Full version: Fler biodlare
svennis
Fick hänvisning att skriva om bi här bland husdjur.
Kommer nu från torsdagsträffen med andra biodlare.
Vi har roligt. Man får vara tacksam så länge det fungerar.
Bisläktet håller på att dö bort och kunskapen också.
Manliga Biodlare brukar bli lite äldre, till och med äldre än damer,
enligt statistik jag läste, men då var damerna antagligen inte biodlare.
Ni som har tillfälle bruka alvar och tag kontakt med en förening.
Damer har börjat upptäcka att det kan vara kul, plats till fler.
Bilder från min förening.
http://web.telia.com/~u76904017/
KURT
Det finns ju många hot mot biodlingen (b l a parasiter och virussjukdomar), och tyvärr finns det ju knappast någon forskning på området. Om man var lika aktiv som inom andra former av "jordbruk" t ex husdjursavel och växtförädling, så kunde man kanske finna lösningar .
Berith
Jag bor granne med en biodlare, och har fri tillgång till hur många bistick som helst. (Tycker att ett stick är alldeles för många! nono.gif)

Men nu på hösten luktar det honing i hela trädgården, när det slungas i grann-uthuset. yes.gif
KURT
CITAT (Berith @ 26-10-2007, 06:55) *
Jag bor granne med en biodlare, och har fri tillgång till hur många bistick som helst. (Tycker att ett stick är alldeles för många! nono.gif)

Men nu på hösten luktar det honing i hela trädgården, när det slungas i grann-uthuset. yes.gif

Det kan ju vara trevligt med honung, men det största kommersiella värdet gör bina för pollinering. Där man odlar frukt och annat som är beroende av effektiv pollinering flyttar man runt bisamhällen, allt eftersom blomningen framskrider.

Det är fortfarande inte helt bevisat att det är ett virus som orsakat kollapsen bland bisamhällen i USA, men man har i alla fall funnit ett virus i drabbade samhällen:

http://www.sciencemag.org/cgi/content/summ...ourcetype=HWCIT
Gossen Ruda
Hoppas hoten undanröjs så att Bivargen kan fortsätta frodas. Det är en rovstekel som fångar honungsbin och lägger upp som föda åt larverna. Bivargen avancerar norrut i Sverige men är helt beroende av tillgången på honungsbin. Visserligen fångar varje hona ca 100 bin under sin levnad men den förlusten är inte så märkbar i samhällena.
hubba
En vanlig missuppfattning är att det idag behövs fler biodlare i sverige, det är fler bisamhällen som behövs. Fler bin! Biodlare pollinerar inte äppelträd och blommor giggle.gif
svennis
Hellt rätt! Fler bi som vi behöver. Det värmer så gott att bli stucken. ranting.gif
Men i ansiktet tycker jag inte om. Hade ett bi på läppen idag men biet ångrade väl sig. Det gick bra.
Berith
CITAT (Berith @ 02-09-2006, 15:40) *
ohmy.gif ohmy.gif Usch vilken traumatisk upplevelse jag var med om i dag. Ett argt bi kröp in i mitt vänstra öra. Joo!! Hjälp vad jag blev rädd.

Jag hörde det på långt håll när det kom flygande, och det lät jätteargt. Först fastnade det i håret och när jag försökte slå det och trassla ur det ur håret kröp det in i örat. sad.gif sad.gif sad.gif

Jag sprang in och ropade på hjälp och hoppade jämfota och paniken var inte långt borta. Jag hörde hur biet surrade inne i huvudet, det lät som det surrade i en burk. blink.gif När dottern försökte plocka ut det med hjälp av en stekpincett kröp det ännu längre in. Hade det krupit in en bit till hade jag kanske kunnat spotta ut det. sleep.gif Till slut fick mannen ett rejält tag om biet med pincetten och kunde släppa ut det i frihet. Konstigt nog så stack det mej inte.

*ryyyser* sad.gif

Råkade ut för det här i fjol. fear.gif
(Hämtat från annan tråd.)
hubba
Japp, men uscha! Stakars Berith ohmy.gif Det var nog det värsta jag har hört av alla bisticks historier!
Själv blev jag stucken i sommras och fick mig en rejäl allergisk reaktion. Hela mitt ansikte svall upp och jag såg ut som en alien! Läkaren konstaterade att jag var allergisk, och har nu en adenalinspruta om olyckan skulle vara framme sad.gif
Berith
Japp, men det konstiga var ju att det inte stack mej. Och tänk så mörkt det måste ha varit där inne. rolleyes.gif

Jag äter en tesked honung varje dag, vet inte om det är bra eller dåligt. Räknas det som socker...? Nån sa att honung hjälper kroppen att producera sitt eget kortison. Är det så?
Gossen Ruda
Det kanske letade efter vax till bikupan? rolleyes.gif
Berith
CITAT (Gossen Ruda @ 30-10-2007, 08:15) *
Det kanske letade efter vax till bikupan? rolleyes.gif

Ha... ha... cool.gif
Gloriana
Jag är biodlare sen tre år och kan verkligen rekommendera det till alla trädgårds- och naturintresserade. Det är helt fantastiskt att se vilka blommor som bina gillar (Allium cernum - prärielök är en stor favorit). Jag har aldrig blivit bistucken i trädgården och inga barn eller besökare heller. Min man fick ett stick när det blåste som tusan en dag men det kunde ju inte biet hjälpa. Tyvärr är jag rätt allergisk, eller rättare sagt lokalt allergisk mot dem. Men det är bara att ha rätt skyddskläder så går allt bra.

Givetvis ser man till att skaffa bin som är snälla och fromma. En bidodlare jag känner har ett 10-tal samhällen i en villaförort utan att grannar blivit stuckna en enda gång. Biodlaren vill inte ha ilskna bin så han/hon brukar åtgärda sånt snarast.

Honung är socker men också hur nyttigt som helst - det pågår en hel del forskning om detta. Vad gäller binas sjukdomar så stämmer inte påståendet att det inte forskas något. Eftersom bina är så viktiga för pollineringen finns ett stort intresse att ta reda på hur man kan kontrollera binas ev sjukdomar och parasiter. Det ska inte avskräcka någon att börja med bin. Det är som att inte odla blommor för att det finns skadedjur... ohmy.gif

Det största problemet att börja med biodling är att det kan vara dyrt. Men om man skaffar sig kontakter med den lokala biodlarföreningen, se www.biodlarna.se, så brukar det ordna sig. Så småningom går man jämnt upp eftersom man får smaskig honung. Det är svårt att läsa sig till allt utan men behöver också en mentor som kan svara på alla ens frågor - ingen skillnad mot trädgårdsodling allstå, det där med frågorna menar jag.

Ju längre jag håller på med dessa små nyttiga djur desto mer fascinerad blir jag!
svennis

Ju längre jag håller på med dessa små nyttiga djur desto mer fascinerad blir jag!

Hej Gloriana! Roligt att fler är bitna av bi. Kul du skriver.
Har du läst i vår senaste tidning att det är nyttigare att tända vaxljus än paraffinljus. Tänder du vaxljus? Tänd vaxljus en timme innan man går och lägger sig så renas luften.
Svennis Rosor o Bi yes.gif

Gloriana
Jag aktar mig för att bli biten jag, se ovan giggle.gif Jo, jag läste om bivaxljus. Faktiskt har jag nog inte tänt något sådant på hur många år som helst. Man kanske får offra några mellanväggar yes.gif Det luktar ju så otroligt gott!
Elisabeth Ö.
Jag och min man gick biodlarkurs i vintras-våras och skaffade ett bisamhälle i augusti. Vi har köpt snälla, snälla bin av en duktig odlare och vi kan röra oss runt kupan både barbenta och i kortärmat.

Vi brukar sitta och dricka kaffe strax bakom kupan, om vi inte äter honungssmörgås är inga bin intresserade av oss. Bina har verkligen förhöjt trivseln i trädgården. Det är fantastiska kryp med ett härligt surr som bara är SOMMAR. Vi skördade fem ramar under sensommaren och det var en triumf att se sin vackra honung i skafferiet, tio gyllene burkar. Och så god honung har jag förstås aldrig smakat heller.........
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon