Full version: De nya albumen?!
Helen i Piteå Zon 5
Kan någon förklara hur de nya albumen funkar?? Kan jag inte flytta runt bilderna som jag vill, så som man gjorde i det gamla? Vad betyder knapparna 'flytta upp' och 'flytta ner' Tycker att det verkar som de här nya albumet fungerar sämre eller?? Bra är att man kan ladda in flera bilder samtidigt... näää, jag får inget 'kläm' på det g.gif
ewa zon 3
Undrade precis det samma för ett tag sedan och det går tyvärr inte att flytta runt bilderna efter att man laddat upp dom i albumet.
Tror vi är många som skulle bli glada över den funktionen så att albumen blir hanterbara att söka i.
"Flytta upp" och "Flytta ner" förstår jag mig inte på confused.gif

/Ewa
Alba
När man går in i ett album så ligger bilderna i 3 rader med 3 bilder i varje.
Jag kan då klicka på en bild i tex andra raden och välja flytta upp.....då flyttas bilden till övre raden.

Tanken är väl att de bilder man kanske arbetar mer med ska man kunna flytta upp för att lättare komma åt.
kerstin z5-6
de är inte så kul helen -dessutom funkar de vad jag förstår som Aot s gamla .. dvs du måste lägga in bilder i rätt ordning -med början bakifrån .. suck ..
Blomstertanten
Inte heller sams med de nya albumen !!!! Men jag kunde lägga in bilder i de gamla , men det kanske inte går att skapa nya "gamla album" confused.gif

Här en tråd där jag demonstrerar mot de nya flirting.gif
http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=63858
Helen i Piteå Zon 5
Men kära nån då fear.gif går albumen inte att förbättra då??? Ingemar/Göran var är ni?????? confused.gif
ewa zon 3
CITAT (kerstin z5-6 @ 25-10-2007, 23:54) *
de är inte så kul helen -dessutom funkar de vad jag förstår som Aot s gamla .. dvs du måste lägga in bilder i rätt ordning -med början bakifrån .. suck ..

Nä, verkligen inte kul för även om man nu lyckas med konstycket att lägga in bilderna i rätt ordning baklänges , tex i bokstavsordning efter vetenskapligt namn, så saboteras det så fort du vill lägga till fler bilder. Om du nu inte tar och raderar albumet och börjar om igen med att lägga in bilderna baklänges.............................................................. crazy.gif
Drömmen vore att också få till fungerade sökbara listor också på forumet för tex rosor, perenner mm mm
Så jag hoppas, hoppas att det kan bli mer användarvänligt både att leta och lägga in bilder rolleyes.gif

/Ewa
Lars-Olof Arvids
Jag håller med och tänker inte göra några nya album så länge det inte går att få den senast inlagda bilden sist. Om jag t ex gör ett album om en resa, vill jag att den ska gå i rätt ordning. Både när jag lägger in bilderna och när jag sedan tittar på dem.

Olle
Anna NV Uppsala
Ojoj, och jag som trodde att jag hittat ett bättre ställe att göra album på, nu när AoTs album är rena skämtet. Tycker albumen här är rätt snygga, och fint att man åtminstone får se ett kort namn på bilden. Underbart vore förstås att få kunna se hela bildtexten utan att behöva klicka upp stor bild, så som de gamla AoT-albumen fungerade. Men det verkar jag vara ensam i hela världen om att tycka.

Synd om det inte fungerar att flytta runt bilderna i albumen, det hade jag ju hoppats på när jag börjar flytta över mina bilder från AoT.
KarinSKARA
I Picasa kan man flytta dom precis hur mycket man vill.
Eller atomatiskat efter namn.

Lite knepigt (som allt nytt) att komma på först men efter 1 timma fattade jag precis ALLT om att lägga in, namna och flytta. KAN JAG kan ALLA.

Massor med text som syns när man för musen över bilden.

Hitills det perfektaste jag hittat som var gratis att ladda hem.

kerstin z5-6
Ta en titt ni som är nytillkommna på "mina gamla album " hos någon här-anv infot
DE var bra -där gick det numrera alla bilder o på så vis få ordning .. önskar mig nåt sånt igen
Alba
CITAT (KarinSKARA @ 26-10-2007, 21:51) *
I Picasa kan man flytta dom precis hur mycket man vill.
Eller atomatiskat efter namn.

Lite knepigt (som allt nytt) att komma på först men efter 1 timma fattade jag precis ALLT om att lägga in, namna och flytta. KAN JAG kan ALLA.

Massor med text som syns när man för musen över bilden.

Hitills det perfektaste jag hittat som var gratis att ladda hem.

Jag har funderinga på Picasa men kommer inte till skott. Så här står det i början på deras information:

När du installerar Picasa börjar programmet jobba direkt med att organisera alla bilder du har på hårddisken efter datum i samlingen "Mappar på disk". Om Picasa hittar mappar som du inte vill ha väljer du Verktyg > Mapphanterare och anger vilka mappar som ska genomsökas en gång, vilka som alltid ska genomsökas eller vilka som ska tas bort. Om du vill ta bort enskilda bilder från ditt bibliotek markerar du bara ett foto och högerklickar för att radera det permanent från datorn eller dölja det från Picasa.

Vad menas med detta. Jag ser framför mig hur Picasa tar alla mina bilder och sorterar i en ordning som jag inte vill ha
*Stintan*
Det där läste jag också och blev livrädd. Inte för att jag har någon bra ordning på mina bilder i datorn precis men jag vet ändå något så när var jag ska hitta dom. Men om man nu inte vill ha bilderna sorterade efter datum utan efter namn hur funkar det då med Picasa. Vad händer med bilder som inte har nåt datum?
Alba
Jag ändrade och gjorde ett eget inlägg om Picasa.

Jag kände att jag inkräktade lite på trådskaparens inlägg.
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (Alba @ 28-10-2007, 15:27) *
Jag ändrade och gjorde ett eget inlägg om Picasa.

Jag kände att jag inkräktade lite på trådskaparens inlägg.

nämän oj, inte gör det mig något, skulle aldrig ens komma på den tanken... biggrin.gif bara bra att få tips yes.gif
kerstin z5-6
Jobbigt men bra om man bearbetar bilder ur kameran och VET att detta blir tex ett Då och NU album är :
Att före namn på bilden numrera dem i mappen -från 1-.. på så vis är det lätt att ladda in dem -i rätt ordning dvs man börjar med tex 23 o slutar med bild nr 1 ...

Ett annat är att sortera perenner efter färg -inte namn -för namn kräver kanske flytt -medan Blå" perenner kan fyllas på
Ser nu, att man kan välja om bilderna ska visas sort efter datum eller andra alternativ
testat o gjort en ny rundvandring .. men riktigt överens med albumen är jag inte ..
ewa zon 3
CITAT (kerstin z5-6 @ 29-10-2007, 17:44) *
Ser nu, att man kan välja om bilderna ska visas sort efter datum eller andra alternativ
testat o gjort en ny rundvandring .. men riktigt överens med albumen är jag inte ..

Jag ser ingen "Sorteringsknapp" alls jag, lite hjälp hur gör man då? dunno.gif

/Ewa
Alba
När du går in i andras album tex medlemsalbum finns längst ner på sidan en möjlighet att bestämma ordningen på bilderna.

Någon sån möjlighet har jag inte kunnat hitta när man själv lägger in bilderna.
kerstin z5-6
Nej det gäller bara vid visning -även när du tittar på dina egna album -Man kan ju förstås ge en hint" om i vilken modell man vill att just det albumet ska visas i ..
anna_rispan
Ah, det hade jag inte sett. Testade bildtitel. Sorterades baklänges men annars kan man kanske döpa dem med a, b, c osv innan namnet??
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon