Full version: undran om potatis
lissa
Jag planterade 2 potatisar, och den ena har gett en massa blast. Nu har vi visserligen fortfarande mycket ljs, men det börjar bli lite kyligt, runt 15 grader idag ( komer nog att bli fler varma dagar ändå innan jul)
Saken är att jag är rädd för att den kanske inte kommer orka bloma, måste dom blomma för att ge potatisar ??
Ska man vattna så pass mycket eller ska man hålla igen när det blir kyligt ??
Vid vilken temperatur är det lämpligt att flytta in den?? Som ni ser har den blivit väääääldigt hög, är det normalt? Det har blivit mer blast sen jag tog bilden för inte så många dagar sedan..
Hoppas jag kan få hjälp med dom frågorna av någon smile.gif
[attachment=8781:DSCN5215.JPG]
MariaS
Nu när ljuset är dåligt, försöker potatisen kompensera för detta med mer blast. Tyvärr pågår detta tills potatisknölen inte har mer att ge. Om din tanke är att få skörd på potatisen i vinter bör du
1. plantera om i större kärl. Minst en hink på 10liter.
2. ge den mer ljus
3. håll temperaturen runt 15°
Annars är det bättre att låta den vissna ner. Den kommer igen till våren.
Tosan
Nej, jag tror inte de måste blomma, men det brukar va ett tecken på att de börjar bli potatisar. Mina fick knoppar i år bara, sen åt nån upp dem, potatis fick jag iaf.
Här uppe har vi ju ibland somrar som inte är varmare än 15 grader så det borde inte vara nåt större bekymmer. Försök ge den så mycket ljus du kan bara och var lite försiktig med vattnet så det inte blir för blött.
Piccante
Håll igen på gödsel/näring oxå. Kväve stimulerar tillväxt, så mycket gödsel = mycket blast men små knölar.
lissa
Tack snälla för era svar... Ljus har den faktiskt mycket, har balkongen i söderläge , vi har haft lite moln den sista veckan, men ´dom har nog haft sol en stund varje dag, och dom flesta dagarna värmer den faktiskt fortfarande ordentligt. Vi har inte haft under 15 grader förrän idag, och det ska vara så pass kallt ett par dagar till, sen ska det bli lite bättre igen..Men kan det vara att "min" potatis har gener som behöver mer sol ?? Den längsta blasten är den som kom upp först, för den som kom aningen senare växer lite mer kompakt.. Bra att jag fick veta att den kompenserar ljusbrist med att få högre blast...egentligen borde jag veta det, för det är ju samma sak som med fröna när dom gror, dom blir ju taniga om dom står för mörkt, förmodligen beror det på att jag aldrig har haft potatis och har inte kopplat ihop att potatisen i det här fallet ÄR ett frö tongue.gif
Skönt att jag inte behöver känna mig stressad och vänta på blommor som inte kommer, men å andra sidan så har mina jordgubbar fått blommor igen,( inte så många, men ändå blommor) det kommer inte bli några gubbar, men det är ju gulligt att se dom ändå..och om gubbarna får blommor så kan man ju aldrig veta med potäterna...
Högre hink har jag inte, bara en bredare, och inte mycket bredare heller, men den den står i är ca 45 cm hög, så gott som lika hög som min hink, och har bara en potatis i den nu..den andra potatisen jag la i, den grodde senare, och gillade inte att bli begravd när jag kupade för den snabba, och ändå försökte jag låta den vara så fri som möjligt.. Sätter in ett foto på blasten som inte har växt så högt så att ni får se att den växer lite knubbigare...Än en gång tack för er hjälp, jag vattnade idag, men det behövdes nog, för på stickan jag stack ner såg man bara lite fukt allre längst ner ( 1cm från botten)så jag hoppas att det behövdes[attachment=8805:IMG_0506.JPG]
Tosan
Det kan ju åxå va att jorden varit lite väl näringsrik, då växer blasten ohejdat. Men kan man få knölar i en potatiskällare i norrland så borde man kunna få det i barcelona biggrin.gif
lissa
Tack för svar, och hoppas att du har rätt, för det vore roligt att ta en egen potatis på julaftonen tummenupp.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (lissa @ 26-10-2007, 00:17) *
men å andra sidan så har mina jordgubbar fått blommor igen,( inte så många, men ändå blommor) det kommer inte bli några gubbar, men det är ju gulligt att se dom ändå..och om gubbarna får blommor

hos mig har mormor smultron som både har mogna bär och blommar och har bär som håller på att mogna . så vänta du bara så får du även jordgubbar detta år .

angående potatisen som Tosan sa den vill inta ha närings rik jord . då får du bara meter hög blast om du ger den för mycket näring

plantera om den i sand haltig jord som inte innehåller näring . sluta vattna den och ge ingen näring ,låt den vissna ner . efter vintern kommer blasten växa upp igen . kolla och se om där är nåt du kan skörda . så fall ät dom!! och sen ta ny säd och starta igen . är där inget att skörda så bara låt dom vara där och bara vattna inte mycket näring och så skördar du till vintern istället . och sätter då ny säd på vintern .
lissa
Någon näring har den aldrig fått, men jorden har väl i sig förmodligen... Igår vattnade jag eftersom den var torr, och idag spöregnar det naturligtvis angry.gif Den är skyddad just nu, men kanske inte till 100%. Jag kan väl inte ta upp den och byta jord ...eller ?? Jag menar, om jag gör det blir väl eventuella potatisar förstörda ?? för grejen är ju att försöka få någon nypotatis till jul rolleyes.gif ..Att låta blasten vissna ner lönar sig nog inte, det är ju bara en enda stackars potatis som jag satte, litet experiment eftersom jag aldrig har försökt förr., så om det inte blir något i år så sätter jag ett par nästa sommar istället...
Tack för hjälpen Flaxss
Pd, har din mormor sina ute ?? var bor hon ( om det inte är för indiskret att fråga ) smile.gif
Siv i Bollnäs
Jag håller med Tosan! Låt du lugnt potatisarna växa vidare i sina krukor - det är ingen mening att försöka plantera om dom nu, som du själv säger så blir ju eventuella små potatisar förstörda, och meningen var ju att du skulle kunna få några till julafton!
Det är heller ingen mening med att låta dom vissna ner - då är ju hela försöket omintetgjort. Det går väl att sätta nya nästa år. Har man inte prövat på så kan man ju heller inte veta om det funkar! Jag tyckte du sa att en kruka var 45 cm hög (men kanske har jag fel) i så fall är den ju stor så det räcker. Jag har faktiskt på försök odlat potatis i krukor som varit mindre och nog går det också! Men som sagt gödslingen får man vara försiktig med - ju kraftigare gödsling desto kraftigare blast - men små knölar! Fortsätt vårda dina potatisar du och till julafton får du peta lite i jorden och se om det blivit nåt! Lycka till!
Siv smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (lissa @ 27-10-2007, 01:41) *
Någon näring har den aldrig fått, men jorden har väl i sig förmodligen... Igår vattnade jag eftersom den var torr, och idag spöregnar det naturligtvis angry.gif Den är skyddad just nu, men kanske inte till 100%. Jag kan väl inte ta upp den och byta jord ...eller ?? Jag menar, om jag gör det blir väl eventuella potatisar förstörda ?? för grejen är ju att försöka få någon nypotatis till jul rolleyes.gif ..Att låta blasten vissna ner lönar sig nog inte, det är ju bara en enda stackars potatis som jag satte, litet experiment eftersom jag aldrig har försökt förr., så om det inte blir något i år så sätter jag ett par nästa sommar istället...
Tack för hjälpen Flaxss
Pd, har din mormor sina ute ?? var bor hon ( om det inte är för indiskret att fråga ) smile.gif

beror ju på hur varmt eller kallt du får , har du varmt än kan du fortsätta med dom och se om dom bildar potatisar låt då blasten var kvar . får du kallt så låt den vissna ner och låt dom växa på nytt till våren så får du fina potatisar till nästa jul .

menar du smultronen ? och jordgubbarna ?

jag och mormor bor 20min utanför kristianstad ( i östra skåne ) och dom blommar och ger bär åt en nu senast i veckan direkt från växten .
lissa
Hej Siv, tack för dina uppmuntrande ord och råd. Och ja, du läste rätt, bunken mäter ca 45 cm, inte så bred som en vanlig hink, men jag antog att det var viktigare med djupet än bredden och chansade på djupet, och enl vad du säger antog jag rätt..
Om jag har tur och får några små kulor sätter jag in en bild på dom i jul tongue.gif

Flaxss, ja jag menade smultronen och jordgubbarna...om du har haft turen att kunna äta en gubbe idag av plantor i Skåne , då kanske jag ändå kan få nån liten gubbe jag med vad det lider, och om solen vill skina naturligtvis, speciellt på morgonen... biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon