Full version: Vad är detta?
SannaLasso
Denna planta kom upp i min trädgård första gången förra året. Sen den blommat framåt höstkanten tog jag bort hela stora plantan (ca 60 cm hög) + några småplantor som hamnat lite runtomkring.

I år kom samma växt upp igen, på andra ställen. Den har fin grönska och blommade framåt höstkanten med obetydliga gulvita små blommor i ax. Växten i sig har ett visst prydnadsvärde men inte för blommornas skull utan för den fräscha grönskan.

Årets stora planta hade flera stjälkar och har kommit upp på ett helt nytt ställe. Den är hela 150 cm hög. Några små har det också blivit.

Jag gissar att den har kommit från fågelfrö för jag har definitivt inte planterat den själv.

Är det någon här som vet vad det är för något? Det finns tre bilder på den i mitt album "Vad är detta?"

Tack så mycket på förhand!
CillaM
CITAT (SannaLasso @ 26-10-2007, 18:08) *
Denna planta kom upp i min trädgård första gången förra året. Sen den blommat framåt höstkanten tog jag bort hela stora plantan (ca 60 cm hög) + några småplantor som hamnat lite runtomkring.

I år kom samma växt upp igen, på andra ställen. Den har fin grönska och blommade framåt höstkanten med obetydliga gulvita små blommor i ax. Växten i sig har ett visst prydnadsvärde men inte för blommornas skull utan för den fräscha grönskan.

Årets stora planta hade flera stjälkar och har kommit upp på ett helt nytt ställe. Den är hela 150 cm hög. Några små har det också blivit.

Jag gissar att den har kommit från fågelfrö för jag har definitivt inte planterat den själv.

Är det någon här som vet vad det är för något? Det finns tre bilder på den i mitt album "Vad är detta?"

Tack så mycket på förhand!

Asså, med tanke på din beskrivning så låter det som nån sorts hampa, sådana fröer kommer med i fågelmat. Det är dock inte den man kan röka och skojsa med alltså!
Lena i Torslanda
Det på bilderna är ingen Hampa, vackra blad iaf.
Åsa, mälardalen zon 2
Det är ingen Hampa som syns på bilderna ser snarare ut som malörtsambrosia den finns ofta i fågelfröblandningar kommer ursprungligen från Nordamerika, ska vara en hemsk växt för många pollenallergiker som kan få mycket allergiproblem växten är mycket allergiframkallande, för ett par år sedan fanns det uppmaningar i många tidningar att man skulle ta bort plantorna så vi inte fick så mycket av denna i den svenska naturen p.g.a problemen för allergiker.

Man hittar en hel del om denna växt och allergi på nätet ex. här:

http://www.astma.com/templates/NewsletterA...e____25435.aspx

http://svt.se/svt/articles/5500-5599/5556/

Aqvakul
Nej, det är absolut ingen hampa. Finns ev. någon som brukar odla fågelfrö (inte så vanligt kanske). Verkar vara en vettig utgångspunkt. Det skulle kännas bra om vi kunde lösa detta.
Mvh
Anders
ingrid fuxwall
Var såg Ni någon bild??
Lotta i Gbg
Malörtsambrosia Bilderna som jag hittade låg i SannaLassos gamla album
zaaritha
Jag ser tyvärr inte några bilder!
Åsa, mälardalen zon 2
Hittas i gamla albumet ska se om det funkar att länka till bilderna.

http://www.odla.nu/album/showalbum.php?aid...uuid=sannalasso

och som jag skrev i mitt tidigare inlägg, växten är ingen höjdare för allergiker.
SannaLasso
Åh tack för hjälpen!

Malörtsambrosia... det låter ju riktigt tjusigt! Och visst är det en sådan jag har!

Och nej, hampa vet jag att det inte är för det har jag haft på ett annat ställe i trädgården i år! Även den har kommit från fågelfrö trots att hampfrö som ingår i blandningarna är behandlade så att de inte skall gro. Den plantan dog för några frostnätter sedan medan den här...malörtambrosian.. ännu ser jättefin ut. Tydligen är det ett ovanligt stort exemplar också, det stod 1 m i texten som det hänvisades till!

Hur fungerar albumet förresten?
Först var det borta och sen, efter en massa klickande som jag inte minns ordningen på, kom det fram så jag kunde lägga in bilder men nu kan jag inte hitta det igen... Någon har skrivit "SannaLassos gamla album" - finns det en nyare version också? blink.gif
anna_rispan
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 26-10-2007, 17:33) *
Det är ingen Hampa som syns på bilderna ser snarare ut som malörtsambrosia den finns ofta i fågelfröblandningar kommer ursprungligen från Nordamerika, ska vara en hemsk växt för många pollenallergiker som kan få mycket allergiproblem växten är mycket allergiframkallande, för ett par år sedan fanns det uppmaningar i många tidningar att man skulle ta bort plantorna så vi inte fick så mycket av denna i den svenska naturen p.g.a problemen för allergiker.

Man hittar en hel del om denna växt och allergi på nätet ex. här:

http://www.astma.com/templates/NewsletterA...e____25435.aspx

http://svt.se/svt/articles/5500-5599/5556/

Bra tips. Kan vara sånt där som är bra att veta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon