Full version: Vresrosbuskar
Fialotta
Kan man klippa ner dom och när ska jag klippa dom...vår eller höst?

Har dom som en häck och nu är dom yviga o stora...hur gör jag...nån som vet?
kerstin z5-6
Du gör inget nu -till våren gallrar du ur de grövsta och gråaste) grenarna-då kan du även frisera dem lite som du vill
Fialotta
CITAT (kerstin z5-6 @ 26-10-2007, 07:34) *
Du gör inget nu -till våren gallrar du ur de grövsta och gråaste) grenarna-då kan du även frisera dem lite som du vill

Hej...vad snabb du var...tack Kerstin...kan jag även klippa på höjden på våren, vad händer med blommningen då?
CGB
Också om du klipper helt ner dem på våren (rosor tycker om att klippas på våren vid mössörontiden), så hinner de nog gå i blom redan nästa sommar. Nyponen är ju bra fågelföda.
Fialotta
CITAT (CGB @ 26-10-2007, 10:18) *
Också om du klipper helt ner dem på våren (rosor tycker om att klippas på våren vid mössörontiden), så hinner de nog gå i blom redan nästa sommar. Nyponen är ju bra fågelföda.

Tack...blev lite osäker på just den biten, men då blir den klippning till våren.

ps...ber om ursäkt om denna fråga hamnat fel...gick efter att det var buskar;)
kerstin z5-6
De ÄR vedartade buskar -tidgare låg många rosfrågor här -men sedan omarbetningen i våras fick vi en egen rosavdelning smile.gif
Gör inget alls att du skrev här
Cilla
O nej då, det är roligt att läsa rosfrågor här också! ;-)

Man behöver inte beskära vresrosbuskar regelbundet heller. Trevlig växt just för att den inte behöver beskäras ständigt och jämt.
Jag har några stycken som blev drabbade av någon av skottsteklarna år efter år, de klippte jag ned och med lite jordförbättring så att de lättare kunde skjuta fart så orkade faktiskt inte skottsteklarna med. Men annars är det ljuvligt med frodiga vresrosbuskar som buskar till sig själva.
Fialotta
Det som är bra med att ha en sån häck är att inte råddjuren äter blommorna så man får njuta av dom...djupt serisrosa, bara älskar när häcken blommar.
Aqvakul
Tåliga är de också. Det är närmast omöjligt att ta död på dem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon