|
Behövde köpa 10-liters gryta, rostfri... kollade i Coop.bladet, de tog 349 kr.. lite dyrt tyckte jag. Maken for och kollade om Ö&B hade såna och kom hem med en som han betalat 169 kr för.
Efteråt har vi sett att den eg kostar 289 kr.
Borde han gått dit och berättat att han fått grytan alldeles för billigt, eller ska man tänka som så att de bör hålla reda på priser vid inmatningen till kassorna?
Hur skulle du ha gjort?
Nja en liknande sak hände mig på Jula, men det upptäktes redan i kassan, att handtagen som var prismärkta 112:- kostade 12:- i PLU-koden. Efter mycket forskande och framplockande av resten av handtagen (Hade ju råd med alla nu) visade det sig att det högre priset på prislappen var det felaktiga priset. Så vis av den erfarenheten, så skulle jag använda grytan med gott samvete. Prismärkningen i kassan läses in via PLU-koderna och prislapparna matas manuellt.
Om jag märkt först hemma, inte hade jag åkt tillbaka. Men vet faktiskt inte hur jag hade gjort om jag märkt i kassan... brukar vara ärlig, men ärligt beror det nog på hur gott om pengar jag hade vi tillfället.
Om han vid betalningstillfället vetat att priset var fel... då hade han sagt till. Men som det nu var så valde vi att inte gå tillbaka. Lappkoket som den var avsedd för... var till belåtenhet... för dem som avnjöt middagen. Jag fick serverat egen önskerätt.
Inga från Närke
25-10-2007, 21:15
Jag skulle ringa till affären och meddela dem att det eventuellt har blivit något fel men på grund av din ärlighet så hoppas du att du slipper betala mellanskillnaden för ni har ju en bit att åka också fram och tillbaka och det är ju inte helt ditt fel att det blev fel pris. De borde också ha reagerat i kassan.
Affären bör om de är seriösa låta dig får grytan till det lägre priset eftersom du är ärlig.
Men som sagt det är samvetet som styr så du avgör ju hur du vill göra.
CITAT (Inga från Närke @ 25-10-2007, 22:15)  Jag skulle ringa till affären och meddela dem att det eventuellt har blivit något fel men på grund av din ärlighet så hoppas du att du slipper betala mellanskillnaden för ni har ju en bit att åka också fram och tillbaka och det är ju inte helt ditt fel att det blev fel pris. De borde också ha reagerat i kassan.
Affären bör om de är seriösa låta dig får grytan till det lägre priset eftersom du är ärlig.
Men som sagt det är samvetet som styr så du avgör ju hur du vill göra. Ja det är just samvetet som ställer till det... gnager på hela tiden. Får nog ta ett snack med personalen nästa gång jag besöker butiken.
Piccante
25-10-2007, 21:53
CITAT (Netha @ 25-10-2007, 22:20)  Ja det är just samvetet som ställer till det... gnager på hela tiden. Får nog ta ett snack med personalen nästa gång jag besöker butiken. Har erfarenhet av att just Ö&B prismärker ganska slarvigt ofta. Men det kan ju bero på det att de märker grytorna med ett högre pris när de kommer in i affären, sen märker de att de ligger på samma pris som konkurrenterna på en liknande produkt. Eftersom Ö&B ska vara en lågpris affär så sänker de kanske priserna mot konkurrenterna. Har hänt att varor med gamla prislappar har blivit billigare i kassan när de läser av EAN-koden. Likadant prislapparna på hyllkanterna stämmer inte alltid heller. Men EAN-koderna uppdateras i regel oftare än etiketter på hyllor, så kassans pris borde gälla.
Blomstertanten
25-10-2007, 23:34
Aldrig i livet att jag skulle gå tillbaks om jag upptäcker det när jag kommit hem !!!!
Och inte skulle jag ha det minsta dåliga samvetet heller !!!
Fialotta
26-10-2007, 06:18
CITAT (Blomstertanten @ 26-10-2007, 00:34)  Aldrig i livet att jag skulle gå tillbaks om jag upptäcker det när jag kommit hem !!!!
Och inte skulle jag ha det minsta dåliga samvetet heller !!! Håller med dig...inte jag heller Satt pris är satt pris...så är det bara, har annat o göra en att springa fram o tillbaks liksom;)
Jag skulle inte gått tillbaks jag heller. De där 120 kronorna gör varken från eller till i slutänden för affären. Du skulle häpna om du skulle få se deras inköpsprislista... Satt pris gäller. Det är inte kundens skyldighet att hålla koll på att de märker sina varor korrekt. Använd du grytan med gott samvete.
Oj vilket dilemma. Jag förstår Netha om det gnager lite långt bak i huvudet. Min ärlighet skulle nog ge mig många jobbiga funderingar. Jag tror inte jag skulle åka tillbaka men kanske skulle jag ha ringt och påtalat och hoppas att de sagt "tack för att du ringde och du får den till det felaktiga priset". Men....ja.......jag vet inte riktigt........jag brottas med problemet Vill ju så gärna betala så billigt som möjligt men men.......svårt.
pimpim2
26-10-2007, 08:10
Jag skulle inte heller ha dåligt samvete, inte när jag handlar hos de stora kedjorna. Men om det var en liten privatägd butik så skulle jag ringa den. DUBBELMORAL....
Jag skulle inte gå tillbaka. Jag skulle inte ringa och påpeka felet. Jag skulle absolut inte ha dåligt samvete. Jag skulle inte göra nånting.
Hur vet du Netha att det inte var rätt pris ni fick betala? Det kanske var nån kampanj så att det var lägre pris just nu?
Lady Hamilton
26-10-2007, 09:00
Jag "lutar" åt Albas förslag Jag är en sådan person som påtalar pris fel åt båda håll. Är det ett pris på hyllan och ett i kassan så kan jag inte hålla tyst. Sedan kan jag även bli lite "paranoid" och tro att de på "pin kiv" felmärkt en vara bara för att kunna få se hur många som "reagerar" och påtalar felet (är ärliga). Så hade jag märkt pris skillnaden i kassan hade jag sagt till om det direkt. Men skulle jag upptäcka felet när jag kommit hem, skulle jag ha ringt till butiken och påtalat "prisskillnaden" De gånger jag upptäckt att en vara varit felmärkt har jag alltid fått ett "Tack ska du ha för att du gjort oss uppmärksam på detta" och bara behövt betala det lägre priset som tack. Jag tror på att ärlighet varar längst och den grundsynen vet jag att Netha har (annars skulle hon inte ens skrivit detta inlägg )
*Stintan*
26-10-2007, 09:11
CITAT (Alba @ 26-10-2007, 09:09)  Oj vilket dilemma. Jag förstår Netha om det gnager lite långt bak i huvudet. Min ärlighet skulle nog ge mig många jobbiga funderingar. Jag tror inte jag skulle åka tillbaka men kanske skulle jag ha ringt och påtalat och hoppas att de sagt "tack för att du ringde och du får den till det felaktiga priset". Men....ja.......jag vet inte riktigt........jag brottas med problemet Vill ju så gärna betala så billigt som möjligt men men.......svårt. Samma här
CITAT (Berith @ 26-10-2007, 09:32)  Hur vet du Netha att det inte var rätt pris ni fick betala? Det kanske var nån kampanj så att det var lägre pris just nu? Precis vad jag också undrade. Förra helgen var jag i en affär och hittade en fin handdukshängare. När jag sen gick runt i butiken och såg fler exemplar upptäckte jag att det stod olika priser på dem alla. Jag valde alltså den billigaste
Nja, jag hade nog inte gått tillbaka med grytan, jag köpte ju den i tron att jag betalade det rätta priset. Felet är inte mitt. Men jag vet faktiskt inte hur jag hade gjort... CITAT (Anma @ 25-10-2007, 22:04)  Om jag märkt först hemma, inte hade jag åkt tillbaka. Men vet faktiskt inte hur jag hade gjort om jag märkt i kassan... brukar vara ärlig, men ärligt beror det nog på hur gott om pengar jag hade vi tillfället. Det resonemanget ser jag faktiskt som ren stöld. VET du det riktiga priset när du står i kassan så är det stöld. Anser jag.
Jag hade inte gått tillbaka och påpekat felet.
CITAT (Tezzla @ 26-10-2007, 10:37)  Nja, jag hade nog inte gått tillbaka med grytan, jag köpte ju den i tron att jag betalade det rätta priset. Felet är inte mitt. Men jag vet faktiskt inte hur jag hade gjort...
Det resonemanget ser jag faktiskt som ren stöld. VET du det riktiga priset när du står i kassan så är det stöld. Anser jag. Men hur VET man att det är rätt pris man betalar? Det händer nog oftare att priset är högre vid kassan för att affären "glömt" märka om när dom tex har kampanj. Nej, det kan inte betraktas som stöld när affären inte sköter sig. Vill affären ha korrekt betalt får dom allt prismärka korrekt och ha samstämmighet mellan prislapp och kassan.
CITAT (Bee @ 26-10-2007, 11:18)  Men hur VET man att det är rätt pris man betalar? Det händer nog oftare att priset är högre vid kassan för att affären "glömt" märka om när dom tex har kampanj. Nej, det kan inte betraktas som stöld när affären inte sköter sig. Vill affären ha korrekt betalt får dom allt prismärka korrekt och ha samstämmighet mellan prislapp och kassan. Men nu skrev ju Anma: "Men vet faktiskt inte hur jag hade gjort om jag märkt i kassan... brukar vara ärlig, men ärligt beror det nog på hur gott om pengar jag hade vi tillfället." Utifrån det så antar jag att man VET att det är fel pris man betalar och då tycker jag det är stöld.
CITAT (Tezzla @ 26-10-2007, 11:25)  Men nu skrev ju Anma: "Men vet faktiskt inte hur jag hade gjort om jag märkt i kassan... brukar vara ärlig, men ärligt beror det nog på hur gott om pengar jag hade vi tillfället."
Utifrån det så antar jag att man VET att det är fel pris man betalar och då tycker jag det är stöld. Men vänd på det då - om priset är högre i kassan - betalar man och ser glad ut eller påpekar man att prislappen säger något annat? Jag tycker inte att man kan utgå från att ett högre pris i kassan per automatik är det rätta priset - alltså, ingen stöld.
Det pris som står på ev prislapp är det som gäller, försöker dom säga nåt annat så är det lurendrejeri.
//Mollis
Irene i Enskede
26-10-2007, 13:16
Inte skulle jag gå tillbaks. Det som står på prislappen gäller. Det är affärens sak att hålla reda på rätt pris. Hade jag däremot upptäckt i affären att produkten var prismärkt dyrare än skylt eller hylla hade jag krävt att få det billigare priset!
Äh, inte skulle jag åka tillbaka eller ringa dit...... har de sat tett pris så betalar man & ser glad ut!
Kul att läsa era tankar, åsikter. Nu känns det än mer att det är butikens fel och de får stå för det. Om maken el jag däremot hade vetat om att det var fel pris innan kassan... då hade jag nog sagt till. Lika naturligt som jag säger till om priset är för högt.
CITAT (Netha @ 26-10-2007, 19:54)  Kul att läsa era tankar, åsikter. Nu känns det än mer att det är butikens fel och de får stå för det. Om maken el jag däremot hade vetat om att det var fel pris innan kassan... då hade jag nog sagt till. Lika naturligt som jag säger till om priset är för högt. Så hade jag med resonerat... Ciczi
CITAT (Ciczi @ 26-10-2007, 19:59)  Så hade jag med resonerat...
Ciczi
|Birgitta|
26-10-2007, 20:07
*raderat*
ingrid fuxwall
26-10-2007, 20:37
CITAT (Tezzla @ 26-10-2007, 10:37)  Nja, jag hade nog inte gått tillbaka med grytan, jag köpte ju den i tron att jag betalade det rätta priset. Felet är inte mitt. Men jag vet faktiskt inte hur jag hade gjort... Det resonemanget ser jag faktiskt som ren stöld. VET du det riktiga priset när du står i kassan så är det stöld. Anser jag. Håller jag med om!
zaaritha
26-10-2007, 20:40
Jag skulle få dåligt samvete, men vara "ful" o ej gå tillbaka! Usch!  Jag skulle få dåligt samvete, men vara "ful" o ej gå tillbaka! Usch!
CITAT (Netha @ 26-10-2007, 19:54)  Kul att läsa era tankar, åsikter. Nu känns det än mer att det är butikens fel och de får stå för det. Om maken el jag däremot hade vetat om att det var fel pris innan kassan... då hade jag nog sagt till. Lika naturligt som jag säger till om priset är för högt. Ni har fattat rätt beslut - tycker jag.
CITAT (Betty @ 26-10-2007, 22:12)  Ni har fattat rätt beslut - tycker jag.  Ja så känner vi bägge.  Känns bra att så många är av samma åsikt.
Svante i Säve
26-10-2007, 21:19
CITAT (Tezzla @ 26-10-2007, 11:25)  Men nu skrev ju Anma: "Men vet faktiskt inte hur jag hade gjort om jag märkt i kassan... brukar vara ärlig, men ärligt beror det nog på hur gott om pengar jag hade vi tillfället."
Utifrån det så antar jag att man VET att det är fel pris man betalar och då tycker jag det är stöld. Det är säljarens problem-Kunden betalar för vad han köper. Kunden jobbar inte i butiken och kan inte rätta deras problem.
ninnisky
26-10-2007, 21:37
Hade det varit min lokale Ica-handlare hade jag sagt till - men inte hos ÖB. ÖB omsätter mer än 3 miljarder per år och har säkerligen haft felaktiga priser tidigare ..... Netha, använd grytan/kastrullen utan dåligt samvete och njut av maten
CITAT (Svante i Säve @ 26-10-2007, 22:19)  Det är säljarens problem-Kunden betalar för vad han köper. Kunden jobbar inte i butiken och kan inte rätta deras problem. Om jag VET att en vara kostar 200 kronor och kassörskan gör fel och begär 150 kronor, är det då rätt av mig att låtsas som ingenting? Usch, vilket skrämmande och ohederligt resonemang!
CITAT (Tezzla @ 26-10-2007, 11:25)  Men nu skrev ju Anma: "Men vet faktiskt inte hur jag hade gjort om jag märkt i kassan... brukar vara ärlig, men ärligt beror det nog på hur gott om pengar jag hade vi tillfället."
Utifrån det så antar jag att man VET att det är fel pris man betalar och då tycker jag det är stöld. Stöld tycker jag är att ta i. Brukar ifs vara ärlig, men det händer också att jag på kvittot sett att jag betalat för mycket, men inte orkat säga till fast jag stått vid kassan fortfarande, mycket folk eller att jg haft bråttom. Är det också stöld? Och vem är då tjuven?
CITAT (Anma @ 26-10-2007, 22:50)  Stöld tycker jag är att ta i. Brukar ifs vara ärlig, men det händer också att jag på kvittot sett att jag betalat för mycket, men inte orkat säga till fast jag stått vid kassan fortfarande, mycket folk eller att jg haft bråttom. Är det också stöld? Och vem är då tjuven? Har du betalt för mycket och inte säger till så är det naturligtvis inte stöld, det är dumhet Ja, jag tycker det är stöld när man VET priset för en vara när man står i kassan men betalar mindre.
Kontentan av det hela är att jag är både tjuv och dum!! eller potentiell tjuv i varje fall, har aldrig råkat ut för att jag i kassan upptäckt att jag betalat för lite. Vad jag minns. En gång för länge sedan, före CDskivorlnas tid skulle jag köpa en LP på OBS. Hade den i handen och köpte cigg i kassan. Vid bilen kom jag på att jag inte betalat för skivan och gick tillbaka! Min dåvarande tyckte jag var totalpuckad!
Vad är RÄTT pris??I sådana där "prishopparbutiker", så kan det bli ett pris på en vara ena dagen, för att bli högre/lägre dan efter utan någon logik för oss kunder. Det du betalade kanske var den dagens pris. Ringer du idag så kanske priset är ännu lägre eller högre. Vad vet de i butiken då om vad du skulle betalat den dag du köpte grytan? Höjdaren denna vecka är Harald Nyborg, ett pris på en vara inne i broschyren och ett betydligt lägre på exakt samma vara på omslagets baksida. Vilket pris gäller då??  Sov med gott samvete och tacka dig själv för en god affär.
CITAT (Berith @ 26-10-2007, 09:32)  --- Hur vet du Netha att det inte var rätt pris ni fick betala? Det kanske var nån kampanj så att det var lägre pris just nu? Undrar lite fortfarande över det här - hur vet ni att ni betalade fel pris?
Jo, vi vet att det var fel pris... annars skulle jag inte funderat över det.
CITAT (Netha @ 27-10-2007, 09:46)  Jo, vi vet att det var fel pris... annars skulle jag inte funderat över det.  Ok, jag antar att du inte vill berätta hur ni vet det. Ja då är väl alla goda råd och tips till spillo.
Nu ska jag berätta så slipper du fundera mer.
Så här var det... en person skulle köpa likadan eftersom vi tyckte det var ett pangpris.... då kostade den 289 kr. I butiken uppgavs att det var 10 l aluminiumgryta som kostade 169 kr.
Förtydligar för säkerhets skull... de hade inte haft kampanjpris på den rostfria.
CITAT (Netha @ 27-10-2007, 09:55)  Nu ska jag berätta så slipper du fundera mer.
Så här var det... en person skulle köpa likadan eftersom vi tyckte det var ett pangpris.... då kostade den 289 kr. I butiken uppgavs att det var 10 l aluminiumgryta som kostade 169 kr.
Förtydligar för säkerhets skull... de hade inte haft kampanjpris på den rostfria. Tack! Nu förstår jag hur det gick till (antar att ni andra redan räknat ut det  ).
Jag brukar gå på stundens ingivelse. Om jag vet att en vara var dyrare, så brukar jag faktiskt säga till, särskilt om jag förstår att personen i kassan råkat slå in fel. Om det är mat är jag inte säker på att jag skulle säga till, eftersom dels krånglar det till hela inköpet, dels tycker jag mataffärer generellt är väldigt dåliga på att uppdatera sina priser, så jag tycker lite grann att det är upp till deras system. Det är en sak om en person begår ett misstag, då kan jag gärna hjälpa till. Men om en organisation systematiskt har taskiga rutiner, då tycker jag inte nödvändigtvis det är mitt jobb att stå i kassan och fixa det. (Oftast, är min erfarenhet, drabbar det dessutom kunden. Dvs. varan skyltas som extra-pris i butiken, men i kassan icke sa nicke.) Men det är klart, köpte jag en dvd-spelare på konsum som skulle kosta 1000 men gick in för 100, då är det klart jag skulle säga till. När det gäller trådskaparens fråga: Visste jag det blev fel i kassan, då skulle jag sagt till, det brukar kännas bra att göra det. Upptäckte jag det hemma, skulle jag INTE åka tillbaka, och jag skulle INTE ha dåligt samvete för detta. Sånt händer, helt enkelt. Sen ibland så händer det ju att saker går in billigare, och den i kassan säger "nu hade du tur" eller liknande  . Hände mig när jag köpte en röd liten börs på Lagerhaus som skulle kosta 45 kr. Den gick in för 25. Under tiden hon slog in varan hade vi pratat om att i Kina anses det vara bra för ekonomin med röda börsar, att det förmerar innehållet på magisk väg, och tjejen i kassan tyckte det lät bra, för hon hade just köpt en röd börs själv. Sen när den gick in så billigt så skrattade vi båda eftersom magin redan hade börjat funka!!
Svante i Säve
27-10-2007, 11:19
CITAT (Tezzla @ 26-10-2007, 22:45)  Om jag VET att en vara kostar 200 kronor och kassörskan gör fel och begär 150 kronor, är det då rätt av mig att låtsas som ingenting? Usch, vilket skrämmande och ohederligt resonemang! Jag vidhåller med en full papegojas envishet ätt det är butikens problem. Varan kan ju vara prissänkt och dåligt omskyltad. Det är inte ohederligt på något vis. Precis lika ohederligt när kunden betalat för mycket och får det tillbaka? Idag används ju ean koder och det priset som kommer är det som gäller. Men som konsument har du rätt i alla lägen och i synnerhet om du fått betala för mycket. På mitt jobb (Stor byggmarknad) kan du ge dig på att om nån betalat 50 öre för mycket så gnäller de hela veckans bekymmer i returkassan. Men jag har aldrig hört någon klaga på att de betalt för lite.
Detta hände i min butik igår: En pojke i 10 års åldern kommer in och köper godis. En av en sort och tre av en annan sort. (det var en jobbarkompis som var i kassan) Han betalar och går, men kommer strax tillbaka och tar sitt kvitto som ligger kvar på bandet. Ytterligare en stund går och så kommer pojken tillbaka igen och säger lite försiktigt: "jag var här förut och köpte 3 st X (vad det nu var), men du tog bara betalt för 2 st." Min jobbarkompis svarade "Det här var så bra och ärligt gjort av dig så jag bjuder dig på den jag missade!" Vilken duktig liten kille måste jag säga, och jag är så glad att min jobbarkompis bjöd honom på godisen för sådan ärlighet ska uppmuntras!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|