladdermöss, typ i svalornas storlek. Till saken hör att hon inte är så förtjust i "dessa anfallande varelser ", som hon uttrycker det. Själv upplever jag dem som små. Är det någon som kan reda ut detta åt mej så är jag tacksam.
Prillan
Lars-Olof Arvids
25-10-2007, 15:11
Det finns 16 arter av fladdermöss i Sverige. De större är nog ungefär i klass med svalor i storlek, andra är betydligt mindre. Ingen svensk art anfaller människor, utan alla är helt ofarliga och lever av insekter som de fångar med hjälp av sitt ultraljud.
Olle
sanakan
25-10-2007, 15:29
Jag älskar fladdermöss! De jag ser är oftast stora som svalor, men det finns ju många sorter som sagt.
Med en enkel google-sökning hittades
en väldigt bra lista över svenska fladdermöss, dock ej med bilder. Och på
Wikipedias sida om fladdermöss kan man läsa mer om respektive art.
Fladdermöss anfaller inte, men jag har upplevt att de ibland kan flyga lite "ryckigt" och faktiskt stryka förbi håret på en om man går ut precis på den plats där de jagar för tillfället. Jag har också märkt att de dras till vita saker. En gång skulle vi bära ett stort vitt täcke genom trädgården på kvällen och då var de som galna kring det vita... Kanske är det istället så att insekterna dras dit, vilket medför att fladdermössen flyger dit också? Eller så studsar deras ljud mot skynket på något sätt...
På
denna bra sida från Naturhistoriska riksmuséet står det att:
Förmågan att orientera med ljud, ekolokalisation, ekopejling eller sonar, är det som gjort fladdermössen till en av de mest framgångsrika och mångskiftande däggdjursgrupperna. Med ekolokalisation menas förmågan att frambringa ljud och sedan lyssna på ekot för att på så sätt orientera sig i omgivningen. I fladdermössens fall är ekolokalisationsljuden en serie högfrekventa läten, d.v.s. ultraljud som är så höga att vi i de flesta fall inte hör dem..
Men jag tycker man hör fladdermöss mycket väl! Deras höga "Vrr Vrr Vrr"-ljud på kvällen. Man kan till och med höra att ljudet kommer närmare och sedan se fladdermusen väldigt tydligt. Kanske låter vissa arter mer än andra
Piccante
25-10-2007, 15:35
Är inte fladdermöss vår artrikaste däggdjursordning i Sverige??? eller är gnagarna fler kanske? Någon av dem är det iaf. Vi har inte så artrik fauna i Skandinavien pga att det inte har hunnit invandra så många djur sen den senaste istiden men att vi har mycket fladdermöss tänker nog inte så många på för de lever ju ofta lite undanskymt.
Jag var med på fladdermus safari på Öland härom året. Jättespännande att få följa dem med detektor och höra när de kommer flygande mot en. De navigerar mellan människor och träd på ett imponerande sätt och flyger aldrig på någon eller något.
Det bor fler fladdermöss än människor i städerna, det är ju trevligt att veta det. Och att de i länder med vinter bara kan bo där det finns hus där de kan övervintra, de finns bara där mänskor finns - det tror man ju inte när man träffar en fladdermus i fjällen till exempel, men se - där fanns visst en liten stuga någonstans ändå. Och så tror jag de är våra närmaste släktingar, efter primaterna.
Jag var och lyssnade på en fladdermusforskare för några år sedan, detta är det enda jag riktigt minns av allt häpnadsveckande och roligt han berättade (minnet är ju ett sorgligt såll), samt att NASA och krigsindustrin lär satsa ganska stora grundforskningspengar i fladdermusforskningen, pga av deras finurliga "radarsystem".
Jag hör dem tydligt från min balkong på kvällarna så här års. Det är nu de parar sig, sedan är de havande hela vintern, lika lång graviditet som människan nästan...
mvh Eklo
Någon hävdade också att fladdermöss skulle vara de snabbaste däggdjuren i Sverige, medan hare skulle vara det snabbaste däggdjuret på land.
anna_rispan
25-10-2007, 18:31
Hihi. Jag o en kompis skulle kika in i en sån där garderob som ligger längst ut i huset under taket. Vet ni vad jag menar? Den här var inte inredd och det stod mest gamla pinnar där. Typ. Och en fladdermus. Som precis när vi tände och stack in våra huvuden flög mot oss. Vi skrek till och drog oss tillbaka precis som fladdermusen vände om. Då stack vi in huvudet igen för att kika var den tog vägen eller om vi skulle titta runt på pinalerna där inne. Då flög den mot oss igen.
Stackarn var väl lika skräckinjgad som vi var. hade den kunnat krika hade den nog gjort det. Tänk vilken chock den måste fått när den helt plötsligt uppmärksammade två stora människor som fladdrade fram o tillbaka! Men den var ändå rätt gullig.
Deras ögon sitter ju rakt fram som på oss männsikor. så man ser ju hela ansiktet. gulligt.
zaaritha
26-10-2007, 22:28
Jag har aldrig (i motsats till make o svägerska) haft nå´t emot fladdermöss!
Tvärtemot; de är trevliga djur!
Prillan
29-10-2007, 09:21
Nu har jag lärt mig en hel del om fladdermössen. Jag tycker också att de är häftiga att studera, hittade en i vattentunnan en dag. Den såg ut som ett visset löv, tog upp den på tork. Naturligtvis väste den skräckinjagande mot mig, men vem skulle inte ha gjort det om en "jätte" lyfte lyfte upp en. Den klarade livhanken i alla fall. Nu har vi nät över vattentunnorna så vi ska slippa fler olyckor. Får väl Googla lite jag också och se om jag kan komma fram till vad det är för sort vi har, små är dom hur som helst.
Prillan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.