Även den här gallican har haft ett annat namn: Rouge Eblouissante. Den finns inte med i Rosbibeln och i Botanican står att den blir ~120 cm. Hos mig blir den ganska hög - ~150 cm. Växtsättet är inte så kompakt och fint som man kunde önska, men när den sätter igång sin blomning - ja, då faller man. Doften är sagolik och blommorna, som är nästan vinröda/purpurfärgade ,är vackert formade med kronbladen inåt. Anette
Anna NV Uppsala
26-10-2007, 18:52
Maffig färg! Hur många gallicor har du nu? Du har säkert sagt det många gånger, men säg det gärna en gång till ;-)
Christina i Taxinge~
26-10-2007, 18:56
Var får du tag i alla dessa gallicor????????
Har du varit ute och smygköpt utan att berätta?
Bilden påminde mig faktiskt om Reine des Violettes..... Vacker gallica, jobbigt namn!
noranettan
26-10-2007, 18:59
Anna (kul att se dig ) jag har faktiskt inte full koll just nu. Sorken tog ju flera under våren. Några av dom köpte jag igen när vi hade Forumträff på Löta på sensommaren. Sen fick jag Juliette (!) av Else när hon besökte mig (och du var där) och så kommer det ett gäng från Peter Beales senare....+ flera inventeringsgallicor.....~80-85 kanske. Här finns mycket att hämta nu när jag vet var jag fortsätter med planteringarna. Det finns hur många gallicor som helst att hämta hem ute i Europa! Jag tycker det är oerhört trevligt att vara gallicamissbrukare. Anette
Kajsa
26-10-2007, 19:40
Snygg med den där mustigt lila färgen, en riktig samlarros
noranettan
26-10-2007, 19:44
Vacker gallica, jobbigt namn! [/quote]
Men det betyder ju bara : Vacker samling! Det är inte svårt. Anette
Christina i Taxinge~
26-10-2007, 20:07
CITAT (noranettan @ 26-10-2007, 20:44)
Vacker gallica, jobbigt namn! Men det betyder ju bara : Vacker samling! Det är inte svårt. Anette
Men svårt att stava.....och uttala..... Förresten, stavningen...- Assemblage kanske?
noranettan
26-10-2007, 20:33
Fniss..... Assemblage des Beautés.......inte Assemblade.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.