Full version: sticklingar
malin72
jaha i ett försök att hitta mitt ultimata för att få sticklingarna att klara sig så har jag nu satt dom på akvarietslysrör (undervärmen) sen över satt en spott med flora lampa i......så vad tror ni är detta bättre än i trånga fönster med vanlig sö sol (som dock lyser med sin frånvaro)
något annat jag ska tänka på????? vill så gjärna att som ska ta sig crying.gif

[attachment=8812:blandat_07_434.jpg]
Lena i Torslanda
Vad är det för sticklingar? Det krävs ju lite olika förhållningssätt beroende på det.
malin72
det är mina clerodendrum ugandense (fjärilsblomma) blåvinge........som jag fick av lilla birka wub.gif vill vill vill....... tänk om dom dör -cry-.gif
Tosan
JAg tror ljus är viktigast.
Mina rossticklingar har fått rötter nu först sedan de hamnat under lysrören. Ute hände inget alls på hela sommarn.
malin72
hm då undrar jag iallfall vad som är viktigast...ska jag flytta dom till bara lysrören eller ska dom få som nu både undervärma och lyse dunno.gif
kerstin z5-6
Ni gör det ju lite svårare för er med att sticka nu .. annars är det väl ljuset som är det viktiga -undervärma kan vara bra för vissa -men det är lätt att torka ut växterna då
malin72
CITAT (kerstin z5-6 @ 26-10-2007, 19:16) *
Ni gör det ju lite svårare för er med att sticka nu .. annars är det väl ljuset som är det viktiga -undervärma kan vara bra för vissa -men det är lätt att torka ut växterna då

jo jag vet att det inte är bästa tiden men eftersom att erbjudandet kom eftersom att hon skulle klippa sin så.....ok så vad var svaret???flytta under dom till lysrören eller unsure.gif
kerstin z5-6
Ingen aning -du får testa hur de rotar sig bäst smile.gif
aldo
Men vad har du packat in dom i ....plastpåse confused.gif

malin72
CITAT (aldo @ 26-10-2007, 20:14) *
Men vad har du packat in dom i ....plastpåse confused.gif

hm ja med luft hål i??? g.gif fel det med???? unsure.gif trodde dom flesta utan pellisar skulle rotas med påse på dunno.gif
Tosan
Jo, jag tror påse är rätt. Håll bara koll på dem så de inte får ohyra.
kerstin z5-6
Jag brukar(om jag öht har nåt över ) ha glasburkar med luft glepa ..blir så kladdigt tätt med plast ibland
Ludvig Johansson
Jag tycker det låter vettigt Malin. När du sen ser att sticklingarna börjar ta sig kan du klippa upp ett litet hål i plasten för att sakta börja vänja dem till omvärlden. Sedan kan man fundera på om det blir lagomt varmt, eller för varmt? Har för mig att ca 20C är lagom undervärme. Lägg på ett lager sand på jorden så det inte blir moss/svampodling.

Jag har köpt lite grejor i veckan som jag tänkte använda för sticklingförökning: En doppvärmare på 50w till akvarier (med temperaturinställning), en liten vattenpump (5w vattenrening till akvarium), och några meter gummislang (ej till cykel!). Lägger man värmaren i ett vattenkärl (t.ex. en större hink) och kopplar in pump och slang så har borde man få en riktigt smidig fungerande undervärmeanläggning som man kan använda här och där, i växthuset på våren eller för sticklingsförökning när man vill. Just nu har jag tunnan med värmaren till bananfrö grodd. Idén kommer från Margareta Dahlin.
Mu i myllan
Ett tips som alternativ till plastpåsar:

Jag har ett antal genomskinliga mjuka plastmuggar som jag stuckit hål på, i botten. Använde en glödhet stoppnål och smälte hål. Dels blir det inte kladdigt och dels kan de återanvändas jättemånga gånger. Bara att trava dem i varandra.

Går också bra att använda som fröströare på våren. Småfrön är ju inte så lätta att handskas med. Tänk då på att sticka hål från insidan annars brir det som "grader" som hindrar fröna från att komma ut.
ewa zon 3
CITAT (Mu i myllan @ 29-10-2007, 12:49) *
Ett tips som alternativ till plastpåsar:

Jag har ett antal genomskinliga mjuka plastmuggar som jag stuckit hål på, i botten. Använde en glödhet stoppnål och smälte hål. Dels blir det inte kladdigt och dels kan de återanvändas jättemånga gånger. Bara att trava dem i varandra.

Går också bra att använda som fröströare på våren. Småfrön är ju inte så lätta att handskas med. Tänk då på att sticka hål från insidan annars brir det som "grader" som hindrar fröna från att komma ut.

Tack för tipset! säger hon som är urless på alla kladdiga plastpåsar tummenupp.gif

/Ewa
MariaS
Jag bidrar med tipset-petflaskor-. Skär av bottnen på flaskan och ställ den över sådden/sticklingen et.c. utan kapsyl. Både drivhus och skydd i ett. När man sen har planterat ut, så vänder man på flaskan, kör ner flaskhalsen i jorden och fyller flaskan med vatten=bevattningsflaska.
Maggan H
Blåvingar har jag fått en hel del rotade! Jag klippte min för ca 1 månad sen drygt, och satte alla ändar i en liten glasvas i fönsterkarmen, norrsida. Igår såg att det var fullt med rötter på de flesta skotten. I somras provade jag samma metod utan resultat, kanske var jag för snabb att kasta bort dom.
malin72
CITAT (Maggan H @ 29-10-2007, 17:50) *
Blåvingar har jag fått en hel del rotade! Jag klippte min för ca 1 månad sen drygt, och satte alla ändar i en liten glasvas i fönsterkarmen, norrsida. Igår såg att det var fullt med rötter på de flesta skotten. I somras provade jag samma metod utan resultat, kanske var jag för snabb att kasta bort dom.

aha man ska kanske testa lite där med.....ett par i vatten och ett par i jord för att se vilket som går g.gif
Maggan H
Hur går det. Malin? shy.gif Blir det några rötter? g.gif
malin72
CITAT (Maggan H @ 08-11-2007, 17:51) *
Hur går det. Malin? shy.gif Blir det några rötter? g.gif

-cry-.gif
Maggan H
CITAT (malin72 @ 09-11-2007, 07:31) *

-cry-.gif

Om du vill kan jag skicka några rotade, vet inte riktigt var jag ska göra av dom.... sleep.gif PMa i så fall! Finns fler, om nån mer är manad!
freddie
Passar på här och frågar om någon lyckats med att ta sticklingar från citrusväxter. Jag kan inte få det att funka. Någon expert därute som kan hjälpa mig!? Jag har skaffat rotningshormon i form av gel som man doppar sticklingen i, sätter sticklingen längs kanten i liten kruka med såjord och påse över. Varmt och ljust. Det funkar inte, har försökt flera gånger sedan sommaren. Ingenting händer!!! (förutom att plantan vissnar) sad.gif
Alexander-VG-zon3
klipp av en stickling till våren . du ska ha en nod stickling . och sätt den i jord med platspåse över . spara ett blad par och ta veck resten av bladen vid noderna . du ska klippa av så att du har 2blad par .
freddie
"nod stickling" ?
Alexander-VG-zon3
CITAT (freddie @ 11-11-2007, 14:35) *
"nod stickling" ?

man kan säga på ett enkelt sätt att noden är det som blir kvar när bladen är borta . bladhäftet
freddie
CITAT (flaxss @ 11-11-2007, 15:59) *
man kan säga på ett enkelt sätt att noden är det som blir kvar när bladen är borta . bladhäftet

Alltså, flaxss, om jag förstår dig rätt så skall jag ta sticklingen genom att bryta loss den vid ett bladfäste och inte genom att klippa av den?
Alexander-VG-zon3
CITAT (freddie @ 13-11-2007, 19:41) *
Alltså, flaxss, om jag förstår dig rätt så skall jag ta sticklingen genom att bryta loss den vid ett bladfäste och inte genom att klippa av den?

titta på bilden , klipp av en stjälk där jag satt ett rött sträck , sen vid bladen ska dom två nedersta bort då trycker du av dom neråt (dra neråt med två fingrar).sätt i jord till våren i ett söderfönster som hålls fuktig i jorden alltså och kuften . när det bildas rötter ta veck plasten mer och mer för var dar
freddie
Tack flaxss. Om jag lyckas lovar jag ge dig en tahiti lime eller meyer citron om ett år eller så! tummenupp.gif
Lady Hamilton
CITAT (freddie @ 11-11-2007, 14:06) *
Passar på här och frågar om någon lyckats med att ta sticklingar från citrusväxter.........

Jag har lyckats rota Citrus sticklingar genom att använda mig av "rotnings kuber" som jag köpt på wexthuset.com Bara att ta sticklingarna och "stoppa ner" och fukta
Dessa har jag sedan placerat i ett "kuvös" (mini växthus med undervärme) Det tog ett bra tag innan de rotade sig men det lyckades tummenupp.gif

Kan tillägga att jag rotat en massa olika sticklingar i dessa kuber och det fungerar bra De enda som jag inte anväder kuber till är växter som lätt rotar sig i vatten som ex. pelargoner o Fuchsior

P.s Om du gör som Flaxss rekommenderar så kan du även klippa av de kvarvarande bladen till hälften om de är stora. Är bladen "för stora" så kommer de ändå att lossna/torka bort fast själva sticklingen rotar sig Sedan växer nya små blad ut från "stammen" D.s.
freddie
Tack för allt flaxss och Lady H. Ni är mina mentorer vad gäller citrus. Hoppas jag kan återgälda så småningom!!! coolgleam.gif tummenupp.gif smile.gif
Snigelhatare
Angående sticklingar på akvarierampen. Jag har haft frösådd där tills det precis börjar gro, då åker de fram i fönstret.

MEN det kan bli himla varmt ovanpå rampen. Jag föreslår att du lägger en distans mellan rampen och krukan.
malin72
CITAT (Maggan H @ 09-11-2007, 16:38) *
Om du vill kan jag skicka några rotade, vet inte riktigt var jag ska göra av dom.... sleep.gif PMa i så fall! Finns fler, om nån mer är manad!

idag kom dom yahoo.gif rotade och stora och fina......nu bara ska jag lyckas thanks.gif kompiskram.gif
renate
CITAT (MariaS @ 29-10-2007, 15:30) *
Jag bidrar med tipset-petflaskor-. Skär av bottnen på flaskan och ställ den över sådden/sticklingen et.c. utan kapsyl. Både drivhus och skydd i ett. När man sen har planterat ut, så vänder man på flaskan, kör ner flaskhalsen i jorden och fyller flaskan med vatten=bevattningsflaska.

Den metoden använder jag när jag har rossticklingar i växthuset.Det fungera jättebra med petflaskor, Har rotat så mina hibiskussticklingar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon