Full version: Benved
Miamamma
[attachment=8785:Benved.JPG]

Ville bara visa hur fin benveden var hos mej idag.
KarinSKARA
Läckert
Vilken är det?
Miamamma
Jag har ingen aning. Trädet är jättegammalt och jag flyttade hit förra året.
Jag har aldrig undrat över om det finns flera sorter.
KarinSKARA
Att det finns många olika, JODÅ
Tror jag har 7 men får kolla runt lite hur många som det kan finnas, aldrig tänkt på det.

Träd skriver du. Hur högt tror du det är?
renate
Vackert var det,jag älskar träd med höstfärg
Miamamma
Trädet är ca 5-6 meter högt
Lotta i Gbg
Jättefin, jag komatt tänka på Euonymus hamiltonianus,som det finns stora ex av i Gbg:s Botaniska. Kolla denna bild Euonymus hamiltonianus ssp sieboldianus
MariaS
Det finns inte så många Eunymus träd som är härdiga i Sverige. Det är mestadels buskar. VAnligast är nog körsbärsbenveden (Eunymus planipes) Skulle behöva se en bild på frukten med ngt blad för att säga mer säkert vilken det kan vara.
FAst själv har jag en från USA. Eunymus bungeanus (inget svenskt namn) Men den är mer orange i färgen.
Miamamma
Nu vart jag lite mallig för min bild var nästan lika fin. giggle.gif
Lotta i Gbg
Javisst, tyckte också det var lite roligt för de var väldigt lika varandra. Euonymus planipes, körsbärsbenved är det inte.
CillaM
Jag är nästan 100% säker på att det är en Euonymus planipes, körsbärsbenved
Lotta i Gbg
Och jag är 100 på att det inte är Euonymus planipes. Körsbärsbenveden blir inte så stor för det första, utan håller sig kring ca 3 meter. Dessutum ser inte frukterna ut så. Mina föräldrar har ett gammalt exemplar som jag lärt mig älska vilket gjorde att det var ett av de första träd jag köpte när jag själv fick en trädgård:-)
CillaM
CITAT (Lotta i Gbg @ 26-10-2007, 20:50) *
Och jag är 100 på att det inte är Euonymus planipes. Körsbärsbenveden blir inte så stor för det första, utan håller sig kring ca 3 meter. Dessutum ser inte frukterna ut så. Mina föräldrar har ett gammalt exemplar som jag lärt mig älska vilket gjorde att det var ett av de första träd jag köpte när jag själv fick en trädgård:-)

Det enklaste är ju att be Miamamma att ta en närbild på frukterna. Jag har en granne vars körsbärbenved ser ut ungefär så där i höjd, inte lika överdådig i år som den var förra året.
Lotta i Gbg
För den som inte har koll på körsbärsbenveden så är det verkligen ett träd att rekomendera. Det blir ca 3 meter hög, har vackert spjutformades skott på våren och vansinnigt vackra frukthängen på hösten. Dessutom vacker höstfärg, men släpper bladen lite snabbt i mitt tycke.
Några bilder på mitt som inte är så gammalt, ca 8 år på bilderna.

Euonymus planipes körsbärsbenvedens vackra fröhängen.

Euonymus planipes körsbärsbenved, i september får den underbara frukter. Det blir ett litet träd ca 3 meter. På våren har det fantastiskt vackra pilformade knoppar och skott. Ett favoritträd.

Länk till Esveld
Miamamma
Så där ser inte frukterna ut på vårt träd.
CillaM
CITAT (Miamamma @ 26-10-2007, 22:28) *
Så där ser inte frukterna ut på vårt träd.

Men hur ser de ut då? Jag är jättenyfiken nu! Ska själv försöka komma ihåg kameran nästa gång jag är ute med hunden så jag kan fota några höga körsbärsbenvedsträd.... hur svårt var det att skriva det då?
Lotta i Gbg
Många benvedar har rätt lika frukter. Det kan ibland vara svårt att avgöra vad det är för sort bara genom frukten utan man får kolla på växtsätt, höjd, bark etc. Är du säker på att det är just körsbärsbenved dina grannar har Cilla? Det låter väldigt högt med 5-6 meter.
CillaM
CITAT (Lotta i Gbg @ 26-10-2007, 22:47) *
Många benvedar har rätt lika frukter. Det kan ibland vara svårt att avgöra vad det är för sort bara genom frukten utan man får kolla på växtsätt, höjd, bark etc. Är du säker på att det är just körsbärsbenved dina grannar har Cilla? Det låter väldigt högt med 5-6 meter.

Njae, jag sa inte att de är 5-6 meter höga, men att de är höga sa jag smile.gif Jag ska försöka fota dom också
Lotta i Gbg
Förlåt då missuppfatttade jag dig, Miamamma skrev att hennes var 5-6 m och jag fick för mig att du sa att din grannes var lika höga. Ska bli spännande att se bilder, en extra dimension:-)
Miamamma
Jag ska försöka ta närbild men jag måste vänta tills det ljusnar. giggle.gif
CillaM
CITAT (Miamamma @ 27-10-2007, 00:23) *
Jag ska försöka ta närbild men jag måste vänta tills det ljusnar. giggle.gif

Och jag ska försöka ta bilderna i morgon istället. Har vart på Hem&Villa-mässa i stan där dessutom var Inredning- och designmässa. Mycket inspirerande!
Miamamma
[attachment=8847:Benved_nära.JPG]

Bären är rosa och sen kommer det ut orange duttar. (färgkombinationen är ju inte den bästa men det syns inte på håll)
CillaM
CITAT (Miamamma @ 27-10-2007, 19:01) *
[attachment=8847:Benved_nära.JPG]

Bären är rosa och sen kommer det ut orange duttar. (färgkombinationen är ju inte den bästa men det syns inte på håll)

Grannt! Hoppas mina frösådda E. planipes sätter lite mer fart nästa år! Nu återstår det att höra vad Lotta i Ggb säger också
Miamamma
Nu på höstkanten när bären är så färg-granna så har jag hittat massor med plantor utanför tomten.
Skulle väl tro att fåglarna har något med saken att göra.
CillaM
CITAT (Miamamma @ 27-10-2007, 19:23) *
Nu på höstkanten när bären är så färg-granna så har jag hittat massor med plantor utanför tomten.
Skulle väl tro att fåglarna har något med saken att göra.

Ja det tror jag absolut att det är, ser hur fåglarna härjar i grannens träd, speciellt trastarna. Gräv upp och kruka dom eller plantera dom inne nån annanstans i trädgården! Eller ge bort i gå-bort-present, sånt brukar jag göra. Uppskattas nästan alltid! smile.gif
Lotta i Gbg
Nu är ju jag inte någon benvedsexpert:-) Fast jag tycker nog att frukterna liknar den vanliga benvedens, Euonymus europaeus. Den är ju vanligtvis en buskeeller ett litet träd (ca 5 meter) Min första tanke var ju E hamiltonianus, för den påminner mycket om några gamla träd de har i botaniska. tyvärr har jag ingen närbild på de frukterna.
Så här ser den vanliga benveden ut hos Esveld som har flera namnsorter av den också Benved
CillaM
CITAT (Lotta i Gbg @ 27-10-2007, 20:46) *
Nu är ju jag inte någon benvedsexpert:-) Fast jag tycker nog att frukterna liknar den vanliga benvedens, Euonymus europaeus. Den är ju vanligtvis en buskeeller ett litet träd (ca 5 meter) Min första tanke var ju E hamiltonianus, för den påminner mycket om några gamla träd de har i botaniska. tyvärr har jag ingen närbild på de frukterna.
Så här ser den vanliga benveden ut hos Esveld som har flera namnsorter av den också Benved

Och med "vanlig" benved menar du? Hjärnan hänger inte med just nu slap.gif
Lotta i Gbg
Cilla, jag vet inte om jag kan vara tydligare, samma info som tidigare: Euonymus europaeus, benved. Bild hos Esveld Benved Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det bättre? Vad behöver du veta?
Miamamma
Nu är det så här mina damer: Jag skulle tycka det vore kul om jag fick veta vilken sort det är men uppriktigt så skiter jag i vilket för jag kommer inte att byta ut det.
Jag vill inte att någon blir osams om mitt träd för jag ville bara förmedla en vacker bild.
EN LJUVLIGT VACKER BENVED MOT EN KANONBLÅ HIMMEL

Kommer ni på vad det kan vara så blir jag glad men för guds skull bli inte osams om det! smiley_small_hug.gif
CillaM
CITAT (Lotta i Gbg @ 27-10-2007, 21:35) *
Cilla, jag vet inte om jag kan vara tydligare, samma info som tidigare: Euonymus europaeus, benved. Bild hos Esveld Benved Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det bättre? Vad behöver du veta?

Nej för sjutton! Missuppfatta mig inte nu! Jag fattade bara inte, helt enkelt. Det stod bara still för mig!

CITAT (Miamamma @ 27-10-2007, 22:10) *
Nu är det så här mina damer: Jag skulle tycka det vore kul om jag fick veta vilken sort det är men uppriktigt så skiter jag i vilket för jag kommer inte att byta ut det.
Jag vill inte att någon blir osams om mitt träd för jag ville bara förmedla en vacker bild.
EN LJUVLIGT VACKER BENVED MOT EN KANONBLÅ HIMMEL

Kommer ni på vad det kan vara så blir jag glad men för guds skull bli inte osams om det! smiley_small_hug.gif

Som jag nyss skrev till Lotta, det är ett missförstånd, jag skrev en vanlig fråga för att det stod helt still hos mig. Sånt här blir jag inte osams om! Men man måste väl kunna fråga igen, om man inte fattar?
Lotta i Gbg
Osams? Inte alls, man måste kunna fråga många gånger på nätet, det är inte alltid så lätt att förstå varandra när man inte står öga mot öga. JAg missförstår saker hela tiden och måste fråga om och om igen.
Dessutom tycker jag det är spännande med gåtor, och det blir det alltid i växternas värld. En del förblir olösta:-)

Miamamma; visst var Esvelds benvedsbild lik dina frukter?
Miamamma
Jo visst var Esvelds-bilden lika mina frukter.
Så bra om ni kan hålla sams. kompiskram.gif
Henrik_
Jösses vad knepigt wacko.gif
Kan inte låta bli att lägga mig i lite jag med..
Jag är rätt säker på att det är europaeus.
Men med säkerhet går ju inte att säga. smiley_small_hug.gif
lyckero
På tal om det....
Det finns inte någon av er alla trevliga benvedsvänner som har lite euonymus planipes eller andra benvedsfröer (utom europaeus - för den har jag redan hittat frön ifrån...) till övers? Jag byter gärna mot något annat.
Lyckero
Ciczi
Tycker också att det ser ut som E. europaeus. Den vi har på skolan ser ut just så där och det är en stor rackare det.

Ciczi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon