Rapchic
26-10-2007, 18:30
http://kattkampanj.djurskyddet.se/om det kan höja katters värde så kan jag enkelt offra några sekunder att skriva på
Ja, registrering av katter är jag positiv till.
zaaritha
26-10-2007, 22:34
Absolut!
Så, nu var det påskrivet. En mycket viktig lista enligt min uppfattning.
Jag har tittat på Hitta hem på TV4 och då förstår man ännu mer hur viktigt det är med registrering av katter. Hoppas alla som läser den här tråden skriver på.
Christina i Taxinge~
27-10-2007, 15:59
Påskrivet!
Och nybliven djurfadder dessutom
Klart katter ska ha det bra, har självklart skrivit under.
Har ni sett/hört om hur "gamla" greyhounds (ca 4-5 år) behandlas? Ffa på Irland men även i övriga Europa å USA, Det är fruktansvärt, När dom inte kan springa snabba lopp på banorna längre, så slängs dom ut, eller tom binds fast vid järnvägsrälsar i väntan på att tåget skall komma... Hundarna som sprungit in massor av pengar blir kasserade som skräp, det läggs inte ens pengar på en värdig avlivning. Många centra jobbar med att ta hand om dessa hundar, och det är många hundar!
Man kan adoptera en "räddad" hund från ex Irland. Funderar på det nästa gång det blir aktuellt, dvs när mina egna 2 har somnat in...
kolla ex på: www.neverneverland.se
Påskrivet & tipsade vänner
Lyfter upp denna tråden, den känns viktig.
Shangalia
27-10-2007, 19:37
Defenitivt!!!!
Lyfter upp igen för att se om nån nappar...
Huggorm
27-10-2007, 21:41
Nej, det funkar inte att ha obiligatorisk registrering av katter. Visst, för den lilla andel katter som bor i stan är det väll bra. Men inte funkar det i Sverige där det finns hundratusentals bondkatter. Där jag växte upp hade vi ett bestånd med en eller ett par honkatter, vilka lämnade ifrån sig minst en kull ungar var per år. Tio ungar på en säsong var ingen ovanlighet. Sedan gav sig en del av dom iväg på jakt efter eget revir, medan andra blev kvar. Vissa blev tagna av räven, någon blev sjuk etc. När det blev för många fick man skjuta av de man lättast kunde undvara. Så funkar det i större delen av Sveriges landsbyggd, och någon registrering skulle aldrig funka.
Men sommarkatter är ett djurplågeri. Vi förbarmade oss över en kattunge en höst när jag var barn, jag hörde den skrika på vägen hem från skolan. Mitt i skogen var den, och mycket hungrig. Tog den med hem, och aldrig har väll en katt varit mera mån om att passa i i sin nya flock. Såg sedan i det den lämnade efter sig, att den levt den sista tiden i ensamhet på att äta havre. När en katt börjar sätta i sig sådant, då är den inte lite hungrig...
Ett litet aber är att om en obligatorisk märkning införs kommer det nog att bli fri jakt på omärkta katter befarar jag.
Tillägg : eller det kanske det redan är, jag är ingen jägare så har inte riktig koll.
catlady
29-10-2007, 11:04
Jag registrerar alla mina, men jag måste hålla med om det Pirum skriver. Är inte detta ett sätt för myndigheterna att utöka avskjutningen av hemlösa katter?
Skriver också på naturligtvis!
Men som Pirum o Catlady befarar om ökad avskjutning...hoppas jag myndigheterna endast gör det i mycket särskilda och nödvändiga fall. En bra ide är att vi alla ger mer pengar till katt/hundhemmen så de får ökade resurser till att ta hand om fler ute katter (som nu är oregistrerade) och på så sätt slippa ev. avskjutning och onödigt lidande.
Nu har jag också skrivit på. Vare sig det blir en lag eller inte så bör folk få upp ögonen på att katter är lika mycket värda som hundar. Och därmed lika mycket värda att ta vara på och ta ansvar för.
Bee, adopterad plastkattmatte
Om det blir lag på märkning av katter så tror jag inte det kommer bli större avskjutning av katter eftersom man först måste kolla upp vilka katter som är märkta. Alltså, man måste samla in katterna och det är väl jättebra! De katter som inte är märkta och vars eventuella ägare ej hör av sig kommer att få somna in, vilket jag tycker är barmhärtigt faktiskt.
huskatt
04-11-2007, 19:51
Bra med namninsamlingen!

Man kan registrera sin huskatt i kattförbundet Sverak och få ett regbevis.Sen kan man ju tycka att folk kunde ju se till att kastrera sina djur.Öronmärkning är en bra lösning hos vetrinären och inte speciellt dyrt om man nu vill vara rädd om sin katt.
Jag har också skrivit på. Vi märker våra katter i samband med kastrering.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.