noranettan
Även den här gallican har haft ett annat namn: Rouge Eblouissante. Den finns inte med i Rosbibeln och i Botanican står att den blir ~120 cm. Hos mig blir den ganska hög - ~150 cm. Växtsättet är inte så kompakt och fint som man kunde önska, men när den sätter igång sin blomning - ja, då faller man. Doften är sagolik och blommorna, som är nästan vinröda/purpurfärgade ,är vackert formade med kronbladen inåt.

rolleyes.gif Anette
Anna NV Uppsala
Maffig färg!
Hur många gallicor har du nu? Du har säkert sagt det många gånger, men säg det gärna en gång till ;-)
Christina i Taxinge~
Var får du tag i alla dessa gallicor???????? wink.gif

Har du varit ute och smygköpt utan att berätta? biggrin.gif

Bilden påminde mig faktiskt om Reine des Violettes.....
Vacker gallica, jobbigt namn!
noranettan
Anna (kul att se dig smiley_small_hug.gif ) jag har faktiskt inte full koll just nu. Sorken tog ju flera under våren. Några av dom köpte jag igen när vi hade Forumträff på Löta på sensommaren. Sen fick jag Juliette (!) av Else när hon besökte mig (och du var där) och så kommer det ett gäng från Peter Beales senare....+ flera inventeringsgallicor.....~80-85 kanske. Här finns mycket att hämta nu när jag vet var jag fortsätter med planteringarna. Det finns hur många gallicor som helst att hämta hem ute i Europa! Jag tycker det är oerhört trevligt att vara gallicamissbrukare. giggle.gif Anette

Kajsa
Snygg med den där mustigt lila färgen, en riktig samlarros rose.gif
noranettan
[/quote]

Men det betyder ju bara : Vacker samling! Det är inte svårt.
flirting.gif Anette
Christina i Taxinge~
CITAT (noranettan @ 26-10-2007, 20:44) *
Men det betyder ju bara : Vacker samling! Det är inte svårt.
flirting.gif Anette

Men svårt att stava.....och uttala..... wink.gif
Förresten, stavningen...- Assemblage kanske? g.gif

noranettan
Fniss..... slap.gif Assemblage des Beautés.......inte Assemblade.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon